- fre 30 dec 2016, 16:57
#1136094
Hej.
Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?
MVH/Roger
Såg att det fanns mycket om detta otyg när man sökte men jag ville bara kolla en grej som jag inte hittade riktigt när jag sökte.
Problemet då:
Har under en längre tid haft problem med "motorsystem service erfordras", detta har uppkommit när bilen varit uppe i ca 70% i temp,man har släppt på gasen inför en skarpare kurva för att sedan gasa sig ur efter kurvan(låter kanske konstigt men det händer nästan alltid i samma kurva på väg till jobbet),då tvekar motorn till och lampan och meddelande tänds,sedan efter det kan man känna att den "tvekar" lite på gasen när man tex ska göra en omkörning,en sekund eller så.Förresten detta händer enbart när det är kallare ute,under ca 10+
Trodde allt detta ovanstående berodde på tempgivaren insug intercooler,det kanske det gör men sen upptäckte jag att staget till virvelspjället hade lossnat så jag köpte en rep-sats från volvo då den redan hade fixats av förre ägaren en gång med detta och det är väl då min huvudfråga kommer egentligen:
Själva "vredet"(som är kopplad till spjället) som sitter på virvelspjället,hur lös är den?
Det känns som den bara "hänger" där när man känner på den. Ska den vara så lös? Kan det gått av inne i spjället eller är den sådan?
Iallafall så satte jag ihop grejerna,startade upp motorn och såg att den fungerade i spjällmotorn och det var ok, testade min "runda" men lampan och meddelande tändes ändå.
Och nej, jag har inte läst av felkoder,hade instrument hemma till det men den hittade inget fast jag hade triangeln tänd men den ska på oljebyte snart så dom kan kanske på den verkstaden läsa av den.
Vad tror ni om detta? Främst det att "vredet" kändes så löst?
MVH/Roger