Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1152819
Jag vet inte, kör den hängandes lös i motorutrymmet och öppnad, då har jag lite under 6v på styrkortet men bara millivolt på motorn, förmodligen är motorn en 6v motor och styrkortet sönder. Motorn rör sig aldrig iaf
av Shirre
#1165400
Jag hade läckage i axeln...prova med start gas på tomgång. Att byta skiten är en annan femma.
För att kunna lossa spridarna om det ens går så ska man varmköra i 10 min, låt sen svalna 10 min .Det ska tydligen få aluminiumtoppen att svälla. Lossa aldrig toppen på spridarn då det sitter en fjäder, bricka och en pytteliten kula som är i princip omöjligt att sätta dit om man skulle hitta den. Krypolja och en massa tålamod annars är det bättre om låta bli.
Var otroligt försiktigt när du lyfter gamla spjällskivan då den oftast är lös i höger ände och tappar man det biten i i insuget har man stora problem.
av Shirre
#1165611
Glömde nämna att det de flesta gör som leder till förstörda spridare rör är att de drar fast spridarna innan de monterar dit spridar röret vilket gör att röret inte är rätt riktat och därmed läcker....
Så sätt allt och dra efteråt....
av Shirre
#1166087
Jag hade felkod
Luftmassemätare felaktig signal
Lambdasond felaktigt signal.
Efter byte av delar och massa avläsningar visade det sig vara virvelspjällarmen som läcker i axeln ut från ventilkåpan. På någon av bladen hade det slitit så mkt att dem hade blivit ovala....
Man ska dock vara otroligt försiktig när man lyfter bort armen då den oftast släpp på höger ände och tappar man det biten ner i insuget blir det inte roligt....
Bilen blev rapp och märkbart piggare än innan.
#1174246
Tänkte det var dags för en lite uppdatering då...
Bilen lämnades in i fredags morse kl 07.00 och på listan stod det:
Virvelspjäll
Övre fjäderbenslager
Vänster spindelled
Polering av lyktor
Hjulinställning
Byte av dörrlist höger fram
Släcka ovanstående 2:or

Summa 15000 kr

Kan ärligt talat säga att jag inte tyckte det var sååå blodigt för dessa sakerna då bilen var inne på verkstaden till 16.30,alltså ett heldagars jobb.
Killen var lite stressad(fredag och övertid) men sa att allt hade gått bra,inga saker som gick sönder och bilen citat; "gick bra och kändes som den hade bra kraft" , slut citat..
Glad i hågen, börjar köra igenom stan(Kalmar) och ska ut på E22:an,märker att det börjar vibrera i gaspedalen när jag ska accelerera upp till 100km/h, kändes som obalans i ratten fast det var i pedalen??
Går upp vidare i växlarna (4:an 5:an 6:an) och det blir bara värre och värre,hela inredningen skakar i bilen när man försöker gasa på lite.Märkte även att varvräknaren var lite orolig.
Lyfter luren o ringer direkt till verkstaden men de hade redan stängt så det var bara att försöka ta sig hem(ca 5 mil) i sakta mak då den knappt inte kom upp i 100 km/h,totalt orkeslös enligt mig.
Går helt rent på tomgång och gas i stillestånd,är när den belastas, ingen motorlampa tänd.

Kollade även framlyktorna och de var ju fina på avstånd men tittar man närmare på dem( inte 10 cm ,utan minst 1 meter)så är dom "lackade" antar jag och hela ytan har "apelsinskalsmönster",grovt mönster då det med lätthet känns med fingrarna,ska det vara så eller är det ett dåligt jobb där också?

Såhär kan man också spendera 15000 kr på,få en bil som tappat halva effekten,suck...
Nu står bilen här hemma o får skämmas tills på måndag, får ringa direkt på morgonen och fråga vad dom gjort med min bil,för så här var den inte när jag lämnade in den.
#1174589
Update igen då.
Bilen varit inne igen och tillslut hittade de felet, inte glömt några skruvar eller sånt utan råkat sätta på en ny packning på en av spridarna utan att ta bort den gamla,resulterade till misständningar,bort med gamla packningen och bilen gick perfekt. :D
#1209230
Jaha ännu en update då ca ett halvår senare...
Har kört med bilen hela sommaren, bytte övre fjäderbenslager på höger sida och nu låter det värre än förut, skramlar o lever illa så det var en lyckad reparation.
Virvelspjället då? Det har väl skött sig,tycker bara att bilen har känts lite "orkeslös", man har nu fått ge lite gas när man ska igång på ettans växel tex, det behövde jag aldrig innan,man kunde innan sega igång på tvåan med utan att det knorrade men nu är det gas o kopplingsslir som gäller så det inte blir stopp o gärna nedväxling vid omkörning.
Vad kom då som ett brev på posten idag: "motorsystem service erfordras" Yesss!!
Vad f...n nu tänkte jag och rev plastkåpan över motorn,kände direkt att det luktade dieselavgas och möttes av denna fina synen(se bild). Vad har hänt här tror ni? Kan det ha med att göra med verkstadens "tabbe" då de glömde ta bort en packning på ena spridaren och monterade den med två packningar? Kan det tagit skada på något sätt på spridaren det som hände? Ser onekligen inte bra ut,sotigt o fint ....

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]