Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1002030
Häromdagen när jag körde igenom rondellen hemmavid märkte jag att styrningen kändes lite lattjo. De har just asfalterat där och då blir det ju lätt lite halt i början innan den värsta oljigheten tvättats bort. Det kändes som att hjulinställningen var kass (vilket jag varit med om förr) men det var inte bilen som skiftade mellan höger och vänster hjul, det var ratten som liksom glappade en decimeter med ganska distinkta stopp. Rakt fram känns den däremot lika bra som vanligt.
Nu på lunchen tyckte jag att den var lite tungstyrd när jag manövrerade runt på parkeringen och framförallt när jag stannat och bara skulle räta upp hjulen (ja, jag är sån...) slog ratten liksom tillbaka. Vred den där decimetern åt höger, släppte ratten och den gick genast tillbaka till utgångsläget. Likadant åt andra hållet.
Slog av motorn, vred fram och tillbaka och lyssnade efter oljud - inget hördes men då kändes inget av glappet heller.

Servooljan är kollad, ser bra ut på stickan både varm och kall.

Till saken hör att kärran (V70N -06) gått dryga 15k mil och det är oavsett dags för kamremmen nästa år. Men sen ett tag hör jag ibland ett kvittrande ljud som följer motorvarvet och jag tycker det kommer från multiremmen eller därikring. Vet inte hur länge det låtit så, hörs bara inifrån kupén med rutorna nere vilket man inte har om det inte är sommar... ;)
Det är inte alltid det hörs heller, vilket gör felsökningen intressant.

Kan det vara så att remmen börjat slira på servopumpens hjul och den därmed inte hinner med och orsakar den skumma känslan i styrningen?
Eller är det bara ett sammanträffande och jag behöver grotta vidare med styrningens olika delar..?
Senast redigerad av 2 :stefan:, redigerad totalt 0 gång.
#1027618
Dags att damma av den här tråden! Jag har insett att det kvittrande ljudet inte har något med det hela att göra (spännrullen till multiremmen) utan att det verkar vara nedre rattaxelknuten som gjort sitt.

Efter lite googlande och kikande i Vida verkar det ju inte helt omöjligt att byta, förutom mest troligt den vedervärdiga arbetsställningen när man är nere under ratten och rotar.

Några frågor:
1. Delen heter som bekant 30741950 men är det bara Volvo som säljer den i Sverige? Har hittat den på diverse obskyra utländska sidor, men inte nånstans hos Skruvat, Mekonomen osv. Skroten går bort, ska jag byta vill jag ha nya grejor.
2. I Vida står det att man ska ta bort vänster framhjul, men det framgår inte riktigt varför. Behöver man det? Är det månne för att man ska slippa ta sig in under bilen och rota?
3. Nya skruvar anbefalles i Vida vid återmontering - finns de med i lådan när man köper knuten?

Tack och bock!
#1140564
Uppdatering: nu är den äntligen bytt - men det vart ju fan inte bättre! :(

Rattaxelknuten är Volvo Original från Bilia och när jag väl fick loss den gamla jämförde jag känslan i dom, men det var ingen större skillnad. När jag nu kör känns det likadant, att det "hugger" i ratten (framförallt i rondeller) och är lite allmänt trögt. Något lite bättre känns det, men inte den där fantastiska skillnaden jag hoppades på.

Kan det bero på att det nållager jag förväntade mig att hitta där damasken klämmer åt kring axeln inte fanns? Det såg tvärtom ut som fyra-fem o-ringar på rad istället för ett gäng rullar i ett lager. Ungefär som o-ringarna på insidan av en temakoppling. Tog dumt nog ingen bild på det, men typ som https://shop.grene.com/pics/watermarked ... 10_2-f.jpg
Det känns ju helt klart som att det skulle rulla lättare med ett nållager än med ett gäng o-ringar. Gjorde rent och smorde in dom, men som sagt - det verkar lite märkligt.

Så vad är nästa ställe att felsöka? Övre fjäderbenslagret som föreslogs vore en mardröm då jag har svårt att hitta ställen att skruva på...


För framtida googlare:
Delar som användes: 30741950 Rattaxel nedre och 985039 Flänsskruv - det är den nedre bulten som klämmer åt kring axeln till styrväxeln. Bulten inne under ratten går att återanvända, den sitter ju inte på den smutsiga sidan så att säga.
Hjulet behöver plockas av och du behöver en jävla massa förlängare på spärrskaftet, 750mm rekommenderar Volvo och det stämmer. Plus en led längst in då du inte kommer åt rakt så att säga. 10-skalle på bulten.
Inne under ratten sitter en bult med 13-skalle, enklast med spärringnyckel - framförallt om du har manuell låda med en kopplingspedal jävligt i vägen mest hela tiden. Tryck undan den övre rattaxeln uppåt (den är ju teleskopisk vilket är mycket praktiskt i sammanhanget) och har du inte slagit i rattlåset nu borde du redan ha gjort det.
Sen är det våld som gäller för att få loss axeln. Jag bröt utifrån hjulhuset där man kan använda en utstickande del från motorblocket som hävarmsfäste, lyckades få ner armen ovanifrån med en liten spårmejsel för att bända i en skåra och inifrån kupén med två filar (!) på högkant och bände på var sida om knuten - men då tar flänsen i torpedväggen stryk. Bara att bända tillbaka efteråt, men det måste bli rakt annars går inte damasken på ordentligt sen. När det väl small till och den lossnade några millimeter kunde jag vicka loss den med nävarna.

