- tis 25 maj 2010, 16:17
#412395
När det gäller emissioner service erfordras, så är det jättesvårt att svara på utan ha en felkod att felsöka med, men det borde gå någon garanti, skulle jag tro
Så felkoden visas i DIM:en?? att det visas i vilken styrenhet som felkoden finns är allmänt känt, att numret för felkoden visas i DIM:en är för mig helt nytt, att finns olika nr för felmeddelande visste jag oxå, kan det vara så du blandar ihop felmeddelande och felkod?
index skrev:HejHej
Köpte en V70 D5 för ca en månad sedan. Den är full stämplad i serviceboken och vatten + kamremmen är bytt i januari 2010. Bilen har gått 16150mil och fungerar klockrent.
Men tyvärr så fick jag ett felmeddelande: emissionskrav service erfordras. Ringde återförsäljaren jag köpte bilen av och de skulle kolla med verkstaden på måndag och återkomma. Men jag vill gärna ta reda på lite information så att jag har lite kött på bena och inte bli orolig.
Vad är det för fel? Allvarlig? Svårt att fixa?
Tack
När det gäller emissioner service erfordras, så är det jättesvårt att svara på utan ha en felkod att felsöka med, men det borde gå någon garanti, skulle jag tro
carrera4 skrev:TPI. Tuned port injection.. Jänkare, insprutning. Till skillnad mot japanska och Europeiska bilar så är visst lagstiftningen där att allt måste vara offentligt. Inga hemligheter med gaspedaltest som i BMW, Porsche. Eller "read" "dim", "dim" som i volvon för att få reda på vilka moduler som har flaggat fel.
Där kan man via manualer få reda på vad som orsakar felen.
Kod 30 står det om man avläser med datorn. och det är villkoren som jag listade.
Som i volvomanualen borde det stå en beskrivning av alla meddelande som kan dyka upp i DIM fösteret.
Vä dörr öppen, baklucka öppen...Inte så svårt att lista ut vad som krävs för dessa meddelanden. Nu är det emisssionskrav, serv erfodras. Vem vet vilka mer texter som kan dyka upp?? En mikrofon i rattstången som fångar upp ljudet av en kurrande mage---"Köp en korv".
Visst kan man ta en kille och få han att ansluta en dator för att se temperaturen in i katalysatorn.
Men om det är loggat en för hög eller låg temp så skall nog motorn ha gått ett tag, sedan finns det vissa tröskelvärden som triggar felkoden..
Låg batterispänning brukar kunna trigga en hel del koder.
Skulle vara bra om folk kunde skriva in sina erfarenheter med dessa felkoder.
Om batterispänningen t.ex sjunker under en viss nivå vid motorstart. Då kanske man får någon annan mysko kod som lett till batteribyte, koden avläst med dator för 6-700 kr och sedan ett batteri för 1200 på det.
då hade det varit fint om det stått < 7V i över 5 sek ger "Service erfodras" så man hade kunnat sparat avläsningen med "taxametern". Men affärsprincioen är väl att pungslå kunden på så mycket som möjligt
Så felkoden visas i DIM:en?? att det visas i vilken styrenhet som felkoden finns är allmänt känt, att numret för felkoden visas i DIM:en är för mig helt nytt, att finns olika nr för felmeddelande visste jag oxå, kan det vara så du blandar ihop felmeddelande och felkod?