Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
#1234983
Hej alla i forumet!
Jag har köpt en Volvo V70-2001 års modell för en billig peng. Säljaren sa att topplockspackningen kan ha gått sönder. Det är inte vatten/glykol i oljan och det luktar inte heller något annat än olja. Fin färg på oljan. I expansionskärlet är det olja, men det luktar inte avgaser. Jag har testat sistnämnda när bilen är kall och inte körs samt när bilen går och termostaten har öppnat.
Jag läste på ett annat forum att oljekylaren kan släppa igenom olja till exp.kärlet vid otäthet. jag vet inte vad som är fel då det händer, dvs otätheten. Men det gällde en dieselmotor. Kan detta även ske på bensinmotor 2,4 l och 140 hk samt 5-vxl manuell låda om det finns oljekylare på min bil? Om oljekylaren inte finns, är det då fel på topplockspackningen? Bilen har i skrivande stund gått 45360 mil.
Skulle byte vara aktuellt har jag mekat väldigt mycket i mina dagar, men aldrig på en tvärställd Volvofemma annat än att jag bytt kamrem på en S70 årsmodell 1997. Haynes rep.handbok, Google och Youtube finns till min hjälp. Är det något speciellt man ska tänka på om topplocket måste demonteras? Läste något om kamaxlar på 170 hk-varianten som var känsligt, men jag vet inte om de reglerna gäller på 2,4 l.
Det jag mekat på Volvo är topplockspackningsbyte på B230 FK samt dito på B234 tror jag den heter, dvs 945 GLT med dubbla överliggande kamaxlar. Inget mekande på en modern bilmotor från Volvo mao (modern i jämförelse med B230 :))
av MickeM
#1234997
Jodå, det sitter en oljekylare på baksidan av oljetråget med kylvätskeslangar till sig även på bensinarna.

Den kan läcka in olja i kylvätskan och vice verca.

Topplockspackningshaveri utan överhettning innan är väldigt ovanligt på dessa.
Allt kan hända, dock.. .
av Volvo 945
#1235124
Tack för svar. Vad jag vet har motorn inte gått varm. Däremot var det för lite olja vid ett tillfälle. Vad jag vet kan det inte orsaka mitt ev problem. Det är väldigt bra värme i bilen. Dock har jag aldrig varit ute och kört med bilen eftersom den är avställd. Bara kört 500 m hem till bostaden efter köp. Jag skriver detta eftersom jag läste att om värmen i bilen och tempen på termostaten går ner vid körning kan det vara ett relaterat fel vid dålig topplockspackning. Eller stämmer inte det?
Hur kollar jag om oljekylaren släpper in olja i exp.kärlet?
av MickeM
#1235211
Det finns massor av olika symptom som dålig toppackning kan ge.
Olja i kylvätskan eller tvärsom är bara två av dom.


Vore jag du, skulle jag koppla förbi oljekylaren genom att sätta samman slangarna med ett rör.
Sen plugga oljekylaren, köra och se om det samlas olja i den.

Alternativt försöka komma över en annan hel oljekylare billigt......

Enklare sätt kommer jag inte på.

Förövrigt är 170hk och 140hk identiska i hårdvaran. Bara mjukvaruskillnader.
Turbo har skillnader externt, och mindre avvikelser, internt
VVT kan sitta på avgas istället för insug, eller rent av vara på båda kamaxlarna, har lägre kompression, osv, men själva grundmekaniken internt och tillvägagångsättet för demontage och montage är väldigt lika på alla bensin 5cyl.

5cyl Dieselmotorn har betydande skillnader i uppbyggnaden mot bensin 5cyl.
av Volvo 945
#1235392
Tack igen för mycket bra tips! Jag ska invänta våren så jag kan testa att koppla förbi oljekylaren mm. Just nu är det hopplöst mycket snö och 15 grader kallt. När detta är gjort återkommer jag i denna fråga till dig på forumet. Går det bra?
En sista dum fråga: du skrev att jag ska testa att köra och se om det samlas olja i den. Med den, menar du alltså att jag kopplar ihop kylslangarna som går in på var sin sida på oljekylaren med ett skarvrör? Också att jag pluggar igen hålen för de slangar jag skarvat ihop? Om oljekylaren då läcker borde det inte bli olja i kylsystemet igen, förutsatt att jag tömmer, spolar rent och fyller på det igen med vatten och glykol. Samtidigt kollar jag om det kommer olja i oljekylaren. Efter dessa åtgärder vet jag om topplockspackningen är trasig.
Det enklaste är som du skriver att direkt köpa en bättre begagnad oljekylare och byta och se. Men bilen ska inte vara klar och genomgången förrän när nästa vinter närmar sig så vi hinner testa bilen utifrån de förslag du ger.
Skulle det ändå vara packningen har vi gott om tid att byta den innan oktober månad är här. Vi ska i vilket fall byta kamrem, vattenpump och multidrivrem.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]