Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1198224
kom på det att ena styrledsdamasken har lossnat lite från sitt fäste, kan det ha med pumpens hydraulik att glra, kan det vara nån innre läckage vid styrleden som orsakats av den lösa damasken som i sin tur orsakar oljud i pumpen, men varför bara när jag gasar och inte vid rattrörelse på tomgång och stillastående...
av MickeM
#1198231
VolvoFrälst00 skrev:kom på det att ena styrledsdamasken har lossnat lite från sitt fäste, kan det ha med pumpens hydraulik att glra, kan det vara nån innre läckage vid styrleden som orsakats av den lösa damasken som i sin tur orsakar oljud i pumpen, men varför bara när jag gasar och inte vid rattrörelse på tomgång och stillastående...
Kommer det ut olja vid styrväxeln?
I så fall är ju felet där.
Om inte, så ska damasken på plats igen, för att hindra smuts som förstör.

Men detta ljud.
Är du 100% säker på att det verkligen är pumpen som låter?

Visst har du rätt mängd olja?
Nivån syns på stickan i locket, och så mäts alltid med att sätta ner locket mot gängan och dra upp och kolla.
Inte skruva ner, skruva upp och sen kolla.

Säkert inga fel på Biltemas olja.
Dessa omedelbara oljudsymptom skulle du inte få ens med fullständigt fel olja.
Problem på sikt med helfel olja = Ja!
av VolvoFrälst00
#1198241
Jag dubbelkollar nivån i morrn. Inget yttre läckage vad jag kan se. Ljudet uppkommer vid rattrörelse och gaspådrag så det känns som det ja. När jag jöll på med bytet kan lite olja hittat ner i generatorn men ytterst lite. Remmen kam ha blvit lite kladdig.

Är det någon speciell procedur att lufta o fylla oljan jag kan ha gjort fel massa luft i styrservon kanske.

Om Jag lyfter fronten tömmer olja med min elektriska sug. Med rakställda däck fyller jag olja startar rattar höger. Checkar nivån rattar vänster checkar nivån 10ggr o fyller om det behövs.. ?

När jag fyllde på efter servo bytet hällde jag bara på rakt av när bilen stog på marken starta och ratta... Kan ha blivit fel där. Straxt efter lyfter jag och fortsätter ratta iom ljudet.. Inga förbättringar sen dess. Ska jag tömma allt o göra som jag beskrev först eller finns det något annat sätt blir inte klok på detta.

Pumpens anslutningar passa med allt och remmen får plats på. Fästet på bilen passar så borde vara rätt pump.
av VolvoFrälst00
#1199146
hadde bilen in med nya pumpen, fick utlåtandet att nya pumpen överhettar och returoljan går för varmt nått fel med nya innanmätet i nya pumpen för returen.. bara till att köpa ny pump och göra ett nytt byte, köpte delen från tyskland och skulle ersätta orginal del stog det men måste ha vart riktigt skit. beställer nu från vparts och dom verkar endast ha 142mm varianten någon som vet om den stämmer ? till v70 04a.. returen är gängad och vanlig slang under man skruvar på.. vill inte ha nått fel igen börjar bli tröttsamt haha
av VolvoFrälst00
#1199163
han hävda att nått var fel med returen från pumpen som orsaka överhettad olja och överhettad pump.. jag fråga om det kunde vara nått annat än pumpen men han verkade övertygad om att nya pumpen var fel på innamätets retur.. kan det stämma ? delen är förvisso en pirat del från tyskland som skall ersätta orginal del men ändå. vill inte köpa en ny del och sen visar det sig ändå att detär nått annat
av MickeM
#1199209
Sa mekanikern verkligen "returen från PUMP"?

En pump har aldrig retur.
Den har sug och trycksida.
Sug från behållaren, och trycksida som går till ventilpaketet o styrväxeln.
Du har sen en retur från STYRVÄXELN, tillbaka till behållaren.

När ratten inte rörs, ska det vara fritt flöde genom styrväxeln, och pumpen pumpar oljan runt runt utan motstånd.
När ratten vrids, öppnas ventiler i styrväxeln, så oljetrycket från pumpen hjälper till att styra. Pumpen går då trögre.

