Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#236476
Har köpt en V70 D5 -05 som gått 17000 mil. Mycket fint skick. Nöjd förutom att den nu töms på hydralolja var 50 mil. Ser inget uppenbart läckage under på garagegolvet. Har tittat på tidigare trådar och funnit att det kan vara något clips som är dåligt kring någon slang och att det kan vara dåligt. Att det kan vara tp-pump??? Damask??? Jag vet ingenting. Vill inte bli lurad när jag går till mecken...Är det någon som kan något om ämnet och kan göra en uppsamling om vad det kan vara för fel?

För övrigt så drog den bara 0.48 i helgen Stockholm - Fredrikstad t o r. Är inte det helt fantastiskt bra. Mindre än vad min V50 2.0 D drar!
#236480
Min v70 t5:00a läckte ur styrservon kunde köra ca 10mil innan det var dags att fyllapå igen.
Den läckte höger fram oljan smögsig ur damasken så det blev alldrig några pölar under.
Gick till mekonomen fick tippset redline tätningsmededel som ska byggaupp tätningar igen och det funkade
har nu kört ca 1100mil sedan jag slog i några droppar med detta medel tror det var ca 3% man skulle tillsätta.Och inte en droppe har jag fyllt på sedan dess! Flaskan kostade då 375 kr.

Mvh Thomas
#236488
WilkThomas skrev:Min v70 t5:00a läckte ur styrservon kunde köra ca 10mil innan det var dags att fyllapå igen.
Den läckte höger fram oljan smögsig ur damasken så det blev alldrig några pölar under.
Gick till mekonomen fick tippset redline tätningsmededel som ska byggaupp tätningar igen och det funkade
har nu kört ca 1100mil sedan jag slog i några droppar med detta medel tror det var ca 3% man skulle tillsätta.Och inte en droppe har jag fyllt på sedan dess! Flaskan kostade då 375 kr.

Mvh Thomas
har du nåt art nr? Jag hittar inget vettigt på mekonomen.

Edit: liknande denna? : http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... oductId=97


/merzo
#236507
halmstaden skrev:
WilkThomas skrev:Min v70 t5:00a läckte ur styrservon kunde köra ca 10mil innan det var dags att fyllapå igen.
Den läckte höger fram oljan smögsig ur damasken så det blev alldrig några pölar under.
Gick till mekonomen fick tippset redline tätningsmededel som ska byggaupp tätningar igen och det funkade
har nu kört ca 1100mil sedan jag slog i några droppar med detta medel tror det var ca 3% man skulle tillsätta.Och inte en droppe har jag fyllt på sedan dess! Flaskan kostade då 375 kr.

Mvh Thomas
har du nåt art nr? Jag hittar inget vettigt på mekonomen.

Edit: liknande denna? : http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... oductId=97


/merzo

http://www.redlineoil.se/sealsaver.html




Sitter med flaskan här nu och den heter
Redline synthetic oil "Seal saver" och innehåller 177ml man ska ha i 1% av olje volymen i förebyggande syfte och 3% vid läckage den används ialla växellådor slutväxlar styrservo och motorer står det på den.
När jag köppte den sa han på Mekonomen att jag skulle även slå i en skvätt i motor för turbon samt på v70 är det tydligen någon packning som brukar börja läcka tror han kallade det vevaxeltätning och för att förhindra detta i förebyggande syfte slå i en del i motorn åxå.
För mej funkade det och tätade styrväxeln iallafall.

Mvh Thomas
#236512
hej
det där verkar vara ett kanonmedel,kanske samma fabrikant som har något liknande som man slår i kylsystemet? där går det annars utmärkt med vitpeppar.
#236530
isak skrev:hej
det där verkar vara ett kanonmedel,kanske samma fabrikant som har något liknande som man slår i kylsystemet? där går det annars utmärkt med vitpeppar.
Vitpeppar! Det var nåt nytt. Hade jag inte hört talas om innan. Dock vet jag att ingefära kan hjälpa till att täta kylsystem.(Dock vet jag inte om det kan finnas risker med att krydda i kylarvätskan.)
För övrigt är jag ganska skeptisk till såna där mirakelmedel. Men vet ni att det funkar så är det ju jättebra.
#236544
det funkar.läckande pkn-fryspl-alltså inga stora läckor ingefära har jag ocså hört men alldr-själv anv.lite från tråden,men det ena ger det andra.
isak
#237070
Well, det blev ett matlagningsforum av det hela. Jag var på en verkstad här i Sarpsborg som är ansluten till Mekonomen. Dom sa att det var en spricka på en slang, inte bara något clips eller o-ring. Dom bytte den för 1800 NOK totalt. Är rätt nöjd med priset och utfallet men återkommer om det inte var den slutgiltiga lösningen...

Tack för alla tips! Jag fick loss plastk&ar[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]