Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
#1187491
Ni som har provat att uppdaterat era 140hk 2.4 motorer till 188hk. Hur anser ni att motorn gick efter detta? Stämmer effekten hyggligt? Att den blir piggare än en riktig 170hk? Eller till och med någon som kostar på en 170hk för att få 18hk till? Vilken firma hjälpte er? Om ni vill rekommendera någon?
#1187494
En god vän som hade en S80 -05 med 2.4 motorn gjorde en optimering hos BSR. Han gjorde det för att han drar husvagn och hans synpunkter var bara positiva. Framförallt drog den mindre med bensin vid daglig körning sa han. Och när vagnen hängde på så var den markant starkare och han behövde inte växla ner lika ofta. Jag tänker dock lämna in min S60 till TM chiptuning då jag har fått goda rekommendationer om dom. Och att de ligger inom räckvidds avstånd från mig.

http://www.tmchiptuning.com/sv/trim-info
#1187517
Tjatade på en kompis att optimera sin 140 hk-bil när BSR körde kampanj senast och efter lite om men gick han med på det. Jag hjälpte honom med själva programmeringen och han hann knappt köra hem innan han ringde och berättade hur mycket piggare den kändes.

Det är ju förstås inte som att trimma en bil med turbo där man kan plocka ut 50 extra hästar lite hur som helst. Utifrån det jag kört bilen före och efter trimningen skulle jag säga det är mer som att man väcker den från en somnolent slöhet till hur den borde varit från början. Vet inte om den känns så mycket snabbare, men mindre trött. Både jag och kompisen tyckte båda att den lät bättre och mer rå vid WOT och det kanske stämmer eftersom strypningen i grunden är just att spjället aldrig öppnar fullt.
#1187531
140-hästarn ger max effekt vid 4500 rpm och 170-hästarn vid 6000 rpm. Volvo begränsade främst vridmomentet över 4500 rpm för att få en lägre toppeffekt. Så kör man ex mycket släp ska man ka ske fråga sig; kör jag mycket med släp med full gas mellan 4500 - 6000 rpm? Om svaret är ja, är det såklart värt att chippa.

Men lägre förbrukning vid låglast eftersom motorn får högre toppeffekt? Glöm det...
av m2c
#1188038
Inte för att jag vet men de kan ju ha gjort andra modifikationer i programmeringen än de vid toppeffekten som ger bättre drag på låga varv samt bättre bränslekonomi än orginal 170hk, t.ex en aggresivare tändkurva.
av LaRy
#1188155
Jag installerade BSR optimering för 2-3 år sedan på min S80. Det blev en helt annan maskin i positiv mening. Visst blev den mycket mer varvvillig över 4500 rpm, men det jag uppskattar mest är momentökningen på låga varv. Före uppdatering upplevde jag att bilen var relativt svår att starta mjukt. Ville gärna ha lite extra varv för att vara på säkra sidan mot tjuvstopp. Nu blev den kraftfullare och stabilare med mer moment strax över tomgång. Jag har för mig att BSR ger 20% mer moment redan i botten. Det märks.
Jag är supernöjd. En sak är säker, den drar i alla fall ej mer bensin, jag har inte märkt någon nackdel.
av LaRy
#1188165
Jag fick uppfattningen att i början på 2000-talet så var 140 hk en ekonomiskt viktig gräns för förmånsbeskattning av bilar. Därför, utan hänsyn till egenskaper skapades dessa strypta bilar för svenska marknaden för den ekonomiska själ. Audi A6 hade en liknande 6 cylindrig motor strypt till 140 hk. BSR och liknande släpper loss de goda krafterna. Den lägre utväxlingen i slutväxeln i kombination med maxmoment vid lägre varv gör att en chiptrimmad 140 hk är kanske t.o.m. en trevligare kombination för vardagsbilisten än 170 hk.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]