Är det fin fors på oljan i kärlet när motorn går?
Borde synas med öppet lock.

Om pumpen går tungt och överhettar utan att ratten kämpar mot ändläget, är det ju stopp, eller en strypning/blockering på trycksidan av systemet.
Antingen blockering i styrväxeln, tryckslangen, eller returen till behållaren efter styrväxeln.
Troligast då i styrväxeln.
Blir styrväxeln varm?

Du missade ingen plastplugg-skydd i nån av nya pumpens anslutningar?
Klickade först.... =hmmm.

Är det stopp på sugsidan från behållaren, kaveterar pumpen, och det blir oljud. Durrande.
Då skulle/borde servoverkan vara dålig, och ryckig.

Om du rullar framåt och rattar så fort du kan, hinner servon med då?
Kanske kräver lite gas.

Men efter att ha läst tråden från början undrar jag om pumpen är orsaken.
Gamla pumpen gick ju tungt så motorn kunde stanna på tomgång, och lät illa i svängar.
Att få liknande symptom efter pumpbyte, (ny, dessutom) och att det skulle vara liknande fel på nya pumpen är en lite för stor slump som jag tvivlar på.

Jag skulle först se över sugslangen från behållaren. Veck, eller nått som blockerar.
Demontera och blås igenom.
Enklast.
Försök fånga upp oljan i en ren behållare så kan den återanvändas, kanske.
av VolvoFrälst00
#1199235
ska försöka svara på det jag vet för tillfället... att gammla pumpen var trög var bara en misstanke inget konstaterat den dog ej på tomgång utan under körning och har hänt 2 ggr på ett år nör man bromsar in för att svänga.

den gammla pumpen pekades ut som orsak efter en felsökning men hör nödvändingtvis inte ihop. det som var konstaterat var att pumpen var dålig för att det lät illa i vänster svängar och höll i efter en stund vid upprättat läge..

när jag hadde ner gammla pumpen blåste jag ur det korta plast röret och titta på den, såg bra ut. behållaren såg bra ut, lilla röret i behållare sitter på plats, dock kavetera den gammla oljan i behållaren med gammla pumpen men inte med ny olja och ny pump knappt att ytan rör sig överhuvudtaget. den nya pumpen hadde bara en gul plastskruv att skruva av sedan på med tryckröret man skruva dit..

tryckröret tog jag min elektriska sug och tog ut gammal olja innan bytet men än så gjorde jag ej med tryckröret.. det jag förvisso kan göra är att ta ur retur slangen och se om det flödar men verkstade sa att man luftat ur systemet med problem som kvarstår så,som överhettning alltså borde oljan pumpan runt ? killen kunde inte jätte bra svenska men han mena på att den nya pumpen håller dålig kvalite och har problem med innanmätet att han inte ser nått annat fel.. jag dubbelkollar med dom i morgon.. servot är lättrattat som det är nu det ör missljudet som är återkommande.. låter som ett stort tungt flygplan.

tickandet som var i början var precis efter nyinstallation av pumpen och 1a och 2a andra starten, det ljudet försvann och har inte uppenbarat sig igen, kan ha vart för att den var ny och fylldes med olja. men vet ej.

någonstans känner jag att varför skulle mekonomen lura mig dom har smäckat med kunder och lilla jag spelar varken in eller ut. killen såg tvärsäker ut när han peka ut nya pumpen han peka på min gammla jag höll i handen och mindes även den och sa försök hitta en med bättre kvalite hajun autoteile tysk pirat del är inte att rekomendera.

för att kolla själv en sista sak kan jag alltså lossa returslangen o se om det pumpar ut olja med motor igång ? blåsa från tryckrörets ände när allt är nere men behöver man inte då tryckluft då ? mina små lungor kanske inte räcker haha

ps. det där med styrväxeln, har ingen aning. vart sitter den för kontroll av värme.

jag uppfatta mekanikern som att den överhettar så fort man rattar och styr också då ljudet uppkommer som mest, tomång var inga problem utan efter en stunds körande.. jag dubbelkollar med han i morrn, blockering i styrväxeln ? hur åtgärdar man det och upptäcker det felet ska framföra det till mecken. blev riktigt orolig nu att det eventuellt ör det hur kan man utesluta det.. symptom ?

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]