Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
#808186
Jag har ett problem vid uppstart, ibland så är bilen väldigt svårstartad, när jag vrider på startnyckeln så startar motorn normalt i princip direkt men nu på senare tid så är den väsentligt mer svårstartad.

Dom flesta gånger jag startar bilen så fungerar allt normalt men allt oftare får jag problem, kanske 3-4 gånger av 10

När jag vrider på startnyckeln så går motorn runt normalt men den tänder inte direkt utan maler runt i kanske 5-10 sekunder innan den startar, jag har även noterat att under tiden motorn maler runt och försöker starta så
sticker varvräknaren som en tok till nästan fullvarv för att sedan stabiliseras till normalt när motorn väl startar.

Bilen går förövrigt normalt när den väl startar.

Första gången problemet dök upp var för någon månad sedan när jag kom ut och skulle starta bilen ( bilen var varmkörd ).
När bilen väl startat tändes ett felmeddelande som var nåt i stil med " motorprestanda nedsatt".

när jag sedan körde vidare hemåt så gick bilen normalt men verkade bara allmänt slö och felmeddelande var tänt hela tiden.

Dagen efter åkte till Volvo och läste av felkoderna och fick följande svar

ECM-5200 Impulsgivare-Felaktig signal ( felkoden är funnen inte aktiv )
CCM-0021 Luftkvalitetsensor internt fel ( felkoden är funnen aktiv )

Dom släkte felkoderna och sa att det bara var att köra vidare då bilen nu inte uppvisade några problem och gick som vanligt igen och om felkoden dök upp igen så skulle jag återkomma och byta någon givare.

Nu har jag inga nya felkoder men har ovanstående problem, kan det ha nåt med givaren att göra eller tror ni att det kan vara nåt annat som spökar ?
Jag har förövrigt ingen aning om vilken givare dom pratar om och vad den gör för nytta.

Bilen är servad enligt servicebok och har gått ca 24000 mil
Användarvisningsbild
av Jackson75
#808231
Hur är det med de "vanliga prylarna" som soppafilter, luftfilter, stift, etc?
Man vill gärna tro att det är nåt mycket avancerat fel, och bortser lätt från de enkla grejerna.
av rid54
#808244
"Impulsgivare"... Skulle kunna vara någon viktig impulsgivare, typ vevaxel- eller kamaxelgivare? Om dessa givare strular får man startproblem. Tycker de borde kunna ge ett mer användarvänligt besked om vad som strular eller har strulat.
av mollan
#808371
Jackson75 skrev:Hur är det med de "vanliga prylarna" som soppafilter, luftfilter, stift, etc?
Man vill gärna tro att det är nåt mycket avancerat fel, och bortser lätt från de enkla grejerna.
Luftfilter och stift byttes vid service förra året så det borde vara OK, dock vet jag inte när man byter bränslefilter enligt serviceprogrammet
Användarvisningsbild
av Vojje
#808425
det finns ingen impulsgivare i bränslefiltret och dessutom ingen sladd därifrån till varvräknaren.
Koncentrera dig på tändsystemets alla delar plus jordkablar.
Användarvisningsbild
av Jackson75
#808475
Vojje skrev:det finns ingen impulsgivare i bränslefiltret och dessutom ingen sladd därifrån till varvräknaren.
Koncentrera dig på tändsystemets alla delar plus jordkablar.
Gött, har alltid trott att varvräknaren är kopplad till soppafiltret samt att impulsgivaren i den går i motfas mot resten av soppasystemet ... :lol:

Enligt trådskaparen:
ECM-5200 Impulsgivare-Felaktig signal ( felkoden är funnen inte aktiv )

Man ska inte stirra sig blind på felkoder, speciellt inte de som inte är konstant aktiva.
Tänka utanför boxen, så att säga.
Användarvisningsbild
av Vojje
#808477
Jackson75 skrev: Tänka utanför boxen, så att säga.
Absolut! Men sällan utanför motorrummet :-)-)
av Residence
#816357
Jag har EXAKT samma problem som trådskaparen.
Bytte tändstiften idag trots att de gamla såg fina ut, bilen är en v70n 02 2,4t automat.
Vartalsmätaren fladdrar uppochner när jag startar bilen. När bilen väl hoppat igång så mår den toppen. Fick trådskaparen bukt på problemet ?
av mollan
#826376
Hej igen

Problemet har inte återkommit dock var batteriet totalt urladdat efter att bilen stått still två veckor och efter starthjälp så betedde sig bilen lite allmänt knepigt nån timme för att sedan fungera bra.
Nu börjar den spöka igen, i morse när jag skulle starta bilen så var den ovanligt svårstartad och under tiden startmotorn gick så gick varvräknaren helt bananas. När bilen väl startade så stod varvräknaren på lite över 4000 rpm trots att motorn inte varva så mycket, när jag väl körde så gick aldrig varvet ner under 4000 rpm på mätaren men motorn varvade som vanlig.
När jag stannade och stängde av bilen så stod varvräknaren kvar på ca 4000 rpm.

Är det nån som har någon ide om vad som hände r ?
av valln
#826383
Från forumtrådar har jag läst att det kan vara lite olika fel. Det fanns inget typiskt fel som löste de flesta felen. Många provade att byta startmotorn, men de flesta hittade den på skroten och då kan det vara samma fel. Några tyckte det skulle hjälpa att byta startmotorkablage. Volvo centralt blev också inkopplad i problematiken, men i tråden gavs ingen info om utfallet. En del bytte också någon givare vid svänghjulet. En del experimenterade med nya jordledningar.

Sammanfattningsvis, inget typiskt fel som fixade problemet för den absoluta majoriteten redovisades i tråden. Problem är vanligast med automat, men även någon enstaka manuell bil drabbades.
Senast redigerad av 1 valln, redigerad totalt 0 gånger.
V50 2,0d -08 startar inte

Har köpt en v50 som inte vill starta. Bö[…]

Det här inlägget bygger helt på a[…]

Tack, det ska jag testa :)

Volvo 944, Bagagelucka i baklås

Har samma problem så jag hoppas på bra[…]