Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinEk
#1126973
Min s60 T5 2001 har börjat krånglat vid kallstart. Dvs när den har stått över natten! När jag vrider på nyckeln så hoppar bilen igång direkt men går inte på alla cylindrar förs efter ca 10-15 sekunder. Ger man på lite gas så går det marginellt lite fortare att få den gå rent. Tändstift och bensinfilter är bytt för 1000 mil sedan. Någon som har erfarenhet av detta?
av andersuw
#1126974
Finns mängder av tänkbara förklaringar. Du bör börja med att läsa ut de felkoder som kan finnas lagrade. Det ger dig åtminstone lite att gå på.
av andersuw
#1126987
Myko. Fanns där inga inaktiva koder heller? Felet är ju uppenbarligen övergående (problem bara vid kallstart) så det är inte alls säkert att det finns några aktiva koder utan bara sådana som visar på intermittenta problem.

Ser att det är en 01:a och mina tankar går då genast till det ökända gasspjället på de tidiga årsmodellerna. Är spjället bytt mot ett med gul etikett?

Man tycker att problem med spjället inte borde kunna ge problem med ojämn gång. Men jag har några gånger haft övergående problem (med felkod satt) med gasspjället i min V70 T5 -02 och då har bilen definitivt gått illa på tomgång (som om den inte tände på alla cylindrar) efter kallstart.
av MartinEk
#1126992
Det finns iofs en aktiv felkod sen 4 år tillbaka! Den koden avser spjällhuset. Anledningen är att jag har bytt spjäll till den med "gula etiketten" och dumt nog så var jag inte noga med att köpa ett spjäll med rätt nummer! Lämnade in den på Volvo för att dom skulle lägga in ny programvara. Men inget rusultat! Men bilen har gått bra och aldrig felat efter spjäll bytet. Kört 8000 mil sen dess! Detta har kommit nu!
av andersuw
#1127000
Tja att bilen har "fel" spjäll gör det ju tyvärr lite svårare att felsöka. Kan förstås vara något med spjället som hänt nu trots att det funkat bra tidigare. Kan också vara något helt annat. Om felet kvarstod längre än 10-15 sekunder efter start skulle man förstås kunna köra det gamla vanliga tricket att plocka bort en tändspole i taget och se om det gör någon skillnad. Hittar man en där inget händer när man plockar bort spolen har man hittat felet.
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1127526
Försäkra dig om att luftfiltret är ok - sedan skulle jag byta ut LMM (Luftmassemätare) dessa brukar behöva bytas ibland - du kan ju prova rengöra den först förstås - finns anvisningar online om hur man gör det

"Lämnade in den på Volvo för att dom skulle lägga in ny programvara"
Vad tog de för det ?
av MartinEk
#1127584
Men kan lmm ställa till det enbart vid kallstart när det är lite kallare och kyligare ute? Borde väl komma upp en felkod om det är den som felar! Dom tog 700 kr för det.
av MickeM
#1127600
Har felkoderna lösts ut med en universalläsare eller en Volvo-anpassad?
Alla felkoder syns inte med en universal. Du kan annars ha åtskilliga felkoder, som inte tänder motorlampan, som universalaren inte ser.

Svårt med intermittenta fel.
Överslag mellan tändspoleröret och topp, eller dyl, gissar jag om den går på 4cyl, men om en cyl inte gick alls, skulle den sätta felkod och tända motorlampa efter bara nån sekund. Inte hela 15-20 sek.
Men nystartad kall har den iofs högre misständningstolerans innan felkod sätts....

Men normalt brukar den typen av överslag visa sig mest vid VARM motor.

Hmmm.

Jag har faktiskt tejpat både tändspolar och tändkablars glasfiberrör ner i toppen med 2 lager eltejp, för att se om skillnad uppstår.
Skillnad = tändkabel/tändspolebyte.
Ingen skillnad = ta bort tejp och felsök vidare.

Det har lyckats konstatera och utesluta flertalet ggr...
Användarvisningsbild
av wissel
#1127666
MartinEk skrev:Men kan lmm ställa till det enbart vid kallstart när det är lite kallare och kyligare ute? Borde väl komma upp en felkod om det är den som felar! Dom tog 700 kr för det.
En bra idé är ju att berätta VAR i landet du befinner, BE om hjälp av Forummedlemmar som har rätt utrustning (Vida el. PPC)....
Trenden att inte ange ett endaste dugg i sin profil underlättar inte din "sak" precis. :(
Lovar att det finns tusentalet medlemmar med rätt utrustning som hjälper dig för kaffepengar... :???:

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]