Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#779216
haha just ja, glömde nämna en vital grej. :roll: :roll: :roll:


2 veckor före händelsen bytte länkarmar, styrleder, krängningshämmare.
jag lossade aldrig den stora jäkla muttern som sitter bakom däcket, i centrum av "klumpen" :D

Det har jag hört kan orsaka lite problem med att drivknutar går isär.

Inga problem förrän hjulinställningen gjordes, då började det gnissla eller tjutgnissla vid vänster- och högersväng, ungefär samma ljud som bromsar som gnisslar/tjuter när man bromsar.

Sen tyckte jag bilen drog något fortfarande åt höger, men det fick jag veta att det kan bero på att däcken slitits snett.
5 milimeter på insidan av däcket och 7 milimeter på utsidan, den andra sidan hade 7mm på hela däcket.
Om det kan vara ett symptom på raset vet jag inte...

1 vecka senare rasade i alla fall bilen :mrgreen:
#779276
Klart inte axeln snurrar om bilen står still. Om yttre drivknuten spricker kommer axeln snurra. Om den inre, antar det sitter en knut där med så kommer ju inte axeln snurra om det är något motstånd. Enda du kan göra är att palla upp bilen och se om den inre delen som kommer från växellådan snurrar när växel är i. Kan eventuellt se det om du lägger dig på marken också, jag vet inte. Testa.
#779445
julisgranis skrev:Klart inte axeln snurrar om bilen står still. Om yttre drivknuten spricker kommer axeln snurra. Om den inre, antar det sitter en knut där med så kommer ju inte axeln snurra om det är något motstånd. Enda du kan göra är att palla upp bilen och se om den inre delen som kommer från växellådan snurrar när växel är i. Kan eventuellt se det om du lägger dig på marken också, jag vet inte. Testa.

Men alltså... jag tror att vi pratar om varandra här... jag vet inte om du riktigt förstår vad jag gör på youtube videon...?

Beskrivning youtube video:
1. Jag lägger alltså i en växel utan att trampa ned koppling medan bilen går på tomgång.
2. Jag springer fram till motorrummet och hänger mig över.
3. Jag trycker ned mobilen framför torpedväggen vid turbon så att jag kan filma drivaxeln, som inte snurrar trots att bilen är på tomgång med växel i.
------

Om drivaxeln inte snurrar på det stället som jag filmar så snurrar den garanterat inte ute vid drivknutarna vid hjulen. Alltså kommer missljudet ifrån änden på drivaxeln mot motorn, alltså den inre drivknuten(?) om det finns en sådan?

Är jag ute och seglar? Den borde väl snurra där jag filmar om jag har växel i om den inte vore av någonstans i motorn eller vart nu änden sitter på drivaxeln...?
Något för ett jävla oväsen precis någonstans där jag filmar. I min värld låter det som om något försöker snurra men lyckas inte utan typ slår/hammrar/hackar/knackar istället. Lägger jag ur växel försvinner det hammrande oljudet direkt och bilen låter helt normalt på alla varv.

Jag kan också bekräfta att det blir lättare att växla om man trycker ned kopplingen, men jag kan också utan några egentligen större ansträngningar "trycka" i växeln medan motorn är igång utan att trampa ner kopplingen, det känns först som att det inte går men efter ett par sekunder så ramlar den i. Jag tror inte det är något problem där. Känns helt logiskt och normalt. Däremot så ogillar jag att det blir missljud när jag trampar ned kopplingen i friläge. men som tidigare nämnts är detta ett mer släpande/surrande/susande ljud, låter harmlöst i jämförelse med det jag hör i motorrummet.




Kan man inte diagnosera med ovan information? ?:-/
Då pallar jag upp den! <--- :!: Tvivlar dock på att det kommer att ge mig mer svar utan att behöva röja bort däck och allt.
Isåfall får jag försöka ordna lokal innan. :|


Tack för att ni tar er tid att svara!
#779449
Alltså, ja axeln skall snurra när du har motorn igång och lägger i en växel, men det säger sig själv att den inte kommer snurra när du ställer dig utanför bilen och filmar den. Hade den snurrat hade bilen åkt iväg, fast den hade såklart gjort ett skutt och dött när du släppt kopplingen. Du har en diff i växellådan den kommer skicka över all kraft där det är minst motstånd. Enda gången den axeln kan snurra är om axeln hoppat av från yttre drivknuten eller om du pallar upp bilen så det inte finns något motstånd.

