Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1099759
Nån som har nån erfarenhet av Maskin & bil i Ludvika av renovering av awd.
Har en xc90 2,5t - 05
där awd slutat fungera och hos folk som jag har pratat med och läst runt så är det bara att byta vinkelväxeln.
Har dock förstått att byter jag till en ej renoverad från ex bildelsbasen så finns det risk att den går sönder igen.

Hittade deras annons på blocket att dom renoverar allt istället och lämnar även 2 år garanti på jobbet oavsett miltal och körstil. Prismässigt så verkar det ju billigare än att byta allt hos volvo. Och dom kan byta allt medans man väntar.

Är det nån som har lämnat in till dom eller skickat vinkelväxeln, hur har det funkat? Vad har det kostat?
Byter dom allt som behöver bytas, packningar, oljor mm.

Tacksam för så mycket svar som möjligt då vinter närmar sig och har inte lust att åk framhjulsdrivet en vinter till

Mvh Samuel.
#1099762
Det finns en massa trådar på forumet som avhandlar Maskin o bil. Generellt brukar sammanfattningen bli att de gör ett bra jobb oftast men kan strula till det ibland. Ett fåtal har väldigt dåliga erfarenheter. Andra har väldigt bra. Så slutsatsen brukar alltid bli att du får se hur det blir för dig :D

Jag skulle inte dra mig för att köpa en begagnad vinkelväxel som är i bra skick dock. Det är oftast hylsan som pajar och sedan drar med sig splinesen på växeln. Köper du en begagnad växel men en ny hylsa är inte risken stor att den havererar igen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1099781
Kanats skrev:Nån som har nån erfarenhet av Maskin & bil i Ludvika av renovering av awd.
Har en xc90 2,5t - 05
där awd slutat fungera och hos folk som jag har pratat med och läst runt så är det bara att byta vinkelväxeln.
Har dock förstått att byter jag till en ej renoverad från ex bildelsbasen så finns det risk att den går sönder igen.

Hittade deras annons på blocket att dom renoverar allt istället och lämnar även 2 år garanti på jobbet oavsett miltal och körstil. Prismässigt så verkar det ju billigare än att byta allt hos volvo. Och dom kan byta allt medans man väntar.

Är det nån som har lämnat in till dom eller skickat vinkelväxeln, hur har det funkat? Vad har det kostat?
Byter dom allt som behöver bytas, packningar, oljor mm.

Tacksam för så mycket svar som möjligt då vinter närmar sig och har inte lust att åk framhjulsdrivet en vinter till Bild

Mvh Samuel.
Vi kan väl säga att den garantin inte hålls i verkligheten gentemot alla företag iallafall.
Sen om man googlar företaget så kan man givetvis själv bilda sej en uppfattning om företaget och hur affärer sköts gentemot privatpersoner och företag.
Så som man egentligen bör göra innan man gör affärer med nya affärsbekanta.
#1099789
Jag skulle aldrig aldrig i levande livet börja byta reservdelar p.g.a. att "folk" har sagt att det eller det är trasigt.
Hur vet dom det och med vilka metoder, Åsa Nisse som förebild eller?
Dyrt att byta reservdelar tills allt funkar.
Vilka felkoder har du?
Finns en mängd andra delar som kan orsaka att din 4wd inte går som den skall.
Men det är bara mina idéer förstås.
#1099837
wissel skrev:Jag skulle aldrig aldrig i levande livet börja byta reservdelar p.g.a. att "folk" har sagt att det eller det är trasigt.
Hur vet dom det och med vilka metoder, Åsa Nisse som förebild eller?
Dyrt att byta reservdelar tills allt funkar.
Vilka felkoder har du?
Finns en mängd andra delar som kan orsaka att din 4wd inte går som den skall.
Men det är bara mina idéer förstås.
Med folk menar jag mekaniker dom jobbar på mekonomen samt en person på Volvo.
Den ger inga felkoder alls när vi har kollat, samt att kardanen går att snurra på när bilen är upphissad och lådan står på P.
Sen att det är det vanligaste på dessa så känns det ändå som att det skulle kunna vara det.

Skickat från min F5121 via Tapatalk
#1099870
Kan du snurra på kardanen med låst låda så är tyvärr hylsan körd och TROLIGEN vinkelväxelns splines med.
Hur illa det är vet du tyvärr inte förräns du rivit ner det hela. Men använd ALLTID en ny hylsa oavsett om du köper en utbytes vinkelväxel, tar en renoverad eller för den delen bara byter hylsa.
#1101340
THP skrev:Kan du snurra på kardanen med låst låda så är tyvärr hylsan körd och TROLIGEN vinkelväxelns splines med.
Hur illa det är vet du tyvärr inte förräns du rivit ner det hela. Men använd ALLTID en ny hylsa oavsett om du köper en utbytes vinkelväxel, tar en renoverad eller för den delen bara byter hylsa.
Ja tyvärr så går den att snurra på rätt bra.
Och att byta hylsan själv eller kolla splinesen själv är ju tyvärr inte min påse med morötter. Jag har ingen aning vart sånt sitter eller hur man får loss det. Så det blir ju att lämna bort till nån som kan sånt.
Men jag hatar att bli blåst på sådana här saker. Så jag går hoppas dom i Ludvika är ärligare och bättre. Hade fått ett ca pris av Volvo. Mellan 18-25 000 skulle dom ha.....Bild

Skickat från min E6853 via Tapatalk
#1571504
De fixade splinesen på min XC70 ungefär när denna tråden var ny. Mycket nöjd. De passade på att byta en dålig packning samtidigt, som de var i närheten av.
Halva priset mot Volvo och troligen en starkare lösning. Inga problem med det efteråt.
Firman var verkligen ett Roy och Roger ställe med grejer i högar överallt, men de verkade ha koll på förstärkta splines och det var ju det jag betalade för.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]