Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johgro
#1119852
Motorlampan tändes under förra veckan på bilen, T5 -02. Tog bort minuspolen, men den återkom dagen efter. Fick hjälp igår att läsa ut felkoder med autocom(https://autocom.se/sv/hem), fick felkod enl. följande;

2810 -Uppvärmningskrets främre lambdasond; orimlig ström
-Intermittent

Bör jag byta främe lambdasond kort och gott? Kan det vara värt att kontrollera/motionera kontaktstycket? Är det utifrån ovan värt att även läsa ut med Volvos program?

Om info ovan räcker är alla tips/råd/rekommendationer på beprövad del och handlare väldigt varmt välkommet!!
av MickeM
#1119922
Att uppvärmningen i lamdasonder pajar, är ju vanligaste anledningen till byte.

Vistt är det lönt att kolla kontakter osv, då sonden är dyr men.....
Ska du byta, så skall nya sonden vara av samma sort, och ha EXAKT samma artikelnummer.

"Universalsonder" fnyser du föraktfullt åt!
av MickeM
#1119929
StefanN skrev:Ja, absolut inge Biltema eller annan skit.
Köp bromsdelar, avgasrör, styrleder, verktyg olja osv på Biltema.
Helt ok oftast, oavsett vad många säger!

Men:
Universalamdasond?
Nej nej nej, ingenstans.
Den MÅSTE vara exakt rätt!

Annars skulle alla tillverkare ha samma sond.
Dom fördyrar inte bilen i onödan. Kunde dom spara dom tusenlapparna i bygget, skulle dom göra det.
Vinst!

Ny sond finns nog på nätet att köpa billigare än hos lokala volvohandlaren, men du måste ha tillverkare och artikelnummret. Tex Denso nr xxxxx-xxxxx
Är du lite fräck, kan du ju be volvo om nummret och tillverkare när du "står i butiken och skall beställa ny sond" och sen "ångra dig" i sista stund.... hrrrm host!
av johgro
#1120385
Tack för svaren!

Kikade under bilen igår och fick fram följande; 0 258 007 137 (och en liten bosch-logga) vilket också gav rätt träff på google. :-)-) Nu kanske det ofta är olika på bilarna, men förhoppningsvis kan det vara till hjälp för någon.

Någon som har tips och råd inför själva bytet? Duger det med blocknyckel eller ska man sikta på för ändamålet anpassad hylsa? Hur vanligt är det att det kärvar och bråkar och man i värsta fall drar sönder grejerna? Sprayade rostlösare när man ändå var i farten men känns inte som det kanske hjälper så väldigt. Ska jag försöka lossa lambdasensorn när avgassystemet är varmt eller kallt? Glömde kika efter var kontaktstycket satt inkopplat, sitter det krångligt till??

Och sist men absolut inte minst, är det på något sätt skadligt att köra bilen innan sensorn är bytt? Det lilla jag kört tycker jag att den går precis som vanligt och färddatorn visar normal förbrukning.
av johgro
#1120526
leiwi skrev:främre lambdasonden sitterväl int under bilen , den tas väl från motorummet :shock:
Ja, detta vore förstås oerhört bra att få ett precist svar på. Någon som rent av vet var kontaktstycket sitter??

Och återigen, är det ngn som vet om det är skadligt att köra med defekt främre lambdasensor?! Är lite orolig för att katalysatorn kan ta stryk av för fet blandning eller liknande ??:-/

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]