Re: S80 - byte av kamrem igen - trots bara 6670 mil - nödvändigt?
Postat: sön 10 dec 2023, 13:27
Nej, har jag sagt det?
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43 Jag måste bara inflika en liten undran om varför man INTE ska byta vattenpumpen? Gäller det även andra delar på bilen att det är bättre att inte byta till en ny del utan låta den gamla sitta kvar? Ska jag låta kamremmen som gått 20000 mil och "fungerar hur bra som helst" sitta kvar också?Kamremmen skall bytas på intervall pga gummit åldras. Vattenpumpen från Aisin åldras inte av att sitta där, och har du rätt blandning och rätt typ av vätskor (50/50 destillerat vatten/etylenglykol) enl. Volvos rekommendationer är slitaget närmare noll över tid och mil.
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43 Så sent som i fredags när jag hämtade min bil på verkstaden efter generatorbyte så språkade jag lite med mekanikern om just havererade remmar och vad det kan leda till. Han hade just då en V70 inne för motorbyte då vattenpumpen hade skurit vilket hade lett till att multiremmen lossnat och trasslat in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.V70 där vattenpumpen skurit vilket lett till multiremsras och sedan kamremsras? Isåfall måste det varit någon Fordsaga till motor där vattenpumpen drivs av multiremmen, för i denna tråd diskuterar vi om vitblocksmotorerna där kamremmen driver Aisin-pumpen. Och mig veterligen har de Fordmotorerna också en intervall på vattenpumpen men kan minnas fel då jag sällan, helst aldrig, beblandar mig med de motorerna. Kolla Fords ecoboost-modeller där kamremmen snurrar i oljan så gummirester sätter igen oljepickupen Humor på hög nivå.
Det är alltså inte bara lite vattenläckage som en alltför gammal vattenpump kan leda till...
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43 Sedan kan man nog avfärda pratet om original-delar kontra eftermarknadsdelar/piratdelar då det ofta är samma tillverkare som levererar till Volvo som du kan handla på skruvat eller autodoc."Oftast är samma som du kan handla hos x handlare" - finns säkert +50 olika tillverkare av P2's reservdelssortiment. Somliga är bevisligen bättre än andra, så är det. Finns en anledning till att Volvo väljer originaldelsmärken så som : Aisin, Lemförder, INA/FAG, Gates, DAYCO, SKF, Contitech, Hella, Valeo, ATE, Sachs - för att nämna några "hovleverantörer".
När jag skulle byta kamrem/vattenpump på min ena XC70 för 5 år sedan så köpte jag ett kamrems-kit av samma fabrikat på en tysk hemsida som en annan XC70-ägare fick ditsatt på Bilia.
Andreas7777 skrev: ↑sön 10 dec 2023, 12:43 BMWs "original"-fjädrar som du köper dyrt i Sverige är till många modeller tillverkade av svenska Lesjöfors med "BMW" instansat i dem. Samma fjädrar kan man köpa från Tyskland utan BMW-loggan och då kostar de mindre än hälften...Så är det väl med alla delar. Är därför ett besök till Volvohandlaren och köpa något litet (typ filter) samt be att få kika i ett kamremskit (alltså utröna vilka delar som är av vilket fabrikat) kan löna sig ekonomiskt. Sedan far man hem och beställer på Trodo
20FJan skrev:Om du vill byta allt som kan gå sönder får du byta servopump, generator, AC och varför inte alla hjullager när du ändå håller på…Du tycker inte att vattenpumpen är mer relaterat till kamremmen än vad hjullagret eller?