Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutas
#1032013
Får en felkod på kammaxelgivaren och bytte den, men felet återkommer efter bytet. Kollade märkningarna på vevaxeln och kamaxlarna stog rätt och det var okej. Undrar om det kan vara fel på den variabla kammaxeln. Undrar om någon har någon ide vad det kan vara för fel.Bilen är en S80 bensinare 140 hästars årsmodell 2005 har gott 11500 mil. Tacksam för tips.
av Knutas
#1039863
polkakung skrev:Vad är det för felkod?
Felkoden var ECM-640A . Hade bilen inlämnad på skobes där dom läste av mätvärdet och det var kamaxelreglering insug, för låg signal. Konstaterat defekt VVT enhet. Kostnad ca. 6200:-. Är det vanligt att en sådan enhet går sönder, bilen har bara rullat 11500 mil. Med hyfsade kunskaper kan man byta en sådan del själv?
av jäevs80t6exe
#1040010
Är dem helt säkra på att just VVT-enheten är trasig?

När ECM-640A är påkallad, brukar Magnetventilen till VVT-enheten vara dålig
Tycker definitivt att du skall prova byta den först. Då byter man även ut kontakten till den ventilen.
Det är mycket ovanligt med defekt VVT-enhet.
av Knutas
#1040511
jäevs80t6exe skrev:Är dem helt säkra på att just VVT-enheten är trasig?

När ECM-640A är påkallad, brukar Magnetventilen till VVT-enheten vara dålig
Tycker definitivt att du skall prova byta den först. Då byter man även ut kontakten till den ventilen.
Det är mycket ovanligt med defekt VVT-enhet.
Tack för tipset, ska definitivt prova att byta magnetventilen och även kontakten innan jag byter VVT enheten.
av polkakung
#1040817
Kolla även VVT-solenoiden vilken är billig (på skroten) och lätt att byta. Dessa brukar tydligen kärva. Solenoiden styr mha olja hur mycket VVT justerar kamdrevet som är den dyra delen både i inköp och arbete. Kamdrevet har ett axiellt spel på ett par millimeter men när det närmar sig 4-5 så slutar den fungera. Det går att kolla genom att ta bort plastkåporna och rucka drevet. Är spelet stort brukar det även medföra oljeläckage vilket jag hade, men dock inga felkoder.
av Knutas
#1040831
polkakung skrev:Kolla även VVT-solenoiden vilken är billig (på skroten) och lätt att byta. Dessa brukar tydligen kärva. Solenoiden styr mha olja hur mycket VVT justerar kamdrevet som är den dyra delen både i inköp och arbete. Kamdrevet har ett axiellt spel på ett par millimeter men när det närmar sig 4-5 så slutar den fungera. Det går att kolla genom att ta bort plastkåporna och rucka drevet. Är spelet stort brukar det även medföra oljeläckage vilket jag hade, men dock inga felkoder.
Bra tips, jag var inne på att det kunde vara solenoiden som kanske kärvar lite, så det blir nog en vända till skroten och inhandla en reservdel. Måste prova billigaste alternativen först. Tack snälla för tipset.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1040996
Kan ju vara värt att ta av omställningsgivaren för kamaxeln, och kolla hur kanalerna ser ut.
Om dom är rena eller igensatta.
Kan ju vara värt att testa en rengöring.
För att se om det hjälper.

Tänk även på packningen, att byta till en packning med filter/sil på.
För att minimera risken att där kommer in skit i kanalerna.

Om du bor i närheten av Malmö/Skåne, så har jag nog 2st omställningsgivare liggandes i förrådet.
Som du hade kunnat testa med, för att se om det gör någon skillnad.
av Knutas
#1041151
Stefan_KG skrev:Kan ju vara värt att ta av omställningsgivaren för kamaxeln, och kolla hur kanalerna ser ut.
Om dom är rena eller igensatta.
Kan ju vara värt att testa en rengöring.
För att se om det hjälper.

Tänk även på packningen, att byta till en packning med filter/sil på.
För att minimera risken att där kommer in skit i kanalerna.

Om du bor i närheten av Malmö/Skåne, så har jag nog 2st omställningsgivare liggandes i förrådet.
Som du hade kunnat testa med, för att se om det gör någon skillnad.
Tack för tipset. Jag har haft bort omställningsgivaren för kamaxeln och blåst kanalerna och gjort rent filtret, tyvärr så kvarstår felet. Jag bor i Trosa mellan Södertälje och Nyköping lite långt att åka. Men ett stort tack för din omtanke. Jag. Får försöka ta dom billigaste momenten först innan jag byter VVT enheten. Tacksam för fler tips.

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett p[…]

Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]