Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
#1088328
V70 2006.

Förra året var jag hos en ac-firma som provtryckte och sa att det var normalt tapp och inget hål, så han fyllde på och det blev kallt.

Nu så går ac-pumpen men det blir inte kallt. Kanske efter ett långt tag så blir det lite kyligare än utan aktiverad ac men inte kallt.

Det kan komma tillfällen det blir kallt, då kan man höra något innanför panalen som låter som läckande vacuum, vad jag förstått så är det servos här o var. När den låter då blir det kallare om inget annat men den brukar bete sig mer pulserande, inte mata långa stunder.

En kollega till mig sa att hon fick byta en 200kr ventil i ac-systemet på sin v70 då den kärva och gav liknande resultat... Vad är detta för ventil och kan man byta den utan att all gas försvinner?
av m2c
#1088378
Det där ljudet du hör, låter det som ett gammalt kylskåp? Lite väsande ljud?
Säkert tecken på förlite gas. Kanske har du en läcka ändå fast de inte trodde det?

Testa köp hem lite envirosafe och fyll på. Fyll bara på lite först och se om det blir bättre, för mycket gas är absolut inte bra.
#1088384
Ja lite sådär som kylskåp. Fast idag lät det inte alls ingen ingen kyla blev det.

Men sitter det någon ventil som kan kräva, som då inte släpper genom gasen in i kupén eller är det för långsökt?

En annan kollega prata på att ac-gubben kunde tömma ur inaktiv gas... Hur vet man om gasen är slut på effekt?

(nu förstår jag att den yrkesmannen har svar på allt men ju mer man vet desto mindre risk att bli lurad)
#1088402
Gasen (köldmediumet) tappar inte effekten. Undantaget kan vara blandgaser, t.ex. Envirosafe (R290+R600a) eller R410a som ofta används i värmepumpar.
Blir det en läcka så kommer den komponent i blandningen som ger högst tryck (kokar lättast) att försvinna ut först.

R134a som används i våra bilar består dock av en enda komponent. En läcka sänker prestandan, men gasen kan inte "försvagas".
Luft i systemet är dock "inaktiv gas", men det blir ett problem först om den som jobbat på AC:n har struntat i att vakuumsuga vid byte av någon komponent.

Ventilen som avses bör vara expansionsventilen.
Dess syfte är att sänka trycket på köldmediumet - och därmed kokpunkten. Rättare sagt så justerar ventilen hela tiden och stryper flödet av vätska för att hålla kokpunkten (trycket) i förångaren på några plusgrader.
Eftersom värmen som krävs för att koka bort och förånga köldmediumet tas från luften in till kupén, blir resultatet massa härlig kalluft i sommarvärmen. :P
Ångan som kokat bort sugs till kompressorn, där trycket - och temperaturen på ångan (gasen) höjs. Den varma gasen leds till kondensorn/AC-kylaren där den kyls ner av fartvinden eller en fläkt.
Likt ånga på en kall yta så kondenserar nu gasen till vätska igen då temperaturen sänks.
Den avkylda vätskan, fortfarande under högt tryck efter kompressorns arbete, leds till expansionsventilen och det hela startar om...

En enkel grej du kan kolla: Ställ AC:n på max kyla och fläkt och följ ledningarna till där de går in i kupén. Det mindre röret (innehållandes kondensat) ska vara ljummet, men temperaturen kan variera.
Det grövre röret (innehållandes ånga) ska vara kylskåpskallt, som en perfekt kyld öl ungefär. :)
Blir detta rör iskallt så fingrarna fryser fast, eller varmare än en god öl så tyder det på problem.

Eftersom du hade gasbrist förra sommaren så lutar det mest åt en läcka som inte hittades då, skulle jag vilja påstå.
av m2c
#1088442
Precis som föregående talare tror jag på läcka. Endel bilar har expantionsventil för att reglera trycket (kylan). Men åtmistone äldre s80 och v70 har stryprör (orifice tube) och slår av/på kompressorn hela tiden istället. Dvs ingen ventil som kan kärva.
av m2c
#1088443
Men som sagt, mitt tips är att köpa en flaska envirosafe (30% av r134a mängden räcker, så typ 300 gram).
Fyll på varje vår. Envirosafe skadar inte miljön på samma sätt som r134a så du kan gott fylla varje år utan dåligt samvete.

