Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
#220377
Nu är ju jag volvoanställd, så jag har rabatterade priser på olika komponenter och utförda arbeten, men när jag var och lämnade in min -04:ans V70 2,5t på 16.000-mils service för några veckor sedan betalade jag strax under 5200:- på Skobes i katrineholm(auktoriserad volvoverkstad). Skulle jag istället servat bilen här i eskilstuna(Bilia) så skulle dom ha runt 7000:- inklusive rabatt, så det lönar sig ju att ringa runt lite och höra vad olika verkstäder har för pris. På min service byttes kamrem samt bränslefilter och så gick dom igenom sitt serviceprotokoll.
av perdanne
#220435
Så vad ska man göra vid 16000 mil serva allt som står i protokollet som finns här på forumet, och ska man hoppa över kambyte.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#220565
perdanne skrev:Så vad ska man göra vid 16000 mil serva allt som står i protokollet som finns här på forumet, och ska man hoppa över kambyte.
Ang. kambytet så håller ju den remmen betydligt längre än rekommendationen, men det är väl få som vågar chansa? Rekar de 18.000 för nyare Volvos så skulle jag köra på det, varken tidigare eller senare. Vad jag har förstått så är det dessutom inte möjligt att se om det är dags att byta eller inte...det blir liksom inga tecken på det...därför byter man remmen som en ren försiktighetsåtgärd vid ett förhoppningsvis väl tilltaget intervall.

Kamremsbytet är ju för övrigt något som väldigt många oroar sig för...även jag har gjort det när jag tittat på begagnade bilar...nästan så att man hoppat över bilar där den strax ska bytas. Väldigt många snackar alltså om denna uppfattningsvis ruskigt dyra operation.

Därför är det lite kul att veta att själva bytet går loss på ca 1.900 kr om Du inte gör det hos Volvo. 1.900 kronor.....det är ju inte mycket mer än vad ett par uppsättningar torkarblad kostar till V70 med flatblades...

Har man haft Volvo ett tag så inser man att 1.900 kr, eller ca 3.500 kr som jag tror Volvo tar...är en struntsumma. Det är väl i princip omöjligt att komma under tusenlappen vilken åkomma du än må besöka Volvo-verkstaden för? Själv tycker jag varje besök går loss på någonstans mellan 2.000 och 8.000 kr. SPringer i väg ruskigt fort.

Så varför tjatar alla om denna kamrem som en jobbig kostnad? Den kostar inte mer än något annat på bilen...och det tjatas det ju inte om? Och köper man en begagnad bil..så vad är väl ett par tusen kronor då när bilen kostar runt 150.000 - 200.000 kr?

Kanske att folk misstolkar och kallar hela servicen inklusive bytet av kamrem för "kamremsbyte".. Då hamnar man ju på siffror upp mot 9.000 kronor (men uppenbarligen även betydligt billigare med rätt kontakter).

Ja, det var bara några funderingar kring det mytomspunna kamremsbytet :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#220770
kamrems byte på kamla v70 kostar väll ca 1800:-
så lägg på nån hundring så är det vad det kostar på V70N

i 16 000 mila servicen så är det som jag försökt säga rätt mycke mer än ett kamremsbyte !!!
det är ju blandannat vevus nipeln på turbobilarna som grävr att man tar lossar ac kompressor o demonterar generator o servopump.
sen tror jag det är hjälpagrigat rem, bränsle filter. ala kontroller kan jag inte räkna upp, men det är ju det som är service! alla kontroll/justering, som så många gjömer när dom gör servicen själv
Användarvisningsbild
av CarMan
#220818
från 3000 till 5300:- är det en viss skillnad
sen så ser vi ju att det inte rörsig om halva priset, med tanke på vad Degnell betaade för sin ´service på en aktoriserad verksta
av Fred
#220837
CarMan skrev:från 3000 till 5300:- är det en viss skillnad
sen så ser vi ju att det inte rörsig om halva priset, med tanke på vad Degnell betaade för sin ´service på en aktoriserad verksta
Att spara mellan två och tre tusen på en service är minsann inte kattpiss! När man sen kan vara säker på att en mindre verkstad bryr sig om sitt rykte, och därför gör bra jobb, så är valet enkelt för mig: Jag kommer göra min nästa service på en mindre verkstad och jag har redan hittat vilken! Dessutom kommer jag göra så mycket som möjligt på protokollet själv, så som att kontrollera spolarvätska, lampor, vätskenivåer (det är löjligt att betala Volvo för en sån sak), byta olja och alla filter m.m.

En timme i GDS-hallen på OK kostar 100 spänn. Räknar jag högt tar det kanske tre timmar, dvs 300 spänn plus material.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
#220841
fast nu var det ju inte den summan det skiljder !
degnell hade viserligen volvoanställdsrabatt, men han gjorde ju sin service för 100:-

sen så skulle jag ialla fall vara osäker på om allt görs.
om man nu har ett service protokoll där det står kontroll, rengörning vevhusventilaton. hur kan man var säker på att all bilverkstan vet vad hanska göra på just din bil? det är inte en säkert att han vet eller ser nippeln om sitter på insugets undersida, ännu mindre vet han att haska tabort o rengöra den. eller?
Användarvisningsbild
av Loner
#220843
Jag har nyss hämtat min från 16000 mil service.
Notan blev 5195.65:-, jobbet gjordes på/av "volvo"

Carman!, vad är det för nippel du pratar om, står inget om den på fakturan.

/L
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#220848
CarMan skrev:från 3000 till 5300:- är det en viss skillnad
sen så ser vi ju att det inte rörsig om halva priset, med tanke på vad Degnell betaade för sin ´service på en aktoriserad verksta
För det första skrev jag 3-4k och sen så var ju Degnells pris men pers.rabatt, du kan ju inte räkna med det för alla har ju inte det.

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]