Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1169525
Har du inte kört bilen, eller åtminstone startat motorn, får du inga sådana felkoder.

Såg i nån annan tråd att du tagit ur radion, då får du felkod på AUM och telefonen bara därför.

Dörrmodulerna kan vara lite vad som helst. Jag har ett gäng där också men det enda som faktiskt är trasigt är värmen i backspeglarna.

Så fokusera på de "viktiga" styrenheterna efter att du kört bilen.
Användarvisningsbild
av Mysko
#1170085
Ok efter 46 milskörning idag ska koderna läsas ut (om några) Verkar dock som om mina problemmed tomgången kommer efter man kört bilen riktigt varm. Inte hård kört, men kört länge. Fick samma problem i samma rondell 20 mil hemifrån (men nu var jag beredd) la av när jag vred på ratten. Men startade igen direkt.

Var in på volvo och köpte ny packning till spjällhuset, var även in på verkstaden och frågade lite om vilka grejor som gjorts med bilen.

Kamrem byttes 2010, på ålder 10700 mil. (förra ägaren bytte den igen vid 15000 2015, men han var lite paranoid) så jag kan se fram emot 8 år utan rembyte varje fall. Om inte vattenpumpen ger sig då. Spjällhus bytt 2012 vid ca 12000 mil. (bilen gått 17000 nu)

Mekanikern trodde det skulle räcka med en rengörning, äre fint väder i morgon får man väl göra ett försök. Såg en video att nån kille använde STP airintake cleaner när han rengjorde, men brääkleen borde väl funka och tandborste? Eller några andra tips? Bor i liten by, så har inte nån biltillbehörs firma närmare än 20 mil, så det som behövs bör finnas hos kompisar eller på OKQ8.

Så mera tips? Minuspol av, såg jag på videon.... (varför inte plus?) Har gått el-tele, men just den fattar jag inte?

Återkommer om nån timme med ev nya felkoder. Måste ju ha middag åxå.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1170106
Alltid minus man tar av på bilar.

Bromsrengöring funkar prima. Spraya inte en massa direkt i spjället. Spraya på en trasa och torka rent istället så vet du att det hamnar på rätt ställen.
Användarvisningsbild
av Mysko
#1170107
SBergdahl skrev:Alltid minus man tar av på bilar.

Bromsrengöring funkar prima. Spraya inte en massa direkt i spjället. Spraya på en trasa och torka rent istället så vet du att det hamnar på rätt ställen.
Tackar för info!

Men varför minus? Plus borde ju gå lika bra? Eller har det med om man svetsar på bilen att göra iofs? Så man tar av minus av gammal vana från när man svetsade på bilarna?
Användarvisningsbild
av Mysko
#1170136
Nu kom felkoderna, inget nytt under solen :)

2017-05-02 21:48

Felkodsavläsning
Volvo - YV1TS90C5X1019404
0x0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare Felaktig signal
0x8D11 Bagagerumsbelysning Felaktig signal
0x0004 Sirén Kommunikationsfel
CEM - Central electronic module (D2)
0x1A58 Kommunikation med PHM-styrenhet Signal saknas
Unknown ECU - CommAdress: 0x50
0x1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet Signal saknas
Unknown ECU - CommAdress: 0x6e
0x0092 Solenoid p-lägesspärr För låg signal


Bagaget, beror nog på LED, Siren, ja trasigt batteripack. Växellåden vet jag om, stereo/tele vet jag. Men den första är ny?
av andersuw
#1170168
Mysko skrev:
SBergdahl skrev:Alltid minus man tar av på bilar.

Bromsrengöring funkar prima. Spraya inte en massa direkt i spjället. Spraya på en trasa och torka rent istället så vet du att det hamnar på rätt ställen.
Tackar för info!

Men varför minus? Plus borde ju gå lika bra? Eller har det med om man svetsar på bilen att göra iofs? Så man tar av minus av gammal vana från när man svetsade på bilarna?
Enda skälet till att man tar minus är att det minskar risken för oavsiktlig kortslutning. Om du börjar skruva på pluspolen utan att först ha plockat bort minus utgör varje kontakt mellan verktyget och någon metalldel på bilen en fara för kortslutning. Tar du minus först är det bara pluspolen på batteriet du måste se upp med.
av MickeM
#1170313
Du tar av minus först, för om ditt verktyg kommer åt jord medan du skruvar, har du en kortslutning som du dels kan bränna dig på, men också skada elektroniken i bilen.
släppa minus och komma åt jord = inga problem.
Komma åt jord från plus, när minus är borta = inga problem.

Edit :Missade Anders inlägg ovan.
Användarvisningsbild
av Mysko
#1170818
Hmm jag har ju gått el-tele och är inte helt slut i skallen ännu :) Borde kunnat räkna ut anledningen själv att lossa jorden :)

Vet jag höll på med min 240 turbo och var väldigt försiktigt när jag skruvade, för jag skruvade på plus......
Användarvisningsbild
av Mysko
#1175090
Finns ju medel (som iofs inte säger man ska köra det genom insuget) men som rengör tex spjällhus. Körde det tex idag genom en jordfräs, sprayade lite så den höll på dog osv. efter 2 minuter lät den som den gick betydligt renare. Törsman?
Användarvisningsbild
av Mysko
#1218699
Hej igen gruppen!

Nya prylar! Inom parantes förklarar koderna.

Felkodsavläsning
Volvo - YV1TS90C5X1019404

CCM - Climate control unit
0x0003 Fläktmotor kupétemperaturgivare Felaktig signal (hur som helst funkar fläkten och tempen, ställde in 21 när jag köpt bilen och mer eller mindre så funkar det, har aldrig använt fläktvredet. Men runt 0 grader ute så fryser jag inte, men blir heller inte varm)

REM - Rear electronic module
0x8D11 Bagagerumsbelysning Felaktig signal (LED)

UEM - Upper electronic module

0x0039 Generell belysning Signal saknas

TCM - Transmission control module

0x000C Växlingssolenoid S2 Hydraulfel (denna kom i förrgår)?
0x0092 Solenoid p-lägesspärr För låg signal (vet om den, men allt funkar)

ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7

0x530D Miljölampa TCM (Känns som lådan genererar den)
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]