- sön 25 feb 2018, 21:46
#1234983
Hej alla i forumet!
Jag har köpt en Volvo V70-2001 års modell för en billig peng. Säljaren sa att topplockspackningen kan ha gått sönder. Det är inte vatten/glykol i oljan och det luktar inte heller något annat än olja. Fin färg på oljan. I expansionskärlet är det olja, men det luktar inte avgaser. Jag har testat sistnämnda när bilen är kall och inte körs samt när bilen går och termostaten har öppnat.
Jag läste på ett annat forum att oljekylaren kan släppa igenom olja till exp.kärlet vid otäthet. jag vet inte vad som är fel då det händer, dvs otätheten. Men det gällde en dieselmotor. Kan detta även ske på bensinmotor 2,4 l och 140 hk samt 5-vxl manuell låda om det finns oljekylare på min bil? Om oljekylaren inte finns, är det då fel på topplockspackningen? Bilen har i skrivande stund gått 45360 mil.
Skulle byte vara aktuellt har jag mekat väldigt mycket i mina dagar, men aldrig på en tvärställd Volvofemma annat än att jag bytt kamrem på en S70 årsmodell 1997. Haynes rep.handbok, Google och Youtube finns till min hjälp. Är det något speciellt man ska tänka på om topplocket måste demonteras? Läste något om kamaxlar på 170 hk-varianten som var känsligt, men jag vet inte om de reglerna gäller på 2,4 l.
Det jag mekat på Volvo är topplockspackningsbyte på B230 FK samt dito på B234 tror jag den heter, dvs 945 GLT med dubbla överliggande kamaxlar. Inget mekande på en modern bilmotor från Volvo mao (modern i jämförelse med B230 :))
Jag har köpt en Volvo V70-2001 års modell för en billig peng. Säljaren sa att topplockspackningen kan ha gått sönder. Det är inte vatten/glykol i oljan och det luktar inte heller något annat än olja. Fin färg på oljan. I expansionskärlet är det olja, men det luktar inte avgaser. Jag har testat sistnämnda när bilen är kall och inte körs samt när bilen går och termostaten har öppnat.
Jag läste på ett annat forum att oljekylaren kan släppa igenom olja till exp.kärlet vid otäthet. jag vet inte vad som är fel då det händer, dvs otätheten. Men det gällde en dieselmotor. Kan detta även ske på bensinmotor 2,4 l och 140 hk samt 5-vxl manuell låda om det finns oljekylare på min bil? Om oljekylaren inte finns, är det då fel på topplockspackningen? Bilen har i skrivande stund gått 45360 mil.
Skulle byte vara aktuellt har jag mekat väldigt mycket i mina dagar, men aldrig på en tvärställd Volvofemma annat än att jag bytt kamrem på en S70 årsmodell 1997. Haynes rep.handbok, Google och Youtube finns till min hjälp. Är det något speciellt man ska tänka på om topplocket måste demonteras? Läste något om kamaxlar på 170 hk-varianten som var känsligt, men jag vet inte om de reglerna gäller på 2,4 l.
Det jag mekat på Volvo är topplockspackningsbyte på B230 FK samt dito på B234 tror jag den heter, dvs 945 GLT med dubbla överliggande kamaxlar. Inget mekande på en modern bilmotor från Volvo mao (modern i jämförelse med B230 :))