Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
#1191045
Tänkte skölja min låda och hittade bra instruktioner här på forumet. Dock får jag ingen klar bild över de olika oljealternativen. Kan någon förklara vad skillnaden är på Volvos originalolja kontra tex nedan alternativ? Det skiljer ju en del i pris. Ev går det att hitta billigare i Tyskland.

http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... MAQAvD_BwE
#1191052
Med reservation för hörsägen men oljan som används både i 5-vxl AW 55-50 samt i gen I av 6-vxl AW TF80 kallar Volvo för syntetisk, men ska egentligen vara en mineralolja. Faktisk syntetisk olja började inte användas förrän gen II av växellådan infördes 2011, vilket också avspeglas i att artikelnumret - som dittills varit detsamma för både 5-vxl och 6-vxl.

Men sen vad jag förstår är det enda viktiga (iaf för TF80) att oljan uppfyller 3309-kraven. Har hört om några på swedespeed som spolat deras gen I-lådor med någon specialmaskin "BG flush" och tillhörande syntetisk olja, t.ex itwontstopsnowin och hans >300k miles S80 V8. Vet inte heller vilka fördelar en syntetisk olja medför, om den håller längre eller inte bryts ner på samma sätt? Är sugen på att stoppa någon sorts syntetisk olja i min låda när jag ska byta nästa gång men trist om man häller i fel grejer.
#1191056
Intressant om det stämmer. Bifogade alternativ till Volvos olja är ju helsyntet. Har en -04 där jag bytte vid 10 000 på verkstad med nu har den gått 26 000. Någon som har koll på kvaliterna? Tänkte inte köra Biltema men är lite sugen på Swedol. Vill dock veta vad som skiljer först.
#1191982
Du ska ha på en som uppfyller jws3309 och inget annat. Då är det en viss sorts olja. Automatlådan är typiskt ett dåligt ställe att experimentera med andra sorters olja. Själv hade jag köpt den olja som uppfyller specen och som är billigast och lättast att få tag i. Jag har Swedols I min.
#1192490
Instämmer bra tycker jag, själv kör med 3309 olja från swedol och utan några konstigheter. Finns ännu biligare alternativ på ebay, tex 10 liter för under 300 kronor av Mannol, Pemco och andra märken men som sagt det tilltalar mig inte att slå in den i lådan.
#1192535
SBergdahl skrev:Du ska ha på en som uppfyller jws3309 och inget annat. Då är det en viss sorts olja. Automatlådan är typiskt ett dåligt ställe att experimentera med andra sorters olja. Själv hade jag köpt den olja som uppfyller specen och som är billigast och lättast att få tag i. Jag har Swedols I min.
Självklart skall oljan uppfylla klassen men vad skiljer? Inte självklart att de är lika bara för att de uppfyller jws3309. Nu lutar det åt sköljning med swedol men det vore kul om någon kan svaret.
#1209885
SBergdahl skrev:Hela vitsen med att ha en spec att uppfylla är att oljorna ska vara lika så eventuella skillnader blir ointressanta för ändamålet.
Lådan är nu sköljd med 14l Swedol. Lådan fungerar bra och instruktioner i andra trådar beskriver arbetet väl. Observerade under sköljningen att Swedol skummade lite mer än originaloljan.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]