Verktyg för att byta bromsskivor

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Re: Verktyg för att byta bromsskivor

Inläggav Jeppe940 tis 18 apr 2017, 22:09

Hej Smille,

Lycka till med bromsbytet! Jag skulle dock undvika kopparpasta bakom beläggen. Det finns många delade meningar kring detta, men min uppfattning är att kopparpasta liksom många andra oljor och fetter skadar damaskerna runt bromskolvarna med risk för framtida kärvande. De flesta bromsbelägg idag har en original monterad "skrikplatta" vilket medför att ingen pasta behövs bakom beläggen. Däremot brukar jag ha lite fett på "krokarna" på beläggen, dvs. på de ytor som ligger an i okhållaren, men sådant fett brukar fås med bromsbeläggen. Apropå okhållarna, de måste göras rent ordentligt så att beläggen löper lätt. Oftast räcker inte stålborste utan en fil måste till.

Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Skruva aldrig på tom mage...
Användarvisningsbild
Jeppe940
Olja under naglarna

Kör: S60 T5 -03, FZS1000 -01

Inläggav Smille ons 19 apr 2017, 18:01

Jeppe940 skrev:Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)

Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.
Smille
Halkkörning

Kör: Volvo V70N 2.5T Business Plus -05

Inläggav Arnold fre 21 apr 2017, 16:18

Det är helt rätt. Det finns ett ämne i kopparpastan som löser upp gummit. Däremot funkar aluminiumpasta.
Arnold
Bensin i blodet

Kör: Volvo V70 2007 170 hk B5244S 20 ventiler

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Föregående

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)