Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1119285
Har ett set 16" alufälgar liggandes som jag tänkte ha som vinterhjul.
Vilken dimension ska jag köra?
Vill åka så gubbigt och mjukt som möjligt. Kör numera aldrig över 120-130 vare sig det är vinter eller sommar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Jazzy
#1119290
Står det inte på insidan av tanklocket vilka dimensioner som bilen kan ha? Möjligt du kan gå upp ett steg i bredd eller profil för att det skall bli lite "mjukare". Men kom ihåg att kolla hur mycket det gör på hastighetsmätaren :D
av Knatch
#1119296
Jo det står men jag föredrar att fråga efter folks egna erfarenheter först :)

Då blir det 205-55/16"
Däckverkstan sa det och nu fick jag det bekräftat.
Tack!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1119320
Har du inte provat förut kan det vara värt att kolla att fälgarna passar fram. I alla fall på faceliftade T5:or passar inte alla 16" eftersom det sitter större bromsar. Ex. Mimas som jag hade passade inte på T5. Tidigare kunde man också se på volvos hemsida för tillbehör vilka fälgar som inte passade T5.
av Knatch
#1119324
frasse4 skrev:Har du inte provat förut kan det vara värt att kolla att fälgarna passar fram. I alla fall på faceliftade T5:or passar inte alla 16" eftersom det sitter större bromsar. Ex. Mimas som jag hade passade inte på T5. Tidigare kunde man också se på volvos hemsida för tillbehör vilka fälgar som inte passade T5.
Jo dom passar. Jag har kört med dom förut i nån månad i väntan på mina 17" fälgar och däck
Användarvisningsbild
av Perra83
#1119346
Knatch skrev:Jo det står men jag föredrar att fråga efter folks egna erfarenheter först :)

Då blir det 205-55/16"
Däckverkstan sa det och nu fick jag det bekräftat.
Tack!
Hade den dimensionen på min S60 D5 -08.
Kan väl gå att köra på 215/55 också så blir det lite bredare och ger bra komfort.
av Knatch
#1119554
Perra83 skrev:
Knatch skrev:Jo det står men jag föredrar att fråga efter folks egna erfarenheter först :)

Då blir det 205-55/16"
Däckverkstan sa det och nu fick jag det bekräftat.
Tack!
Hade den dimensionen på min S60 D5 -08.
Kan väl gå att köra på 215/55 också så blir det lite bredare och ger bra komfort.
205 eller 215 i bredd, vilket är bäst i komfort syfte?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1119616
Med bredare däck blir däcket automatiskt lite högre med bibehållen profil. Mer profil ger bättre komfort.
Jag föredrar lite bredare däck eftersom det oftast är barmark. Mer gummi bromsar lite bättre.
Har T5 215/55 så kör på det, det hade jag gjort.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]