Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#913228
Hej!
Jag har börjat köra mycket under de mörkaste tiderna på dagen och därför skaffade jag en extraljussats till min V70 02. Två bred och en smalstrålande SIM-ar från Strands.
Har några frågor kring inkopplingen dock.
- I satsen ingår 2st (kabel)kopplingssats. För tre extraljus...
--- Kopplar jag den smalstrålande till en och de två bredstrålande till den andra kabelsatsen?
--- Hur kan jag utnyttja den fördragna kabelsatsen för tre ljus? Se länken: http://accessories.volvocars.com/Access ... 0-08)_2002
- Eftersom jag vill inte förfula interiören så tänkte jag använda panelen med tillvalsknapparna nedanför AC-n. Se bild
volvo_cn10_16.jpg
volvo_cn10_16.jpg (192.69 KiB) Visad 700 gånger

--- Kan man använda CN12 -den tredje där det annars finns en dummy - med en valfri (tex STC) knapp? Hur vet bilen att denna knapp skall styra extraljuset? Eller har varje knapp en "egen" funktion inbyggd? Alternativt vilken CN styr extraljuset?
--- Kan man evt fördröja de två bredstrålande lite för att minska belastningen? Jag tänker byta ut de vanliga 55Wattare till 100 wattare i extraljuset så småningom och då blir det ett himmla stor momentan belastning på batteriet/generatorn.
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo G.
Användarvisningsbild
av ER
#913236
Volvos sats är för två ljus, så enda du behöver från den är kontaktdonet samt kabeln till styrningen. Resten är på tok för vekt för vettig koppling med 100-130w lampor.
Du bygger egen sats av 6mm kabel med hängsäkring till matning samt jord. 4mm kabel från relä till lampor och lampor till jord för minimalt spänningsfall så lampan lyser som mest. Jag föredrar ett relä per lampa för att slippa bekymmer i längden även om jag med 40A relä av fabrikatet Hella klarat av tre originalxenonextraljus under massor av år då jag hade NBB Alpha 225 originalxenon. Då kan du utnytta den fördragna kabeln till CEM som styr knappen och maximal spänning på lampan samt kan bygga ut med hur många ljus du vill.
Knappen sätts i valfri plats i panelen med dummyknappar i platserna du inte använder, original bör det vara en panel med 3 hål och en "tom plats" däre man bara ersätter dummyn med riktiga knappen.
Finns särskilld knapp för extraljus att köpa på Volvo eller skrot och det skiljer lite i färg mellan tidiga(00-03, 04) och sena (05-09).
Bilen fattar själv att när knapp med X funktion sitter där så aktiveras funktionen, men ett ev undantag och det var att på vissa bilar så fattade bilen inte vilket läge knappen hade förra gången tändningen var påslagen så resultatet var att man fick aktivera/trycka på knappen varje gång så extarljusena fungerade, skall vara fixat om bilen fått sin programkod under årena då min inte hade minnesproblem och fått sin kod.
Rätt byggd klarar bilen av belastningen, är ju inte så att det är som med xenon att den minskar när det blivit uppvärmt utan det är max direkt och så länge kablaget är byggt för det så funkar det.
Kan aldrig under några omständigheter rekommendera att använda originalsaster till annat än styrströmmen då dessa bara är avsedda för 2x55W, inte 2x100W eller 3x100W.
Klara bilen inte av påslaget av 300W så klarar den heller inte av långtida belastning av 300W då 300W vid tillslag är 300W i drift.
Xenon är ju helt annorlunda då det kan dra 12A vid start och sjunka till 5A vid drift per lampa. Fast bilen bör ha kraftig generator nog då bilen drar mer än man tror i drift utan tillbehör.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#913262
det är en 20A-säkring, dvs max uttag är ca 250w, lite beroende på spänningen som vanligen är strax över 12 v.
alltså kan 2 st 100w-lampor kopplas in utan problem, eller 3 st 55w-lampor.
Jag har 2 st 85w-lampor.

varför köpte du 3 extraljus till en bil med orginaltillbeör som är avsedda för 2?
Användarvisningsbild
av V7003
#913276
Hej!
Tack för de snabba svaren!
Till ER. Kabelsatsen finns med i paketet från strands punkt se art nr: 270501-PKIT. Är lite osäker på om jag kan ha 100w lampor istället för de originala 55 wattare. Det var bara en tanke. Som "milktrucker" skriver så klarar inte säkringen, alt originalkablaget 3st 100w.
SIM-arna kan man ganska enkelt xenonkonvertera, så kanske det blir lite längre fram.
Den köpta extraljussatsen är inte original Volvo tillbehör, därför är frågan uppe här. Annars bara följa länken ovan.
Hittar ingen bil på skrotarna häromkring (Kristianstad) med original extraljusknapp. Skruvat har inte heller. Därför var och är frågan om jag kan använda tex en STC-märkt knapp. Alltså om bilen märker själv att knappen skall styra extraljusen (säkringen och original kabelmattan kanske "talar" om det för bilen). Eller är funktionen "inbyggd" i knappen? Den ska endast styra reläerna. Om alltså.
Tack igen!
Användarvisningsbild
av ER
#913309
Vet att nr på stift och hylsan som passar kontaktdonet dolt under luftfiltret cirkulerat på forumet, även nr på korrekt knapp om minnet ej sviker. Inte heller överdrivet dyra om jag minns någorlunda rätt.
Du kopplar bara ihop styrningen med detta kontaktdon så fungerar knappen mer eller mindre.

