Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flygsfors
#1136094
Hej.

Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?

MVH/Roger
virvelspjäll.jpg
virvelspjäll.jpg (787.26 KiB) Visad 21933 gånger
av Dillen
#1136109
Hej.
Jag ställde samma fråga för ett tag sedan i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=127734. La även upp en film där jag pillar på "vredet" och man kan tydligt se att det rör sig väldigt lätt, precis som du beskriver.

I mitt fall så satte jag dit ett nytt stag och har därefter inte märkt några konstigheter med motorn så jag antar att spjället funkar som det ska.
#1136545
Nu sitter rep-satsen på plats men efter samma "testrunda" så ryckte motorn till och lampan tändes igen så antingen är spjället sönder eller så kanske det trots allt är tempgivaren insug som jag misstänkt från början,så virvelspjället gått sönder i "rätt" läge och inte indikerar fel.
Men skit samma, den ska in på service om en vecka så jag läser av felkoder då istället för att chansa med att byta delar i blindo.
av mange38
#1137060
mitt virvelspjäl är med trasigt får inga felkoder på det hade bilen inne på volvo i ett annat ärende så prata jag med mekanikern och han tyckte inte jag skulle göra nåt åt det (doch har jag inte utbytta medellen uta får byta hela spjället ) om jag vill fixa det har med bytt tempgivare insug bytt lambda sond ,mm då även jag får upp motorsystem sevice och utläsning pekade på dom men utan framgång får upp det ändå ......nu enligt volvo det som återstår är börja mäta upp kablage i motor utrumet mellan styrbox och givare då dom tror felet ligger där
#1139426
farbrornilsson skrev:Hej!
Har du något art.nr på repsatsen som du har på bild?
//Johan
hej.

Sorry,men jag hade slängt påsen till rep-satsen så jag har tyvärr inte det.
Men gå in på volvo och fråga dom,en del verkar känna till den,en del inte...
Kan väl tyvärr tillägga att det höll inte på min. Hålen var utslitna(för stora för repsatsen) så glappet gjorde att staget gick av vid hålet så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala för ett nytt virvelspjäll,blir ett stort hål i plånboken :evil:
av mange38
#1139549
tråkigt för dig ..... säker på felkoderna komme rfrån virvelspjllet?
min mek på volvo tyckte absolut inte va värt det arr reparera mitt när jag frågade
själva virvelspjället är inte så dyrt under 1500 om inte jag mins fel det som är dyrt är jobbet så kan du gör det själv finns guider hur man går till väga hade tänkt göra det själv på min men inte tagit tag i det än då det ändå inte påverkar nåt nämvärt enligt volvo vare sig på felkoder eller förbruking enligt dom
#1139566
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=121377

Där finns ett bra tips på hur man kringgår problemet med sliten kula. Gjorde så på min D5, kalibrerade spjället och det funkade fint. Inte värt att sänka en massa pengar på att byta spjället enligt mig, så länge allt funkar som avsett.

Kan tyckas vara lite bonnmek, men vet inte om jag tycker att den sk. repsatsen är så mycket bättre den heller.

Edit: Om det är så att kulan på själva spjället gått av så är det en annan sak dock....
#1139793
mange38 skrev:tråkigt för dig ..... säker på felkoderna komme rfrån virvelspjllet?
min mek på volvo tyckte absolut inte va värt det arr reparera mitt när jag frågade
själva virvelspjället är inte så dyrt under 1500 om inte jag mins fel det som är dyrt är jobbet så kan du gör det själv finns guider hur man går till väga hade tänkt göra det själv på min men inte tagit tag i det än då det ändå inte påverkar nåt nämvärt enligt volvo vare sig på felkoder eller förbruking enligt dom
Den lokala meken fick fram felkod 135F och tyder man den så är det luftmassemätaren MEN det kan också vara virvelspjället enligt en annan tråd här på forumet,fanns ett utdrag från VIDA där det stod.
Jag har tyvärr inte platsen och kunskapen att riva detta själv och den lokala meken ville inte göra det pga aldrig gjort innan och en rädsla för fastsatta spridare med allt vad det innebär..
Sen nä det påverkar inte mycket men det är jobbigt när det dyker upp,ibland tex vid en omkörning,"motorsevice erfodras" tänds och bilen tappar effekten en stund,gillar inte det
#1139795
S80_140HK skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=121377

Där finns ett bra tips på hur man kringgår problemet med sliten kula. Gjorde så på min D5, kalibrerade spjället och det funkade fint. Inte värt att sänka en massa pengar på att byta spjället enligt mig, så länge allt funkar som avsett.

Kan tyckas vara lite bonnmek, men vet inte om jag tycker att den sk. repsatsen är så mycket bättre den heller.

Edit: Om det är så att kulan på själva spjället gått av så är det en annan sak dock....
Om kulan på själva spjället gått av så har det varit den armen som visades på bilderna du länkade till i den bilen(nya varianten),det är "bara" den som finns nu enligt volvo men jag hade den gamla armen som är lite vinklad och där satt kulan på armen,inte på spjället,där var det "honan" (på spjället)om man säger så men den hade gått sönder en bit så "hanen"(kulan) på armen hade aldrig stannat kvar,därav att man är lite låst till ett virvelspjällbyte då alla "nya" spjäll har den raka armen med kulan på spjället.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]