Och varken envirosafe eller r134a skadar ozonlagret, det är bara gamla förbjudna r12 (före 1993 typ) som gör det.
Dock så motsvarar ett kilo r134a cirka ett års bilkörning i växthuseffekt om det släpps ut.
#1088518
Tycker det är konstigt att acpumpen går även om det vore förlite gas, det gjorde den inte sist gång.

Kollar den där Enviro nu, dom pumpade i någon stop-leak före dom fyllde på gas.
- jag är lärd att alla typer av leakstoppare är onda, men denna leakstopparen kanske inte sätter sig överallt och begränsar effekten?
Enviro Safe är en blandgas av R290 och R 600a, R 290!ersätter ej r12 eller R134a, enbart R290 ersätter däremot ex R22 och R407c, och har en GWP på mindre än 3. Säkerhetsbladet i usa ..
Mår inte systemet dåligt av skumma alternativgaser?
#1088521
Kände på rören innan start, typ lika varma.

Startade och full kyla inställt. Efter en stund blev grövre röret lite kallare men inte mysigt kallt.

kompressorn går hela tiden.
--------------------------------------

om jag köper en UV lampa, kan man fortfarande, något år senare, se läckor? ACgubbens gas innehåller spårmedel också.
Eller ska man bara skita i spåra och pumpa i gummi tätare + metall tätaren.
av xxargs
#1088535
Klart brist på gas, det skall bli iskallt men inte frysa till is, och i sommartid att det kondenserar om rören - kika runt efter rören och dess skarvar och klämning mellan rör och slang om det syns oljiga smutsfläckar eller att det är olja på ytan - där i närheten har du läckan. - om det finns färgämne inlagt i oljan sedan tidigare så kanske du ser en grönaktig ton på det hela.

Är det en stor 'burk' efter från den kallare utloppet och innan slangen går vidare till kompressorn (gäller för orifice-system) så skall hela den burken vara iskall och inte bara dess överdel, är dess överdel kall men dess underdel mycket varmare så är det väldigt tydligt bevis på att köldmedie saknas - då brukar också kompressorn slå av och på i korta intervaller.

Vanligaste stället annars är läcka i kondensorn pga. stenkott och korrosion, och den läckan kan vara svår att se, och bokstavligen behöva dränka den i såpvatten innan några små bubblor kanske visar sig.

En vanlig orsak är också att du har haft AC-knappen avstängd över vintern vilket i sin tur gjort att kompressorn inte motionerats under lång tid och det börja läcka i axeltätningen efter en tid när trycket inne ifrån kompressorn av köldmediet har lyckas blåsa hål på oljefilmen i tätytan, kör man kompressorn (dvs att dess innerdel roterar) ett par gånger i veckan så hinner inte dess gaskanaler att skapas i oljehinnan och kompressorn håller tätt även om dem är ganska rejält sliten och välanvänd. Det är svårt att se om det läcker via kompresson om det inte är stor läcka men är det olja framme vid remskivan och utan att det kommit i övrigt från motorn så kan man misstänka att ett av läckställena är just kompressorn

Du har fortfarande tryck kvar i systemet så det är nu du skall felsöka med tex. såpvatten/läcksökarvätska på misstänkta stället



Om du inte tänker gå till kylnisse och få en trolig reparationsnota på >> 5000:-:

Envirosafe mfl. propan/butan-ersättningsblandningar för R134a är miljösäkra alternativ om man 'bara' skall' ha kylan över sommaren men också som test och se att läckan är liten och se om det tex. klarar sig över sommaren eller om det är stor läcka och det slutar att fungera efter 14 dagar.

I förstnämda fallet kanske man fyller på varje år på våren när kylan upptäcks inte fungerar och nöjer sig med detta sedan resten av sommaren

I andra fallet om det försvinner på 14 dagar så måste en reparation göras.
#1088568
Har själv fyllt på med Envirosafe 2 gånger på 4 år. Funkar fint. Men jag undrar vad Ac firman säger om man kommer in och vill ha det som ev läcker lagat? Misstänker att dom inte alls är förtjusta ha ta hand om den gasen. Någon som råkat ut för det?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]