Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
#1103485
Tja!

Överväger byta till bromsar från v70R på min v70N t5.

Vad krävs för en sådan operation, hårdvarumässigt?

Bromsok
Skivor/belägg

Behövs även sköldar och något mer?

MVH Johan
av Schmoyoho
#1103594
Allra säkrast, snabbast och enklast är nog att du själv jämför vilka artikelnummer VIDA anger för respektive bil och detalj. Är skivorna större borde ju sköldarna rimligtvis också behövas bytas. Är oken större behöver du också tillhörande hållare. Vet inte vilken största storleken för P2:orna var - har för mig polisbilarna hade 316 mm? - men på P3:orna vill jag minnas allt från klossar till sköldar skiljer mellan 336 och storleken under, om det då är 316 också.
av Volvoknasen
#1104160
OK. Ja, jag får sätta mig och kika på det kanske. Men spontant känns det som att det borde vara de sakerna som behövs från donatorbilen.. tänkte om det var någon som själv gjort sådant byte och kunde enkelt svara :)

MVH JOHAN
av GUBBBIL
#1555334
Har samma fråga måste man byta bromsokshållaren för att montera R bromsar på en vanlig V70n?
Någon som vet?
Hållaren har utgått på Volvo så det går inte se VO nr för R oken.
#1555692
Beroende på om det är pre-facelift eller senare du har så har jag för mig att det sitter "bigbrake"/"polis bromsar" std på T5:orna från -05.
Med ordentliga belägg och std dimension på skivorna så bettar det väldigt bra (va dock beredd på att ordentliga belägg äter skivor mer än typiska normal belägg, dammar mer och beroende på val av belägg kan gnissla mer kalla).
Ska du byta ok (R:n hade väl 4-kolvs ok?) så glöm inte heller att räkna på kolvdiameter så huvudcylindern även matchar.
av GUBBBIL
#1572192
För att byta behöver du enligt bilderna samt bromsskivor och belägg.
Bilia Segeltorp hatar mig!
Bilagor
Volvo R line.jpg
Volvo R line.jpg (4.92 MiB) Visad 436 gånger
R okhållare.jpg
R okhållare.jpg (4.18 MiB) Visad 436 gånger
R bromsok.jpg
R bromsok.jpg (4.21 MiB) Visad 436 gånger
av GUBBBIL
#1573476
Mitt fordon hade nya EBC 305 mm skivor fram och 288 bak med Yellowstuff belägg dom räckte inte till när man kom ångades i 260 km/h på autobahn och en gammal tant kliver in i ytterfilen i 110.
Varför innebär det en nedgradering med R bromsar med fyrkolvs ok och 330 mm skivor runt om jämfört med 315 mm tvåkolsvsok?
Motivera gärna såg i en tråd där du visade 315 polisbromsar R bromsar och Polestar sexkolvsok.
Har lagt en del pengar på uppgradera bromsarna så dom hänger med resten av uppgraderingarna.
Har inte hunnit testat bromsarna fullt ut än då dubbdäcken sitter på för tillfället.
Bilagor
R ok.jpg
R ok.jpg (3.42 MiB) Visad 179 gånger
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]