Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders76
#1086704
Volvo V70 140hk bensin 2001

Senaste månaden har bilen varit lite svårstartad och ibland så "hänger" sig gasen för att sedan gå ned i en ojämn takt. Detta händer till och från.
På det jag sökt i detta forum verkar det som det mest troliga är dåligt trottelhus/spjällhus, håller ni med?
Bilen har gått 22000km.
Inga felkoder.

Tyckte det var lite oklart om jag "bara" kan köpa ett nytt/bättre begagnat spjäll och installera? Eller måste nåt "kodas" om uppdateras ?

Tacksam för lite hjälp.

mvh
Anders
#1086708
Matchar numrera exakt så kan det funka, annars måste du besöka Volvo för ny programvara..
Jag skulle rekommendera ett renoverat med borstlösa motorer från atech2, bara lossa ditt gamla
sätta dit ditt nya och köra, det är plug n play, så skickar du ditt gamla till dom, med hel kontakt
kostar 3795:-

Har gjort det på två av mina bilar, väldigt smidigt :)
#1086725
garinge skrev:Matchar numrera exakt så kan det funka, annars måste du besöka Volvo för ny programvara..
Jag skulle rekommendera ett renoverat med borstlösa motorer från atech2, bara lossa ditt gamla
sätta dit ditt nya och köra, det är plug n play, så skickar du ditt gamla till dom, med hel kontakt
kostar 3795:-

Har gjort det på två av mina bilar, väldigt smidigt :)
Tack för svaret.

Så med ett renoverat från atech2, så behöver jag ej åka förbi Volvo för att uppdatera mjukvaran? Bara plugga dit å köra på ?

mvh
Anders
#1086726
akehudik skrev:Hade liknade problem på min 140 hk 2001. För mig räckte det att göra rent spjällhuset, satt ett tjock lager med skit på nedre halvan.
Ska ta bort luftslangen och kolla in i spjällhuset, tack för tipset :)
#1086765
Anders76 skrev:
garinge skrev:Matchar numrera exakt så kan det funka, annars måste du besöka Volvo för ny programvara..
Jag skulle rekommendera ett renoverat med borstlösa motorer från atech2, bara lossa ditt gamla
sätta dit ditt nya och köra, det är plug n play, så skickar du ditt gamla till dom, med hel kontakt
kostar 3795:-

Har gjort det på två av mina bilar, väldigt smidigt :)
Tack för svaret.

Så med ett renoverat från atech2, så behöver jag ej åka förbi Volvo för att uppdatera mjukvaran? Bara plugga dit å köra på ?

mvh
Anders
Korrekt, du får uppge numrera som står på ditt nuvarande så får du ett likadant med samma nummer så då funkar det med programvaran din bil redan har, så direkt när det
är installerat och kabeln är i, är det bara köra funkar felfritt :)

Gjort det två gånger och funkat perfekt, skönt och slippa betala Volvo mer pengar för att få matchande programvara, samt köpa beggat spjäll är en dyr risk, man vet aldrig när det ger upp..

Som ovanstående skriver så räcker även en rengöring långt, bara ta loss det helt, rengöra ordentligt, båda sidorna av spjällets tunnel och locket, för mycket skit, olja och beläggning gör spjället tungt för motorerna att vrida det, tillslut fallerar motorerna och då knasar bilen då spjället ej vrider sig :)

Så börja med en rengöring, skulle det ändå strula så är det dags att byta :)
#1086890
Bäst och köpa en ny packning på Volvo, inte så dyr... Även om den gamla kanske går att återanvänd, finns risk att den slits isär när man lossar spjället från insuget om den suttit länge, jag köpte en ny när jag första gången rengjorde mitt spjäll på min 00:a 140hk v70 :)

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]