Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181029
julisgranis skrev:Klart inte axeln snurrar om bilen står still. Om yttre drivknuten spricker kommer axeln snurra. Om den inre, antar det sitter en knut där med så kommer ju inte axeln snurra om det är något motstånd. Enda du kan göra är att palla upp bilen och se om den inre delen som kommer från växellådan snurrar när växel är i. Kan eventuellt se det om du lägger dig på marken också, jag vet inte. Testa.
Haha sjukt. 4 år senare förstår jag precis vad du säger. Make sense. :o

Idag så är det solklart den yttre drivknuten som gått. Eftersom att axeln snurrar när växel är i utan att hjulen drivs. Enkel matematik. Och enda gången den kan snurra utan att hjulen drivs är om drivknuten hoppat ur vid hjulen. Eftersom lägsta motstånd då hamnar innan hjulet.

Det som förvirrade var att det inte kom missljud från något annat ställe än växellådan. Jag tänkte nog att drivaxeln borde slå i metall eller göra någon form av ljud när den snurrar som den gjorde. Men den kan ju ha ramlat långt ut ur drivknutshålet vid hjulet - och fladdrat runt utan att slå i något. Jag har inte riktigt koll på hur det ser ut där drivaxeln fäster.

Jag pallade aldrig upp bilen, efter en överslagsräkning skrotade jag skiten och köpte en v40 fas-2 2001 som 3 år senare också blev skrot. Så nu äger jag en v40 fas2 2003. Detta blir min sista v40. :lol:


Anyho' Tack för hjälpen julgranis :-)-)

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1maj -24 nr.[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]