Varje knapp har sin specifika funktion så vill du byta funktion på en knapp så blir det tioll att renas innehållet och fippla ihop en lösning, finns dom som gjort det på SVXC-forumet när knappar ej finns för funktionen. Så kort och gott så behövs rätt knapp för extraljusens funktion via CEM.
Om du ser till att bara ta styrningen från bilens kablage och sen resten via ditt eget "universal" som medföljer dessa från strands med korrekta kablar och säkringar så fungerar 3x100W utmärkt och även 3x130W fast med kortare livslängd på lamporna.
Användarvisningsbild
av V7003
#913404
Tack ER!
Kabelmattan hittar jag nog.
Jotack, jag hittade sidan på SVXC forumet: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=10001 Beskrivningen är dock ganska meckigt. Håller med om att det vore enklast med en "dedicerad" knapp.
Kan det vara så att uttagen i panelen, dvs CM10-16 är dumma kontakter i sig och det är knapparna som styr vad som skall hända, eller är det själva platsen som bestämmer vad som ska hända? Förutsättning är givetvis att original kabelmatta och säkringen (20A på plats 2) används. Kan tex en STC-knapp också användas för att styra extraljusens kabelsats/relä via original kabelmattan?
Användarvisningsbild
av Perc
#913457
V7003 skrev:Tack ER!
Kabelmattan hittar jag nog.
Jotack, jag hittade sidan på SVXC forumet: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=10001 Beskrivningen är dock ganska meckigt. Håller med om att det vore enklast med en "dedicerad" knapp.
Kan det vara så att uttagen i panelen, dvs CM10-16 är dumma kontakter i sig och det är knapparna som styr vad som skall hända, eller är det själva platsen som bestämmer vad som ska hända? Förutsättning är givetvis att original kabelmatta och säkringen (20A på plats 2) används. Kan tex en STC-knapp också användas för att styra extraljusens kabelsats/relä via original kabelmattan?
Nej, du ska ha den speciella extraljusknappen. Den har en helljussymbol på sig och blå lysdiod. Knappen är inte bara en enkel strömbrytare utan den snackar med bilens elektroniska system och då du sätter den på plats kommer uttaget framme vid luftburken att börja funka. Du kan sätta den på vilken ledig plats du vill, det spelar ingen roll. Du borde kunna byta plats med dom andra knapparna också, det funkar ändå.

Förstår inte varför du tvunget vill använda en STC-knapp då det finns en speciell knapp med rätt symbol? Förutom det ologiska i att använda fel knapp så kommer det inte att funka, för STC-knappen är ju till för antispinn och kommer inte att funka.

Det klena uttaget framme vid luftburken ska enligt mig inte användas för att driva några extraljus utan bara för att styra ett relä, i varje fall om man ska ha mer än 2x55W halogen. Själva starkströmmen tar du från pluspolen under motorhuven, och jordpunkten strax bredvid.
Användarvisningsbild
av V7003
#913474
Tack Perc! Precis det infot var jag ute efter! Jag är inte tvungen att använda STC-knappen, tvärtom. Jag hittade bara inte ljusknapp på skroten men jag letar vidare. Original kablaget var tänkt från början att nyttja bara som styrning för extraljusets reläer. Just med tanke på framtida uppgradering av ljuskällan. Jag lägger upp bild när installationen är klart. Jag vet nu hur jag ska göra.
Tack för hjälpen!
Ha en trevlig helg! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av V7003
#913483
En fråga till.
Kan någon originaldelnummret till denna extraljusknapp? Så att jag kan efterlysa via det på nätet.
Tack igen!
Användarvisningsbild
av V7003
#913784
Halloj igen!
Efter idogt letande och lusläsandet av olika forumsidor hittade jag de knapparna (finns i två varianter: grå och svart)
svart: 8691516 grå: 8622291
Tilläggas bör att volvos olika sidor är inte mycket till hjälp, inte ens de engelskspråkiga.
En sökning på nätet på begdelar gav en träff och som begagnad kostar 400 Kr.
Det blir lite rundringning hos olika skrotfirmor efter knappen. Någonstans måste den finnas jo. I värsta fall kollar jag hos Volvo imorgon.
Extraljuspaketet har anlänt från strands, men där styr en (!) kraftig relä alla tre SIM-ar. Skall fungera enligt flera källor.
Ha en fin dag!
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]