Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1077419
Gäller en v70n 02 t5 rullat snart 30.000mil.
Ska försöka förklara mig.

Jag bytte uttrampningslager koppling för några år sedan.
Och sen dess eller till och med tidigare har jag haft små vibrationer när jag gasar eller motorbromsar. Jag vet inte om vibrationerna va innan bytet.

Jag tycker vibrationerna har blivit värre i år än förra året.
För någon vecka sedan körde jag släp och drog ur bilen lite. Och fick då ett konstigt ljud. Ljudet e svårt att förklara men åker man på högväxel på låga varv. Så hörs ett ljud. Nästan lite flåsande ljud men ändå lite ojämt ljud.

Hörs ingen på friläge. Hissa upp bilen med däcken i luften. Och hade i växeln samtidigt som jag gasade då hördes ljudet lite. Släppte man gasen så rassla det till från lådan. Knackade, rasslade.

Kan det va kopplingen, svänghjul som släppt lite?
Inre drivknut? Men kände på drivaxlarna och ingen glappade eller något.

Eller kanske låter det så här när däcken e i luften (inget motstånd)
Alla växlar går lätt i och funkar kanon.
#1077482
Otroligt svårt att avgöra, utan att ha hört nått själv.

Vibrationer orsakas möjligen av dubbelmassesvänghjulet, men då skulle det knacka ganska duktigt, tycker jag.

Har du bytt/kollat över stödlagret till höger drivaxel?

Ljudet kanske inte hör dit.

Jag har kört några s/v70 modell1 och modell 2 med högre mil, inför div köp bla, och ingen (!!!) har haft helt knäpptyst växellåda.

Några iakttagelser, och egna erfarenheter ang växellådor på framhjulsdrivna Volvo:

1. Lätt knackande med friläge, koppling uppe på tomgång. Detta hör jag också ofta från volvo's på stan. Det finns massor av spaltmeter skrivet om det ljudet på internet, och är "normalt missljud" enl Volvo själva. Vissa fick det inom nybilsgarantin, och lagades EJ, till ägarnas förtret.
Så låter vår 2005'a med 27.000mil.

2. Rassel vid belastning på lågvarv, som tystnar runt 1800varv. Hört på stan. Främst modell 1. Så låter också min S70, bla, och gjort i de tusentals mil som jag kört. Oklart hur länge innan jag köpte den....

3. Ganska tyst väääääässssande ljud som tystnar när det "frirullar lätt", eller vid motorbroms, oavsett växel och följer motorvarv. Detta ljud är TYST, och de flesta ägarna hade inte hört det, innan jag påvisade. Kan låta som försiktigt "luftblås med munnen".... (inte turboljuds vinande)
Detta har jag hört på V70N modeller främst, men kanske bara hörs bättre för att de är tystare överlag.
Finns på vår 2005'a också.

Inget missljud är ju "friskhetstecken" men helt käpptyst med höga mil? nej.
Det finns säkert sådana exemplar, och någon skriver snart nått i stil med " min har gått 50.000mil+ och är helt tyst"....

En växellåda med högljudda ljud främst innehållande "I" och/eller "E" (om man skulle skriva ljudet med bokstäver), är mycket mycket sämre, oavsett mil....
#1077513
Tack för dit seriösa svar. Självklart är det svårt utan att höra men så mycket det låter ska inte låta.
Här e två klipp. klippet under motorn tar upp alla andra ljud också men vid 12 sekunder hörs tydligt.
#1077515
Från bilen

Under


Ljudet är inte från uttrampningslagret eller ja hörs inget när jag trycker ner kopplingen. Höra bara vid påfrestning.
Jag kollade också stödlagret lite glapp men ljuder låter från växellåda.
Inre drivknut borde väl glappa om det är den som låter?

Ljudet höra vid motorbromsning också.
#1077568
Oj, vad svårt att avgöra på en film med massor andra ljud som tas in och förstärks....
På filmen inifrån tyckte jag mig höra växellådsljud av "dålig karraktär".

Under bilen vid 12sek, så rasslar det till.
Om det är precis när det övergår från acceleration, till motorbroms så KAN det vara "axelryckningar" för att det går "för lätt", med hjulen i luften.
Eftersom det låter lika vid färd, är det nog nått som inte mår bra.

Följer ljudet motorvarvet, eller bara hastigheten?
Dvs ändrar ljudet "ton" om du växlar ner med bibehållen hastighet/belastning.

Ett svänghjul som lämnat in, brukar "banka" metalliskt på tomgång, eller/och låga varv.
"Diesel-ljud" säger många.
Men omöjligt är det inte i detta fall.

Se över stödlagret på drivaxeln om ljudet följer hastigheten.

Annars kostar ett oljebyte i lådan inte så mycket. (Ingen lösning på problemet, utan fämst för att undersöka oljan)

Jag har ibland tappat ur oljan i olika växellådor och axlar (inte bara bilar) i rena behållare, och sedan försiktigt hällt oljan över ett vitt papper, vidare ner i ett annat kar, och försökt kontrollera mängden järnspån. (Ingen exakt vetenskap)
Är oljan inte bytt på 30.000mil, är viss mängd "glitter" att förvänta sig, men inga bitar, eller mängder.
#1077606
Jo jag va inne på samma som du med att ljudet kan bero på att bilen upphissad.

Ljudet följer inte varvtal. Ligger jag tex på 2 i låg hastighet och hör ljudet. Skulle jag stampa på så jag kommer upp på lite varm så hörs inte ljudet. Det e just på låga varv och hög växel som ljudet hörs tydligt.

Inget hörs när motorn är avstängd och jag snurrar på däcket.
Var ska man börja felsöka tycker du /ni?
Tänk om ljudet under bilen bara är att den va upphissad.. Då kanske inte ens ljudet e från v lådan.

Känner en som har sån "rulle" man kan sätta mot däcket för att höra hjullager mm. Kan det funka tro? Då får drivaxel snurra och då kanske man hör om det kommer från vlådan? Kanske går när bilen är avstängd eller på tomgång?
#1077631
Tjena igen.

Detta har du säkert redan kontrollerat, men har du sett över alla motorfästen?
Ett brustet sådant skulle kunna skapa vibrationer...

Dock inte rasslet från filmen, men så där skulle S70'n låta. Definitivt.
Den rasslar ganska högljutt på lågvarv, som sagt, och jag har hört flera med samma ljud från gatan.
"Syncrings rassel" sa Volvo-mekanikern som provkörde. (Gratis faktiskt)
Lösningen var en sviiiiiiiindyr specialolja som kaaaanske tystade den, eller växellådsbyte till ny eller lågmilad, eller höja stereon enl honom.

Be en Volvomekaniker göra en provtur för expertutlåtande.....
#1225828
Oj det kommer jag knappt ihåg. Byte lådan och drivaxlarna (köpte allt begagnat) ena drivaxeln va helt slut. Så kan nog inte säga vilket som va felet.
Byte också svänghjulet.

Så börja med att kolla drivaxlarna noga. Jag gjorde det på plats men när jag tog ner de på backen så såg jag hur dålig den va.

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.