Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#888305
Koden för Knacksensorn är bara en symptom (verkan) på att du har ett annat fel ex vvt och kan nog med säkerhet vidimera att du är på rätt spår.

Jobbar kväll och skulle kunna skriva en längre utläggning men tror att det räcker så här...
#889144
Fortfarande samma felkoder som kommer tillbaka....

ECM-3410 Front Knock sensor signal too high
ECM-3420 Rear Knock sensor signal too high

Jag har ett par andra knacksensorer liggande som jag löst (vadderade) har testat att sätta dit men får samma fel fast signal too low = samma felbild

Ändrar tändningen och sänker laddtrycket.

Bilen tvekar och smårycker ibland och ibland laddar den på och går som den ska ???

Bilen har som sagt gått 23000mil och motorn borde ej vara slut (2st tidigare äldre ägare och gått som familjebil)

Vad ska jag fortsätta leta efter??
Ge mig något tips då jag inte har någon mer ide vad det kan vara...??
Gasspjäll känns långsökt

// Robin
#889166
Jag har en Mekanikerpolare som hade en bil som betedde sig precis som din. den bilen hade gått närmare 40k mil kanske skall sägas
Dock var den bilen mycket värre. Där kunde man köra på motorvägen och bilen blev seg som sirap, tappade kraft mm.
felkod var satta på båda knacksensorerna. ibland bara den ena
Kollade upp allt, givare, LMM, lambdasensorer etc.. men det var inget enkelt fel.
Tändstift var bland det första som böts då dem var lite till åldern och såg skruppliga ut.
Tändspole böts ut och viss skillnad uppfattades men ej perfekt.
Gasspjället var av den gamla varianten med vit etikett.. inga felkoder på det.
Fick tag i ett beggat med gul etikett och monterade det. Efter det så vart bilen bra.
Felkoden på knacksensorerna försvann också. Bilen gick normalt efter spjällbyte.
Nu vill jag inte lova att även din bil blir 100% bra av att byta spjällhus, men om du kan få tag på ett beggat att prova med för att se om det blir någon skillnad vore ju det bra.
Då kan man kanske investera i ett helt nytt efter det.
#940204
Bytte till ett beg gasspjäll ifrån 2013 bilen blev mycket trevligare att köra och svarar bättre på gas mm.

Dock när man laddar på fullt och kommer över 4000rpm så hugger bilen till och man känner att den sänker laddtryck mm.

Får även felkod

ECM-3410 Front Knock sensor signal too high
ECM-3420 Rear Knock sensor signal too high

?????????????

Finns inte så mycket kvar att kolla nu?
Dåliga knacksensorer, knackande motor?

Tacksam för fortsatta tips på hur jag löser denna bil ifrån Hel*****!!!!
#940264
Nu finns det ju experter som kan detta betydligt bättre än jag, men systemet borde vara byggt så, att om det kommer knacksignal från knacksensorn (vilket ju är orsaken till att man har dessa), så justeras tändläget eller bränslemängden för att detonationen (vilket skapar knacksignalen) ska upphöra. Det är inte ett "fel" utan det är så det är byggt. "För hög signal" är nog inte samma som att det kommer stark signal från knacksensorn, det är nåt annat, skule jag misstänka. Något fel i kablaget eller att knacksensorn i sig själv är defekt. Rent tekniskt kan man förstås tänka sig, att motorn vid något visst lastfall knackar enormt mycket, så att knacksensorsignalen blir orimligt hög, men det låter långsökt och dessutom borde då motorn vara lite risig om den väsnas så.
#946830
Senaste uppdateringen.

Fick larm på vvt solenoiden (den är bytt i somras)
Lossade på den och tog bort packningen för att se att filtret var helt tätt!!! (igen kletat med olje partiklar)

Tvättade bort detta och satte tillbaka allt och larmet försvann.

Bestämde mig för att ta ner vevhusventilationen och byta + wynns invändiga motortvätt + ny olja och filter.( oljefällan och kanalerna in i tråget var inte täta men nu är allt bytt)
Passade även på att byta knacksensorena till nya när jag ändå hade nere sprutet mm.

Ihop med allt igen men fortfarande samma fel???

Kan det vara så att motorn kleggat ihop och den knackar av detta eller att något lager / något itoppen inte fått smörjning och blivit kasst?

Kanske dax att slänga bil J***len åt He****e???
#994444
Senaste nytt!!

Köpte mig en komptestare och testade alla cylindrarna..

Cyl 1: 9K
Cyl 2: 11,5K
Cyl 3: 11,7K
Cyl 4: 11,9K
Cyl 5: 8,8K

Efter att helt olja i cyl 1 och 5:

Cyl 1: 11K
Cyl 5: 13K

Tyder troligen att något i blocket är kasst va? eller vad tror ni?

Tacksam för tips ;)
#1181995
Jag bytte till en ny komplett motor med turbo mm intakt så det mesta är ju utbytt på bilen nu (21000mil) och alla felkoder försvann!


Dock beter sig bilen på samma sätt ibland, att den missar och tvekar vid accelation och ibland går den superbra???
Och ibland känns det som den inte går på alla cylindrar??

Vad är det som kan ge detta fel utan att sätta felkoder?

Bränslepumpen?

Tacksam för tips!
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)