Kolla längst in på axeln där den sitter fast i växellådan, snurrar det där fast den överför det inte till axeln?!. Om växellådan är hel så skickar den över all kraft nu till den sidan där eventuellt drivknuten är dålig. Detta är inte direkt bra för växellådan dom går snabbt slut om man exprimenterar för länge med detta.
#779536
julisgranis skrev:Alltså, ja axeln skall snurra när du har motorn igång och lägger i en växel, men det säger sig själv att den inte kommer snurra när du ställer dig utanför bilen och filmar den. Hade den snurrat hade bilen åkt iväg, fast den hade såklart gjort ett skutt och dött när du släppt kopplingen. Du har en diff i växellådan den kommer skicka över all kraft där det är minst motstånd. Enda gången den axeln kan snurra är om axeln hoppat av från yttre drivknuten eller om du pallar upp bilen så det inte finns något motstånd.
Ja, exakt, precis vad trodde! nu är vi på samma nivå! :D

julisgranis skrev: Kolla längst in på axeln där den sitter fast i växellådan, snurrar det där fast den överför det inte till axeln?!. Om växellådan är hel så skickar den över all kraft nu till den sidan där eventuellt drivknuten är dålig. Detta är inte direkt bra för växellådan dom går snabbt slut om man exprimenterar för länge med detta.
Du har övertalat mig, jag får helt enkelt palla upp bilen för att få veta exakt vart kraften slutar. För det är ju också där problemet ligger.
Tack för ditt tålamod! :mrgreen:


Men då över till kopplingen.. Kan den börja väsnas när man trycker ned den om man pajat något på drivaxlarna? i min värld låter detta som två helt skilda problem. Men dessa kom ju osannolikt nog exakt samtidigt så jag antar att det finns ett samband mellan dessa, frågan kvarstår dock. Är det tänkbart att något i kopplingen rasat precis samtidigt som en drivaxel slutar driva?

Och sist men inte minst varför sprutar det vatten upp ur tröskeln? Är det regnvatten som landar på dräneringen mellan vindruta och torpedvägg? Låter sinnessjukt om det vore sant. Att dränera vatten från vindrutan via en yttre balk. Precis som att bilarna inte bröts ned tillräckligt fort av rost... ??:-/


Tack för tipsen!
#1181029
julisgranis skrev:Klart inte axeln snurrar om bilen står still. Om yttre drivknuten spricker kommer axeln snurra. Om den inre, antar det sitter en knut där med så kommer ju inte axeln snurra om det är något motstånd. Enda du kan göra är att palla upp bilen och se om den inre delen som kommer från växellådan snurrar när växel är i. Kan eventuellt se det om du lägger dig på marken också, jag vet inte. Testa.
Haha sjukt. 4 år senare förstår jag precis vad du säger. Make sense. :o

Idag så är det solklart den yttre drivknuten som gått. Eftersom att axeln snurrar när växel är i utan att hjulen drivs. Enkel matematik. Och enda gången den kan snurra utan att hjulen drivs är om drivknuten hoppat ur vid hjulen. Eftersom lägsta motstånd då hamnar innan hjulet.

Det som förvirrade var att det inte kom missljud från något annat ställe än växellådan. Jag tänkte nog att drivaxeln borde slå i metall eller göra någon form av ljud när den snurrar som den gjorde. Men den kan ju ha ramlat långt ut ur drivknutshålet vid hjulet - och fladdrat runt utan att slå i något. Jag har inte riktigt koll på hur det ser ut där drivaxeln fäster.

Jag pallade aldrig upp bilen, efter en överslagsräkning skrotade jag skiten och köpte en v40 fas-2 2001 som 3 år senare också blev skrot. Så nu äger jag en v40 fas2 2003. Detta blir min sista v40. :lol:


Anyho' Tack för hjälpen julgranis :-)-)

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]