Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grusväg
#1213978
Hej forumet!
Är det någon som vet om det går att eftermontera ett reservhjul på en XC90 årsmodell 2012? Gärna ett riktigt hjul. Jag förstår att det kräver att man också eftermonterar "däckswinsch". Går det att göra på volvoverkstad månntro?
Användarvisningsbild
av wissel
#1214045
Kan inte tänka mig att ett riktigt hjul får plats, man får vippa upp hjälphjulet, trångt som faen.
Mitt extrahjul har nu stått i källaren de senaste 5 åren.
#1214049
De versioner med 5-sitsar hade nödreservhjulet inne under bagagegolvet. Men de med 7-sitsar hade man tvungen att hänga reservhjulet under bilen och de bilar som hade dubbel avgasrör fick klara sig med kompressor och tätmedel kittet.
Då riktig hjul får du glömma och jag har för mig att alla nyare har också dubbla avgasrör också.
Användarvisningsbild
av wissel
#1214069
johnnype skrev:Jag har inte vågat mig på att vinscha ner mitt reservhjul på xc90'n ännu. Men det sitter allt där under bilen och rostar bort skulle jag tro.
Tjenna Johnny, jag tog bort mitt för att spara vikt, väger ju hur mycket som helst!
Sedan tror jag att den gången jag får punka så är det på någon skitväg där domkraften försvinner ner i marken
o bilen står kvar på samma höjd. Murphys lag tror jag benhårt på. Du måste vippa ner hjulet förbi skydden,
känns helt fel när man gör det. Jag har 2 flaskor liggande i bilen och hoppas slippa använda dessa. Förra gången jag
fick punka var troligen 1970 eller så!!
Trevlig helg :-)
av andersuw
#1214079
Du måste förstås ha domkraftsplankan med dig Freddie, i händelse av dåligt domkraftsunderlag. Finns det inget fack för den ens på en "terrängbil" som XC90? ;-) ;-)

För egen del har jag med framgång "eftermonterat" reservhjul på min V70 -15. Det är den första bil jag ägt där något sådant blivit aktuellt. Först hade bilarna riktigt reservhjul, sedan hade de nödhjul och nu hittade jag bara lagningssats. Annars är det ju bara mer och mer som blivit standard på bilarna. Men det här med reservhjul verkar vara ett undantag. Undrar hur det kan komma sig. ;-) ;-)

Reservhjul finns för övrigt av någon anledning inte som eftermonterbart tillbehör i Volvobutiken. Men Esad hittade förstås ett friskt och färskt exemplar åt mig på Returbilen i Malmö. Och eftermonteringen gick som en dans. Mjukvara behövs ej. ;-) Så nu har jag både hängslen (reservhjul) och livrem (lagningssats). Återstår att se hur jag skall göra med domkraftsplankan. Kan man lägga den i den takbox jag ännu inte funnit skäl att skaffa mig månne? ;-)

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]