Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av immelmann
#789374
Hej!

Har en S40 T4 -00 med en tänd motorlampa. Läste upp felkoderna med gratis appen Torque, P0141, P0135 och P0335.
Fick upp dessa när jag valde Show logged faults. Show pending faults och Show historic faults visade inget. Efter jag valt Clear logged fault(s) kom inget upp när jag valde förstnämnda men fortfarande lyser motorlampan.
Jag lade upp två displayer som visade O2 Volts Bank Sensor 1 & 2. Den ena visade 1.0 volt med den andra pendlade hela tiden mellan 0 och fullt utslag. Verkar vara en kass lambda eller hur? Kan man lita på att 1 är före katten?

Bilen går att köra men är lite ryckig på tomgång.

Tacksam för tips!

MVH
av Truckerswede
#790011
P0141
O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0135
O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

byt kylvattengivaren som sitter vid kylare INTE den som sitter vid termostaten
Biltema 199:- glöm inte o släcka lampan efter du bytt lossa batterikabeln ca 10min så datorn återställs sedan sätt i kodläsaren sätt på tändningen och kör erase... thats it
av immelmann
#790114
Truckerswede skrev:P0141
O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0135
O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

byt kylvattengivaren som sitter vid kylare INTE den som sitter vid termostaten
Biltema 199:- glöm inte o släcka lampan efter du bytt lossa batterikabeln ca 10min så datorn återställs sedan sätt i kodläsaren sätt på tändningen och kör erase... thats it
Har du biltemas nummer på givaren?
av benka1
#1185785
Long time ago,båda har med abs sensorn att göra inget med lambdasonderna
P0135 är vevaxelgivaren och P0141 bakre lambdasonden drar du du dom säkringarna och relät blir
det så alltså för abs;stor mening att ha instrument då en dator är buggad
av HanseN86
#1192973
Löste du detta ?
Jag fick felkod på labda nummer 2.
Bytt den men ändå återstår felkoden plus att jag fick för första lamdan och även för lmm efter bytet..

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]