Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Upplevde precis något jag aldrig varit med om på en bil.

Jag har kört cirka 1 timme landsväg, 90 km/h. Kom fram för 20 minuter sedan till destinationen och precis när jag stänger av motorn på bilen smäller det till väldigt högt från bilen. Ungefär som när en nyårsraket smäller. Grannen som är bilintresserad sprang direkt ut och trodde kamremmen gått men vi lyfte upp motorhuven och kollade slangar, remmar och sånt. Allt ser bra ut. Startade bilen igen och den går precis som den ska. Inga varningslampor eller så.

Vad fasen kan det vara som smällde så högt så det till och med hördes in i huset?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Ceska skrev:Tillägsvärmare kanske som fått frittspel
Jag har den automatiska funktionen avstängd under sommaren. Kör värmaren manuellt då och då men gjorde inte det idag då det va 19 grader ute.
eftertändning i avgasröret?
en bekant hade en åkgräsklippare som small så i avgasröret till o från, som ett pistolskott
av Alexas
milktrucker skrev:eftertändning i avgasröret?
en bekant hade en åkgräsklippare som small så i avgasröret till o från, som ett pistolskott
Ja visst va det så, som ett pistolskott. Och rent spontant känns det som att det måste komma från avgassystemet med tanke på hur det hördes.

Jag pratade med en annan granne för en stund sedan som bor lite längre bort som va ute och fixade med trädgårdslandet. Han hörde också det när han va ute och jobbade (bilens bak pekade mot honom) och han sa ordagrant att han hoppade till av smällen. Han tyckte det låt som en smällare.

Frågan är, vad orsakade det :S Första gången jag är med om något sånt. Jag ska läsa av felkoder med VIDA ikväll när vi kommit hem för att se om något lagrats i datorn.
efter lite klurande.....
rengöringen av partikelfiltret sker genom att motorn låter spridarna stå öppna ut utsläppsfasen så att temperaturen i grenröret och partikelfiltret stiger markant till sådan temperatur att sotpartiklarna förbränns av värmen, enkelt uttryckt.
Även truckar kan vara utrustade med partikelfilter, men detta renas genom uppvärmning med 3-faskabel och 9000W.
Så du har antagligen stängt av motorn när den skckade ut bränslet till förbränning i avgassystemet för rengöring av partikelfiltret.
av Alexas
Låter som en mycket trovärdig förklaring! Jag har precis nu läst av bilen på felkoder och det kom ut helt blankt.

Dator dör när som helst så jag ska hem och ladda den. Kontrollerar senare sotmängden med VIDA och kör eventuellt igång en rengöring manuellt om det skulle visa sig behövas.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]