Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1096625
Har en V70N-05 som jag bytat från original xenon till vanliga halogenstrålkastare.
Nu får jag lampfel helljus.
Någon med Vida som vill hjälpa mig att programmera om?
Bor utanför Helsingborg.
Maila mig eller skicka pm.
Senast redigerad av 1 Henke855, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1096645
Det går inte att byta strålkastartyp med VIDA, iallafall inte för oss dödliga. Om det går att lära om bilen så behöver du i sådana fall ladda mjukvara vilket man behöver en fungerande licens för vilket i regel bara verkstäder har.

Av nyfikenhet, varför byter du från xenon?
av MickeM
#1096648
Schmoyoho skrev:
Av nyfikenhet, varför byter du från xenon?
Sannolik av samma anledning som jag aktivt valde bort xenonutrustade bilar, (denna gång)
300% dyrare strålkastare
1% bättre ljus (om ens det)
Samt åtskilliga mycket dyra komponenter som felar, förr eller senare.
Snyggt? Ja, men oviktigt för mig numera.

Eftermonterat xenon i halogenstrålkastare, lyser som fan, men ätr inte godkänt, av förklarliga skäl.
(jag har det inte)
av Alexas
#1096657
Jag skulle göra samma byte fick jag för mig för typ 5 år sedan. Det blev inget för det är "omöjligt" att få rätt på bilens dator. Om du inte programmerar ihop något på egen väg dvs. Volvo kommer aldrig göra det och i VIDA finns inget.

Jag kom fram till att det va en riktigt dålig idé. Jag riskerade dessutom att få problem på nästa besiktning eftersom ett sådant byte skulle leda till att helbilgodkännandet bryts. Man kan hålla tummarna att de inte märker det dock men jag ville inte riskera det.

I övrigt tycker jag att det va ett mycket dåligt beslut. Xenon lyser mer än dubbelt så bra jämfört med halogen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av johnnype
#1096658
Jag har bytt från halogen till xenon med nivågivare på bakaxeln. Har alltså ändrat min CarConfig i CEM så det fungerar precis som en bil med Xenon från fabrik... inget fifflande med shuntar och annat krafs :D
#1096659
Det är Bi-xenonfunktionen som de nya halogenstrålkastarna inte har.
När CEM inte känner av om det är hel eller halv-ljus, blir det lampfel helljus.
Dessutom skruvas strålkastarna ned så långt som möjligt.

Bytade för att xenonstrålkastarna var matta på insidan av plasten. De gjorde att ljuset spred sig, istället för att gå rakt fram.
Blev betydligt bättre ljus nu, och tydliga märken på garageporten.
av Schmoyoho
#1096662
johnnype skrev:Jag har bytt från halogen till xenon med nivågivare på bakaxeln. Har alltså ändrat min CarConfig i CEM så det fungerar precis som en bil med Xenon från fabrik... inget fifflande med shuntar och annat krafs :D
Verkar som att när jag skrev "vi dödliga" i mitt förra inlägg så är det varken vi slutanvändare eller verkstäder utan bara du :o Eller är carconfigen något man kan komma åt med rätt mjukvara eller är det något du berett dig tillgång till på egen hand?
#1096672
Förlåt mig, men om man löder på några trådar i CEM och ansluter till ett interface mot datorn så går det att läsa ut flash och eeprom från CEM. Olika interface typer och tillvägagångssätt på 00-04 och 05-08.

Det gör mig inte odödlig men det har kostat några $ i inköp av CEM's för att bemästra tekniken :lol:

På plussidan så har jag skrivit några program som hjälper mig att "konfigurera" bilens funktioner, alltså CarConfig. Titta på detta som exempel, att ladda "mjukvaran" för farthållare som kostar 3000kr eller mer hos Volvo... ja det är ju bara att ändra Value från 01 till 02 :D
CCTool1.png
CCTool1.png (28.52 KiB) Visad 375 gånger

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]