Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Clodwig
#1181003
Hej. Vet någon om det går att tvångsöppna låset på passagerardörren? Centrallåset funkar inte, inget händer när man drar i öppningshandtaget på insidan mer än att knappen går upp. Termometern har också lagt av. Bilen är en V70 årsmodell 02
Användarvisningsbild
av hemglass
#1181023
Har du bra spänning i batteriet ?
Jag hade svårt att öppna de bakre bildörrarna (vintertid) vid ett flertal tillfällen . Trodde att dem hade frusit ihop , men efter ha laddat batteriet (automatiskt i samband när man kopplar motorvärmaren) så har problemet försvunnit helt.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1181117
Njäe, batteriet är på upphällningnen. Jag har fått varningar några gånger om att spånningen är låg. Jag har tänkt att byta ut det, men du vet hur det är med att skjuta upp saker och ting till morgondagen- :D Får väl åka en sväng till Biltema och skaffa nytt batteri när frukosten är avklarad.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1181198
Clodwig skrev:Njäe, batteriet är på upphällningnen. Jag har fått varningar några gånger om att spånningen är låg. Jag har tänkt att byta ut det, men du vet hur det är med att skjuta upp saker och ting till morgondagen- :D Får väl åka en sväng till Biltema och skaffa nytt batteri när frukosten är avklarad.

Till min stora förvåning funkade både dörrlås och termometer igen idag efter att ha kört frugan till jobbet, en sträcka på ca 2 mil enkel resa. På hemvägen stannade jag till utanför ett varuhus och när jag kom ut igen och tryckte på öppna-knappen låstes även passagerardörren upp. Kan ju vara att batteriet fick den laddning det behövde. Hur som helst, det blir ett nytt batteri ändå...
av MickeM
#1181242
Du vet väl att utetempgivaren sitter i höger ytterbackspegel.
Låter som kabelproblem till passagerardörren.
Testa om backspegeljusteringen och elhissen fungerar när/om det händer igen.
En can-bus kabel till PDM kanske kan vara glapp/halvt av, och bilens rörelser fick det att bli kontakt igen.
Alt felande PDM.

En inspektion av kablarna kan vara på sin plats.
Tråkigt att behöva slita sönder dörrsidan för att få upp dörren, och kunna åtgärda.

Felkod/er finns säkert.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1181383
MickeM skrev:Du vet väl att utetempgivaren sitter i höger ytterbackspegel.
Låter som kabelproblem till passagerardörren.
Testa om backspegeljusteringen och elhissen fungerar när/om det händer igen.
En can-bus kabel till PDM kanske kan vara glapp/halvt av, och bilens rörelser fick det att bli kontakt igen.
Alt felande PDM.

En inspektion av kablarna kan vara på sin plats.
Tråkigt att behöva slita sönder dörrsidan för att få upp dörren, och kunna åtgärda.

Felkod/er finns säkert.
Hej. Jodå, jag vet att tempgivaren sitter höger ytterspegel. Jag provade funktonerna i dörren direkt när jag upptäckte detta och både fönsterhiss och backspegeljusteringen fungerade. Däremot funkade inte knappen fö att låsa/låsa upp dörrarna. Har också märkt att det knäpper lite i PDM då och då, ungefär som när ett relä slår till och från så det är ju inte omöjligt att det är den som felar. Vet du om man kan byta PDM rakt av från t.ex. skroten eller kräver det även nån form av mjukvaruuppdatering?
av MickeM
#1181391
Nej, jag vet inte 100%.
Det är lite chansning.
Chansen ökar, ju närmare tillverkningsvecka/år detaljen har, med övriga bilen. (Enl samtal med Demia en gång)
Annars borde en can-uppdatering lösa det.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]