Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1182506
Jag hade alla dina symptom i styrningen på min v70. Jag bytte rattaxelknut och lager. Hjälpte inte alls. Körde över 1 år och till slut tröttnade jag. Bytte styrväxel mot en beg jag plockade av på skroten. Det löste problemet! Det enda jag kunde se var en 2-3 cm lång spricka i den gamla styrväxeln, inga läckage från den, eller andra skador. Men problemet var borta.

Så ska du behålla bilen, byt styrväxel.
#1188244
:stefan: hur har det gått ? Jag hade otroligt trög ratt - uteslöt ServoPumpen och övre rattaxelknuten och då borde det vara nedre rattaxelknuten eller styrväxeln.... Mtp att den nedre knuten inte är skyddad mot smuts får man nog misstänka den först av allt - prova spraya den med Teflon oljespray rikligt och några grr sedan stod bilen i några dagar och nu kan jag snurra ratten med två fingrar isf två händer ha ha
#1191139
Volvoismo skrev::stefan: hur har det gått ? Jag hade otroligt trög ratt - uteslöt ServoPumpen och övre rattaxelknuten och då borde det vara nedre rattaxelknuten eller styrväxeln.... Mtp att den nedre knuten inte är skyddad mot smuts får man nog misstänka den först av allt - prova spraya den med Teflon oljespray rikligt och några grr sedan stod bilen i några dagar och nu kan jag snurra ratten med två fingrar isf två händer ha ha
Nedre rattaxelknuten bytte jag redan i januari och det vart som sagt inte bättre alls.

Sedan dess har det varit fullt upp, så jag har inte hunnit med att göra något mer - förutom att googla på (begagnade) styrväxlar och gråta över hur dyra de är...
#1191147
Ok gör en visuell inspektion av fjäderbenen - öppna huven och titta på fjäderbenen som sticker upp ur chassit - titta i en horisontell nivå och kolla att mellanrummet är likadant hos båda benen
Styrväxeln kostar runt en tusing hos skroten ds
Bilagor
Fjäderbensskål.jpg
Fjäderbensskål.jpg (4.5 KiB) Visad 2489 gånger
Stora kylaren volvo 940

Tänk även på att stora kylaren fin[…]

V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]