Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johgro
#1198370
När jag svänger vänster med bilen, till en början vid kraftigare/snävare sväng men nu ibland även vid sväng med ganska ringa styrutslag, ganska låg hastighet(snäva rondelleretc.)får jag ngt som är som en blandning av ngn sorts ton/skorr-ljud. Ibland kan ljudet/skorret ligga kvar en liten stund om man gjort en lite hastigare bråttom-vänstersväng i t.ex tät trafik. Det är dock inte så jag kan känna ngt i ratten på något sätt. Mer som ett försök att beskriva ljudet. Ska försöka lyfta bilen så snart så möjligt och känna efter glapp, snurra hjulet och lyssna osv.

Ngn som har någon idé/tanke eller känner igen symptomet utifrån min beskrivning??
#1198598
Inte riktigt typiska symptom....

Men sitter hjulet fast eller glappar det om du rycker i det?
Glappt eller dåligt hjullager, är det första man tänker, men skulle brumma rakt fram också.
Eller om det är bromsskölden som tar i bromsskivan. Skärande/skrapande ljud

Lös centrumskruv? (I mitten av navet när hjulet är borta)
Ska inte sitta jättehårt, men inte löst.

Försvinner/ändrar sig ljudet om du lägger "fel fot" på bromsen i svängen, dvs, utan att minska farten?
Låter det olika efter hastighet?
I så fall är det hjullager eller bromsrelaterat.

Eller är det från styrservon det låter?
#1198796
joakim__ skrev:Är det inte abs antispinn som går in kan vara en dålig abs ring

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Då blinkar antispinnlampan.
Oftast triggas inte ABS utan den drar bara av på gasen.
#1199472
Efter att ha gjort en lätt provocerat skarp vänstersväng häromdagen låg ljudet kvar en liten stund efter svängen. Provade då att ratta ganska kraftigt höger och vänster för att se om ljudet lät åt båda hållen vilket det gjorde. Inget konstant ljud utan lite varierande.

På jobbet kollade jag nivå servoolja. Låg längst ner på "add" på stickan. Efter att ha fyllt på en liten slurk olja(Volvos servo-olja)försvann ljudet. Fyllde kanske 1-2 dl, svårt att säga närmre då jag fyllde direkt från flaskan. Nu är ljudet borta. :-)-) Hoppas det förblir så. Brukar alltid kolla över motor och runt omkring både över och under vild byte motorolja efter läckage mm. Har inte noterat olja någonstans. Gissar att servo-oljan inte bara har försvunnit?? Torde ha ngt mindre läckage någonstans??

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]