Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RdesignenElliot
#1217683
Hej,
Jag bytte mina positionsljus på min Volvo S60 2008 till LED, under natten så har den ena lampan lossnat ur fästet och fallit in i själva lyktan. Nu vet jag inte hur jag ska komma åt den och det stör mig dagligen att den ligger där utan att jag kan göra något åt det. Har detta någon gång hänt er och hur har ni löst det i så fall? Tacksam för svar ;)
av MacTheZipper
#1217706
Jag tycker man borde kunna köra en typ av lasso av en ståltråd med en ögla i änden och sen någon tråd som man försöker trä runt lampan och fiska ut den, genom hel eller halvljus hålet som har lite större öppning.
av andersuw
#1217719
Dammsugare kanske, ev. med hjälp av lite pillande med lite ståltråd e.dyl. för att få dioden i rätt läge för suget?
av Xynter
#1217725
Jag råkade ut för samma sak för några år sedan och den lösning som jag tycket var enklast var att lossa fronten, lossa lyktan och sedan skaka ut dioden. Men det var vad jag tyckte var smidigast och jag hade tillgång till alla verktyg som behövdes samt varmgarage.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1217894
En gripklo kanske? Kolla på biltema och jula. Den på biltema har även magnet, men kanske är mindre böjbar längst ut. Jag har en äldre och enkel modell likt den som finns på jula idag. Har hjälpt mig oräkneliga gånger när jag sumpat skruvar, hylsor och dylikt i de allra knöligaste områdena :)
av andersuw
#1217929
Jag har haft ett likartat problem på min V70 -02. Om jag minns rätt var det den enkla varianten med dammsugare som till slut löste problemet efter att jag provat diverse andra tricks. OBS att man vid behov kan förlänga dammsugarmunstycket med en slangstump e.dyl. så att man kan suga precis där prytteln ligger. Det du suger upp går ju heller inte förlorat. Bara att öppna dammsugarpåsen och plocka fram LEDen igen.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]