Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219184
Knepigt fall. De två felkoder du har pekar i olika riktning. CEM-6C48 (Transpondertyp - signal felaktig) indikerar att det är något fel i kommunikationen mellan CEM och transpondern i nyckeln som gör att CEM inte får rätt kod när den försöker läsa transpondern. ECM-720A (Kommunikation Immobilizer - signal saknas) indikerar att det är fel på CAN-kommunikationen mellan CEM och ECM så att ECM inte kan få information om att CEM läst och godkänt transpondern i nyckeln. OBS att det finns två varianter av ECM-720A och det jag just sade gäller bara den variant där signal saknas, inte den där signalen istället är felaktig.

Vet inte vilken läsare du använt för att ta fram felkoderna. En felkod kan vara aktiv (det symptom som utlöste koden finns fortfarande) eller inte aktiv (felsymptomet har funnits men finns inte för tillfället). Med VIDA och vissa andra läsare kan man se om koden är aktiv eller inte men med andra kan man bara se om koden finns eller inte. För att avgöra om en kod är aktiv eller inte får man i det fallet radera den, sedan vidta den åtgärd som krävs för att få fram eventuellt felsymptom (i det här fallet startförsök) och sedan läsa på nytt.

Om du läst med den förstnämnda typen av läsare: Är båda koderna aktiva efter att du försökt starta? Om du läst med den senare typen av läsare: Har du provat att radera koderna, sedan göra nytt startförsök och till sist kolla om båda koderna återkommit eller inte?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1219415
Tack för ditt engagemang!
Båda felkoderna dyker upp samtidigt och är aktiv. Felkoderna har raderat flera gånger och kommer tillbaka när tändningen vrids. Efter en stund kommer även felkod ECM-912a communication with the engine control module (ECM) - signal missing. Men det kan vara en biverkning av felkod ECM-720A och CEM-64C48.

Jag har även tittat på olika parametrar och ser att CEM-Number of keys har värde 0. Verkar som att CEM har tappat nyckel-koderna?
Sedan har CEM tagit emot kod från nyckelns transponder (CEM-ID code received, värde Yes) och tolkar som att CEM inte känner igen koden (CEM-ID code stored, värde No). Är jag ute och cyklar? Förslag på åtgärd?
Bilagor
171218_Parametrar.JPG
171218_Parametrar.JPG (22.76 KiB) Visad 1738 gånger
#1219439
Så här ser det ut med en CEM som har nycklar sparade, ingen nyckel är läst av antennringen för det här är gjort på testbänken. Notera att han ändå tror att det är nyckel 1 som används även om det inte finns något tändningslås, antennring eller nyckel.

Men denna CEM har som sagt 3 nycklar lagrade.
CEM_nycklar.JPG
CEM_nycklar.JPG (17.23 KiB) Visad 1713 gånger
För att kunna skicka en begäran om att lära om startnycklarna på bilen så måste man ha CEM's 3-byte PIN-kod. Annars gäller Volvo-verkstad med VIDA-abb.
#1219445
Knepigt fall som sagt. ECM-912A gör inte saken enklare. Vad jag kan se handlar den koden om bristande kommunikation mellan ECM och ETM (det gasspjäll som satt i bilar med sugmotor t.o.m. -02 och i bilar med turbomotor t.o.m. -01). De data du i övrigt visar pekar ju snarast på något knas med CEM. Men jag tycker inte ECM-912A borde komma som ett resultat av det.

Möjligen kan det vara värt att prova att ladda om mjukvaran till CEM inklusive nycklar och se om det för någon vart. Går det inte att få ordning åtminstone på CEM och dess beteende gentemot transpondern den vägen är det väl rep. eller byte av CEM som gäller. Det finns firmor som reparerar CEM, t.ex. den här:

https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009

Johnny kan kanske ge dig några ord på vägen om det blir aktuellt med byte. Vad jag vet måste en begagnad CEM preppas innan det går att ladda ny mjukvara i den.
#1225444
Nu har ECU och CEM varit hos OBD-Tuning. Enligt de behövde CEM synkroniseras och lägga in nya nycklar.
Felkoderna har försvunnit och startmotorn går runt. Första gången man ser livstecken sedan augusti!
Dock startar inte bilen. När man sprutar in startgas går motorn någon sekund.
Det ser ut komma bränsle fram till motorn och bränsletrycket har värde 21. Mycket väl att nytt fel har uppkommit under felsökningen, när kablar, säkringar, relä osv har gåtts igenom.
Har någon idé vad det kan vara för fel? Vilka parameter ska jag undersöka?
#1225459
Inga felkoder som kan ge en hint om vad det handlar om?

Att motorn ändå startar på startgas pekar väl i första hand på att felet är relaterat till bränsletillförseln. Vad har du kikat på för att avgöra om det kommer fram bränsle till insuget?
#1225483
Tyvärr inga felkoder som är relaterade till motorproblem. Släpper ut bränsle via ventilen som sitter upp vid spridarna, se bild. Det kommer en skvätt och verkar vara trycksatt. Sedan när man slår på bränslepumpen flödar det ordentligt ur ventilen.
Kan det vara något med spridarna? Om signal inte kommer fram till spridarna, bör det inte dyka upp felkod?
Bilagor
Motor Volvo V70.JPG
Motor Volvo V70.JPG (116.77 KiB) Visad 449 gånger
#1225503
Låter som ett rimligt test och jo, jag tycker det borde sättas felkod om spridarna inte får signal. Kommer tyvärr inte på någon lysande idé om hur du skall gå vidare just nu. Hoppas att andra kan komma med bra tips.
#1226238
Tog loss spridarna och vevade runt motorn. Det kommer inget bränsle, men railen blir trycksatt. Det verkar som spridarna får ingen signal.
Däremot tänder motorn när man matar in startgas. Har någon ide på fel?
Har spridarna bestämd öppningstryck, med andra ord öppnas inte spridarna om bränsletrycket är för lågt?
#1226327
Via felsökningsprogrammet har jag slagit på spridarna en och en. Motorn tänder till och verkar inte vara något fel på spridarna eller kablarna.
När man läser av vinkelvärdet från kamaxelgivaren ger den inget utslag. Vi har tidigare försökt dra igång. Kan motorn tappa läget?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]