Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1139143
Uppdatering. Snörde ner den nya lmm vilket har ett annat artikelnummer som satt. Ska tydligen vara ersatt men googlar man på den gamla artikelnumret så finns den lmm en. Kostar dock 3500kr.

Till problemet med den nya. Noll ladda på turbon går trött som fan samt felkod. Mätte även "värdena" vilket ni ska få av mig då jag kollat värdena mot gamla lmm. Vill minnas att den nya har något högre värden än gamla.

Vd tror ni? Fel lmm?

Återkommer senare
#1139154
Jo då... det är svårt att få fram " bör" värdena, har sysslat mest medV.A.G. bilar och där brukade det stå vad är bör värde. Luftmassa där också var angivet i mg per cykel, om jag minns rätt, och på volvo verkar det vara kubik meter, där 1 kubik luft väger ca 1,2 kg. Har jävlats själv rätt länge inan jag kom fram att Lmm i viss varvtal gav för lite flöde.
#1139220
Ceska skrev:Jo då... det är svårt att få fram " bör" värdena, har sysslat mest medV.A.G. bilar och där brukade det stå vad är bör värde. Luftmassa där också var angivet i mg per cykel, om jag minns rätt, och på volvo verkar det vara kubik meter, där 1 kubik luft väger ca 1,2 kg. Har jävlats själv rätt länge inan jag kom fram att Lmm i viss varvtal gav för lite flöde.
Nu jävlas Ceska ska du få kolla på en grej :)
Luftmassa börvärde full plugg med belastning 1200mg
Varav luftmassans värde endast var 743mg.
2500 varv 4ans växel
Börvärdet 523mg
Värdet 616mg
Då felkoden kom och trycket försvann på turbon kom den endast upp i 1860 inte 2289 som tidigare och fick felkod 1507 lågt turbotryck alltså.

Kanske är ny lmm som behövs. En riktig en...
#1139251
Ja, definitivt, tycker jag, har råkat som sagt med liknande problem på passat, då den gick inte som det ska under viss varvtals register och bara bör och är värdes tolkning härledde till lmm. Köp riktig original, då det finns riktigt bra kopior men med sämre egenskaper.
#1139418
Ja den nya lmm som jag köpt och ojanperä hävdar är till min bil fick jag vet av sakkunnig att den är för en annan motorkod

0 281 002 730 den satt på bilen.
0 281 006 184 sa ojanperä att jag ska ha
0 280 218 088 ska jag ha enligt sakkunnig på Mekonomen. Den har ersatt förstnämnda.
#1140561
Ceska skrev:Det var Bosch som satt original, eller hur, då jag känner igen kodkombinationer, prova höra av vad Volvo säger vilken du ska ha. Vad har du för motor, chassi nummer? Nummer på lmm tittar du på huset eller på själva lmm?
Yes det var det! Nu sitter volvo original på plats och värdena är näst intill jämna nu på tomgång tomvarv isf. Vilket dom inte varit tidigare. Har dock inte kunnat åka ur och köra än för man har tagit sig några öl idag.

Dock en fundering. Vad ska insugstemperatur ligga på? Min ligger på stadiga 69 och kan gå upp till 70grader. Även då man direkt startat bilen...
#1141383
Funkade inte med Volvos. Felkoden kommer fortfarande och då den kommer tappar jag tryck. Kamrem är bytt med detta fel aktivt och blev ingen skillnad före m/efter det så att kamaxeln står fel tror jag inte.

Laddtryckgivare tror jag är boven.. Eller differenstryckgivare som den så fint kallas

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]