Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1080448
andersuw skrev:Jag misstänkte att det var på detta befängda sätt du drar slutsatser. Så du har hittat nio trådar under en period på sammanlagt nio år (2007-2015) som startats av personer som haft problem med sin automatlåda av typ AW55 . Det blir i genomsnitt en tråd om året. På vilket sätt tror du detta faktum kan belägga ditt påstående om att det generellt sett är en särdeles felbenägen låda?
jag sa inte att lådan är dålig, utan att vissa av lådorna drabbas av andra mer spridda fel som ibland är svårare att diagnostisera och reparera, jämfört med TF80 som har en inbyggt standardfel på samtliga.
#1080456
Men av ovan givna exempel gäller det en fd. taxi som troligen gått långt, en gäller en bil som gått 400.000 km, två gäller trimmade turbobilar, en gäller en bil där ägaren felaktigt lossat ett bromsband vid oljebyte och en där felet kvarstod efter lådbyte. :???:

Med tanke på hur många bilar som lämnat bandet med den lådan är jag inte det minsta orolig
#1080497
frasse4 skrev:Men av ovan givna exempel gäller det en fd. taxi som troligen gått långt, en gäller en bil som gått 400.000 km, två gäller trimmade turbobilar, en gäller en bil där ägaren felaktigt lossat ett bromsband vid oljebyte och en där felet kvarstod efter lådbyte.
Ett lysande exempel på god källkritik. :D
#1080503
milktrucker skrev:
andersuw skrev:Jag misstänkte att det var på detta befängda sätt du drar slutsatser. Så du har hittat nio trådar under en period på sammanlagt nio år (2007-2015) som startats av personer som haft problem med sin automatlåda av typ AW55 . Det blir i genomsnitt en tråd om året. På vilket sätt tror du detta faktum kan belägga ditt påstående om att det generellt sett är en särdeles felbenägen låda?
jag sa inte att lådan är dålig, utan att vissa av lådorna drabbas av andra mer spridda fel som ibland är svårare att diagnostisera och reparera, jämfört med TF80 som har en inbyggt standardfel på samtliga.
Vad du sa var följande:

automatlådan till D5 är bättre än den till 2,5T - bara det är anledning nog

Och efter att jag frågat på vilket sätt automatlådan till D5 (TF80 på sena årsmodeller) var bättre än den till 2,5T (AW55):

TF80 hade problem med en ventil som blev deformerad med tiden, ca 10-20.000mil, och den går att byta enkelt utifrån. Detta fel drabbade samtliga lådor. AW55 har inga standardfel, utan drabbas av en rad olika andra problem som kräver mer avancerade åtgärder

Men det står nu klart att du inte lyckats belägga att AW55 vanligen drabbas av en rad olika andra problem. Vad vi samtidigt vet är att det vanligt förekommande felet på ventilpaketet på tidiga exemplar av TF80 är dyrbart att åtgärda. Volvo vill som sagt, såvitt jag vet, byta hela lådan. Och renovering blir inte direkt billigt det heller.
#1081146
Har idag provkört en bil med AW55-51 SN, modeller år 2005.
Det första jag märker är att den inte får i lock-up under 1800-1900 rpm samt att på 3:e steget i stadskröning så går L.U i och ur kontinuerligt, så stundtals när man ska accelerera så drar varvräknaren iväg även att växelväljaren står på MAN och 3:e steget och då talar vi alltså om varvtal kring 2000 rpm där L.U faktiskt ska gå i.
Fel på lådan?
Antagligen inte lådan eftersom L.U funkar till och från, utan det kan lika gärna vara styrenhet till växellådan, TCM, som är orsaken.
Mig veterligen så ska L.U fungera på 3:e, 4:e och 5:e steget, enligt Aisin's specifikation.
Ingen dålig låda egentligen, bara små konstiga fel i transmissionen, som är svårare att komma till rätta med än det "kända" felet som drabbar 6-stegade lådan TF80.
#1081162
Var det alltså en 2,5T AWD du provkörde?
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]