Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#820978
Så! Nu är problemet fixat! Termostaten är bytt samt tempgivaren. Fick koppla ur batteriet i någon timme innan jag såg någon skillnad. Nu visar tempmätaren som vanligt.

Dessutom har jag märkt att kupen blir varmare betydligt snabbare än tidigare där det kunde ta en 20min innan det hände något. Antar att det beror på termostaten som är bytt.

Tack för hjälpen alla broshor jag uppskattar det som fan!!
#820979
bem skrev:Kanske värt att investera i en VIDA piratkopia för ca 600 kr, inte bara för detta felet utan kan vara bra för framtida bruk också. Då slipper man till viss del byta delar på chans. Då får man dels felkoder (förhoppningsvis) så man har nåt att gå på dels bra skisser osv i VIDA All In One så man har lite hjälp på traven om man skall meka själv. Vet inte vad de tar för en utläsning via VIDA på Volvoverkstad nuförtiden men ca 300 kr kostade det de gångar de gjorde det på min förra V70N men det var några år sen.
Det här kan man göra i VIDA All In One programmet:
http://workshopsupportguide.volvocars.b ... 50SV25.pdf
Installera en VIDA piratkopia på brorsans laptop (Win 7 Professional) och det funka bra. Vi kolla sen på 3 Volvo (S60, V70, XC60) och läste ut felkoder och det var några felkoder i S60.

/Bo
Det ska jag absolut göra. Antar att den funkar på dom flesta Volvo? Tänkte nämligen fixa en S40 diesel så småningom.
Var köpte du din om man får fråga? Jag hittade denna som jag tänkt kunde vara något: http://www.aliexpress.com/item/2012-sup ... 63060.html
Antar att allt är på engelska?
Användarvisningsbild
av bem
#820993
Volvooos60 skrev:
Det ska jag absolut göra. Antar att den funkar på dom flesta Volvo? Tänkte nämligen fixa en S40 diesel så småningom.
Var köpte du din om man får fråga? Jag hittade denna som jag tänkt kunde vara något: http://www.aliexpress.com/item/2012-sup ... 63060.html
Antar att allt är på engelska?
Hej,
Först grattis att din bil nu funkar bra igen.

Här har du i princip alla fallgropar man kan råka ut för dels vid installation, start/login och användande av pirat VIDA:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=68407

Funkar såvitt jag vet på alla Volvo från 1999 och nyare. Vi testa VIDA:n på en S60 2.4 140 hk 2002, V70 2.4 170 hk 2001 och en XC60 2.4D AWD 2009.

Brorsan köpte den från aliexpress, tog ca 1 vecka så hade han den hemma.
Finns många ställen att köpa från, en kille här på jagrullar säljer en lite "bättre" VIDA Dice, ja allt står i tråden ovan om du orkar plöja igenom 79 sidor.
Viktigaste är att datorn uppfyller systemkraven, annars kan du inte ens installera VIDA All In One programmet osv som följer med på CD:n.
Brorsan har VIDA All In One 2013A (tror inte det finns nån nyare version av VIDA All In One på piratmarknaden).

/Bo
#821201
Hej och Grattis Bo!

Att du orkade lösa problemet trots alla motgångar, är bara att lyfta på hatten.
Ge gärna feedback i rubriken som tack till alla tipslämnare och nya trådläsare.
God fortsättning på året till alla på Forumet

Lennart
#1238787
Hej,

hade samma problem nyligen på en V70-01:a med 2,4L bensinmotor.
Färddatorn gnällde om att motortempen var hög och att jag skulle stanna motorn omgående.
Varken kylmedia eller motorn kändes varm. Körde ett gäng mil med detta problem då det verkade givarrelaterat och inget jätteproblem. Dock fick jag ingen värme i kupen och det var ganska kyligt ute, runt -5.
Kollade upp var givare och termostat satt (köpte eftermarknadsdelar då Volvo var mer än dubbelt så dyra)

Följde nedan instruktion:


Satte ihop allt, startade motorn och tempjäveln stack i taket direkt.
Testade min sista livlina: Skruva bort minuspolen i nån halv minut och då funkade allt som det skulle, även kupevärmen funkar nu (är antagligen kompis med denna givare vad gäller styrning)

Hoppas detta hjälper någon.

Mvh Andreas
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]