perdanne skrev:Så vad ska man göra vid 16000 mil serva allt som står i protokollet som finns här på forumet, och ska man hoppa över kambyte.
Ang. kambytet så håller ju den remmen betydligt längre än rekommendationen, men det är väl få som vågar chansa? Rekar de 18.000 för nyare Volvos så skulle jag köra på det, varken tidigare eller senare. Vad jag har förstått så är det dessutom inte möjligt att se om det är dags att byta eller inte...det blir liksom inga tecken på det...därför byter man remmen som en ren försiktighetsåtgärd vid ett förhoppningsvis väl tilltaget intervall.
Kamremsbytet är ju för övrigt något som väldigt många oroar sig för...även jag har gjort det när jag tittat på begagnade bilar...nästan så att man hoppat över bilar där den strax ska bytas. Väldigt många snackar alltså om denna uppfattningsvis ruskigt dyra operation.
Därför är det lite kul att veta att själva bytet går loss på ca 1.900 kr om Du inte gör det hos Volvo. 1.900 kronor.....det är ju inte mycket mer än vad ett par uppsättningar torkarblad kostar till V70 med flatblades...
Har man haft Volvo ett tag så inser man att 1.900 kr, eller ca 3.500 kr som jag tror Volvo tar...är en struntsumma. Det är väl i princip omöjligt att komma under tusenlappen vilken åkomma du än må besöka Volvo-verkstaden för? Själv tycker jag varje besök går loss på någonstans mellan 2.000 och 8.000 kr. SPringer i väg ruskigt fort.
Så varför tjatar alla om denna kamrem som en jobbig kostnad? Den kostar inte mer än något annat på bilen...och det tjatas det ju inte om? Och köper man en begagnad bil..så vad är väl ett par tusen kronor då när bilen kostar runt 150.000 - 200.000 kr?
Kanske att folk misstolkar och kallar hela servicen inklusive bytet av kamrem för "kamremsbyte".. Då hamnar man ju på siffror upp mot 9.000 kronor (men uppenbarligen även betydligt billigare med rätt kontakter).
Ja, det var bara några funderingar kring det mytomspunna kamremsbytet :)