Montering i omvänd ordning. :D Fan så mycket lättare och snabbare.
#1140573
Fjäderbenslagret är det enda jag kan komma på, som skulle kunna få ratten att liksom fjädra tillbaka som du beskriver.

Men oljud är vanligaste symstomet. Knack när man svänger, främst om man gasar samtidigt.
Även i stora mjuka gupp nör fjädern får röra sig mycket.
Det står på min todo, tex..
Men ett glapp i styrningen ger inte den lagringen.

Du kan ju försöka tittan på varje fjäderbens överdel medan en medhjälpare vrider ratten ändläge till ändläge.
Kanske en hand på övre fjädertallriken.
Står överdelen stilla?
Känns ryck i rörelsen, som om den skulle kärva?
Om ja, på någon fråga, har du dåliga lager, som ända skall bytas.
Bilen måste stå på hjulen. Inte upplyft.
#1140768
TommyP86 skrev:Jag fick byta servopumpen i en s60 2,4t -03 jag hade för många år sen. Bilen hade då rullat 9k, den var riiiiktigt obehaglig runt mittläget då det var som ett "stopp" när man skulle svänga mer än "kurskorrigering".
Den här har gått dryga 15k, men det är ingen skillnad om det är mittläget eller nån annanstans. Rakt fram är det iofs rätt okej, men tänk i en rondell där man ständigt småkorrigerar - där känns det som mest, det är trögt för att sen släppa så ratten rör sig 5-10 centimeter i stöten när det lossnar.

Ska kolla hur fjäderbenens överdel uppför sig enligt MickeM's instruktion. Däremot är det helt tyst, inga sådana oljud alls. Det är någonting som gnäller till lite när jag kör över fartgupp ibland, men jag inbillar mig att det kommer från bakvagnen - men där har resonansljud lurat mig förr...
#1140858
Styrväxeln har ju ett gäng ventiler som styr ut hydraultrycket från pumpen dit det skall för att göra nytta, när man svänger. Om nån av dessa krånglar kan det bli lite lustiga symptom. Om pumpen är trött är min upplevelse, att det inte märks mycket vid små rörelser som kräver lite kraft, men att det liksom tar emot när det behövs mer servoverkan. Om man kollar drivningen till pumpen och den är perfekt så kan man förstås byta pump, men det är ju lite dyrt att felsöka på det viset. Det kan vara idé att åka till en verkstad och be nån ge en diagnos.
#1141016
rid54 skrev:Styrväxeln har ju ett gäng ventiler som styr ut hydraultrycket från pumpen dit det skall för att göra nytta, när man svänger. Om nån av dessa krånglar kan det bli lite lustiga symptom. Om pumpen är trött är min upplevelse, att det inte märks mycket vid små rörelser som kräver lite kraft, men att det liksom tar emot när det behövs mer servoverkan. Om man kollar drivningen till pumpen och den är perfekt så kan man förstås byta pump, men det är ju lite dyrt att felsöka på det viset. Det kan vara idé att åka till en verkstad och be nån ge en diagnos.
Jo, jag har funderat lite kring pumpen också och som du säger är det ett dyrt sätt att felsöka på... Drivningen borde inte vara några problem då kamrem och multirem byttes i somras.
#1181266
Dags för avdammning igen! ;)

Hade möjlighet att köra en spritt ny BMW ett par dar för någon vecka sen och när jag kom "hem" till min kära V70 igen insåg jag vad jag egentligen står ut med när det gäller styrningen.

Jag misstänker mer och mer avsaknaden av nållager i damasken i torpedväggen, den heter 30741819 på Volvospråk och i VIDA ser den ut att ha just ett nållager vilket också nämns i texten.
Bild

Men min såg inte alls ut så, den ser snarare ut som de man hittar när man googlar på reservdelsnumret numera, tex https://www.77volvo.ru/images/catalog/30741819.jpg

Har Volvo helt enkelt gått från nållager till o-ringar och kan de bli så torra att de kan orsaka den konstiga känslan i ratten? Då smorde jag ändå in dom när jag bytte rattaxelknuten. :/
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]