Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ljkson
#918349
Har en V70N -00 2.4T 200hk aut.
Köpte den för många år och många tusen mil sedan. Till en början gick den som dom ska men efter en tid hände det att den tappade orken emellanåt, "bölade" när man gasade mer än pensionär. Blev oftare och under längre tid, brydde mig inte om det efter som den gick fint när man körde lugnt och jag inte hade bråttom med en lite dotter i barnstol brevid. Sålde bilen som den var. Nu några år senare köpte jag tillbaks den och vill ha fart på skiten!!!!
Nu är den alltid slö men går rart för övrigt.
Inga felkoder, drar inte mer soppa än normalt, 3.8 bars soppatryck, laddtryck som det ska, inte stopp i avgassystemet, ev att man hör små spikningar, luktar bränt, grenrör och turbo blir glödande på någon minuts irriterat plågande.
Maf verkar funka när man tittar på värdena, har även provat med annan, rycker jag ur kabeln och kör blir det ingen skillnad och ingen felkod kommer??? Har jag kabeln i och rycker loss den från röret går det inte att starta bilen! Lambda 1 ger värdet "sluten" på tomgång och "öppen" vid gaspådrag??? , gaspedalssensor säger 20% vid full gas samtidigt som spjället säger 98%?? Tändningen säger ca 15grader före på tomgång och 180 grader före vid full gas?????? (Kina felsöknings grejer!)
Jo det finns föresten 1 felkod i motorstyrningen kom jag på..ingen som tänder motorlampan, 530D, fel i annan styrenhet?? Kan vara automatlådan som krånglar till det lite ibland men det ska väl inte påverka??
Om jag inte blandat ihop allt så har jag för mig att bromsvarningslampan tändes i samband med att den gick dåligt i början när jag hade den, ett fel som också kom och gick ..bytte abs enheten då och efter det har iaf inte bromsarna krånglat.
Har ni några ide'er, vart ska jag börja tycker ni?????

MVH Johan

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.