Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojo1234
#1034209
Hej alla kunniga. För någon månad sedan slutade helljuset på min V70 från 2006 att fungera dvs det går inte att låsa det i stadigt helljus om man inte sitter och håller in spaken. Ljustutan fungerar alltså och båda helljusen lyser men jag kan inte få det att låsa. Jag har gjort följande efter att ha sökt här på forumet:

1. Bytt spaken (ljusomkopplaren/blinkers) mot en från skroten, gjorde ingen skillnad
2. Kontrollerat alla säkringar i säkringsboxarna (motorutrymme, panelsida, panelens undersida, bagageutrymmet)
3. Kopplat ur batteriet i 1h, gjorde ingen skillnad (förutom att jag var tvungen att ställa in klockan igen..)
4. Provat med olika inställningar på ljusvredet (0, parkeringsljus, halvljus). Parkeringsljuset tänds så jag tror att detta vred fungerar som det ska, annars är det ju samma ljus på 0 och halvljus dvs halvljuset tänds men det går inte att låsa helljuset fastän ljusväljaren står på halvljus.

Jag har inga andra kända fel på bilen och resten av elektroniken fungerar som det ska. Servade på Volvo i våras. Inget särskilt hände när det slutade fungera vad vi vet, vi har inte kört med släp el dyl.

Finns det något mer jag kan göra innan jag får ta den till verkstad? Som jag förstått det så finns det inget separat relä i min årsmodell utan det sitter i 'CEM' som kostar en halv förmögenhet att byta, kan det stämma? Om inte, var sitter då detta relä och hur ser man ifall det är trasigt?
Senast redigerad av 1 jojo1234, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1034268
läs felkoder
av jojo1234
#1150751
Nu har jag äntligen löst problemet. Jag kollade felkoderna på Bilia men det enda de kunde se var att jag hållt inne ljustutan för länge vilket genererar en felkod. Sen hörde jag med besiktningen om helljuset verkligen måste fungera och det måste det (enligt Besikta). Mekaniker på volvo sa dock att det även sitter ett relä i kretskortet vid ljusvredet så efter att ha köpt ett ljusvred på skroten och bytt så fungerar det nu. Tack och lov var det inte CEM'en. Kollade på det gamla kretskortet men hittade inget som såg brännt eller konstigt ut. Det var lätt att byta enheten, bara öppna säkringsluckan på sidan och tryck ut hela modulen bakifrån. Nu får vi se hur länge det håller..
av MickeM
#1150766
Postad lösning inkl förklaring på ett så specifikt problem, som inte ens hade felkoder!
Föredömligt!

Med orden #löst# tillagt i trådrubriken blir det 100 av 100 poäng!
Tänk om alla gjorde så....
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]