Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1573495
GUBBBIL skrev: mån 18 mar 2024, 16:56 Mitt fordon hade nya EBC 305 mm skivor fram och 288 bak med Yellowstuff belägg dom räckte inte till när man kom ångades i 260 km/h på autobahn och en gammal tant kliver in i ytterfilen i 110.
Varför innebär det en nedgradering med R bromsar med fyrkolvs ok och 330 mm skivor runt om jämfört med 315 mm tvåkolsvsok?
Motivera gärna såg i en tråd där du visade 315 polisbromsar R bromsar och Polestar sexkolvsok.
Har lagt en del pengar på uppgradera bromsarna så dom hänger med resten av uppgraderingarna.
Har inte hunnit testat bromsarna fullt ut än då dubbdäcken sitter på för tillfället.
1. Bromskraftsverkan utifrån kolvarea och friktionsyta är marginellt sämre på R-bromsarna jämfört med polisbromsarna, som för övrigt är samma bromsar som på bland annat Audi S4 V8.

2. R-bromsarna har inga flytande ok och inga flytade skivor. Polisbromsarna flyter vilket man gärna vill att dom ska göra när diametern går upp.

3 . Inga fälgar förutom pegasus passar utan spacers.

R-bromsarna var en marknadsföringsgimmick Volvo valde på en bil som hela den var en teknikdemobil satt i produktion. Polisbromsarna är bättre bromsar och också därför dom sitter på polisbilarna.

Nu minns jag inte exakt vilken bild jag lagt upp, men på min V70n har jag satt oken från S80 V8 ihop med skivorna från XC90 V8 så 336mm. Dom oken är till storleken exakt lika stora som polisoken men skivorna är beskedligt mer massa, och ändå går vanliga fälgar typ Nebula, Triton och Eudora på utan spacers.
av SnurreSprätt
#1573504
GUBBBIL skrev: mån 18 mar 2024, 16:56 Mitt fordon hade nya EBC 305 mm skivor fram och 288 bak med Yellowstuff belägg dom räckte inte till när man kom ångades i 260 km/h på autobahn och en gammal tant kliver in i ytterfilen i 110.
Varför innebär det en nedgradering med R bromsar med fyrkolvs ok och 330 mm skivor runt om jämfört med 315 mm tvåkolsvsok?
Motivera gärna såg i en tråd där du visade 315 polisbromsar R bromsar och Polestar sexkolvsok.
Har lagt en del pengar på uppgradera bromsarna så dom hänger med resten av uppgraderingarna.
Har inte hunnit testat bromsarna fullt ut än då dubbdäcken sitter på för tillfället.
Byt till bättre belägg och komplettera även med kylslangar till bromsarna (fram) så kommer det gå bättre med en sådan manöver på autobahn.
EBC yellow är inga direkta dunder belägg i mitt tycke när det gäller bett och tålighet.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]