Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#910494
hej!

körde bilen slut på gas senast jag var ute och körde, tänkte att bensinen har varit i ett tag så jag kan lika gärna köra slut den.

När jag tankade senast och bilen skulle slå över till gas fick jag först ett felmeddelande "helljus service erfodras" sedan tvärdog bilen 5 sekunder senare.

Sedan gick den inte att köra på gas längre. Felsökte lite och hittad en säkring som var trasig "F16". Bytte den, samma sak hände igen, bilen funkade tills den slår över på gas, då får jag efter 5-10 sekunder fellmeddelandet och bilen tvärdör 5-10 sekunder senare.

Offrade en säkring till, prövade att stänga av ljuset "läge noll (0)" bilen stod och körde på tomgång på gas en stund någon minut, sedan dog den igen och säkringen var bränd.

hade bilen inne för en skadereparation för ett tag sedan då bytte de bland annat strålkastaren vänster (i färdrikningen) fram. Bilen funkade problemfritt i en månad drygt fram tills dess att jag körde slut gasen.

Någon som råkat ut för liknande? ??:-/

Bild
#910540
har hittat liknande problem på annat forum

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2279
#910997
för de som är intresserade kan jag meddela att verkstaden tror det är en ventil till en gastank som är trasig, kostar tydligen 10100:- STYCK! Det finns tre tankar i bilen, antagligen bara en som är trasig, men kul att veta att de andra också kan ryka när som helst. :(

jag som köpte en bi-fuel för att det skulle vara billigt att tanka. För de pengarna kunde jag ju tankat över 600 liter bensin.

mitt råd till alla, köp inte bi-fuel för att spara in på kostnaden...
#921439
Fick offert från bilia, material och arbete 20.000:-... PER TANK!!! :evil: :evil: :evil:

Ska kolla runt om någon annan är billigare, det kan ju inte vara sant att det ska kosta upp till 60 papp!!

ojojoj vad jag önskar att jag aldrig köpt en bi-fuel.
#933392
jag kopplade ur sladden till tanken med defekt ventil och nu går dem som den ska på övriga tankar. Det är en ventil på en liten tank som är dålig och jag tappar ca 12,5% räckvidd på det. VÄRT!

Nu är bilen nybesiktigad utan problem, nästa blir att lägga ut annons på blocket.
#933425
Dom lär vara populära i Tyskland. Undersök möjligheten att sälja den dit.
Här är en länk, men tidningen SvD vill ha betalt i bland för sina reportage. Men det har skrivits om det så du kan nog Googla på det? http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ga ... 761862.svd

En länk till: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5917778
Sveriges Radio sparar inte alltid på sina länkar och programinslag någon längre tid, "så läs fort".
#933878
Jag hade samma problem med en Passat,där visade det sig att solenoiden till magnetventilen vid gastanken gått sönder. Enl vag skulle jag behöva byta hela paketet med 3 ventiler för 15000,men efter lite eftersökning så hade vag solenoiden på hyllan och den kostade 350:- det tog ca 45 min att byta hemma i garaget. Ett tips är att kolla om du kan ta loss magneten som sitter på tank ventilen och se om den finns att köpa hos någon hydraulik firma, som håller på med fordon.
#934145
Tack för tipsen.

Men jag har hunnit sälja bilen till en kille som reparerar bi-fuel bilar och har det som hobby.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]