Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#777448
OBS!!!! Informationen är ändrad och ny information + film + bild har tillkommit!

Ni som läst/svarat i tråden tidigare, vänligen läs första inlägget(detta inlägg) på nytt. '
Det är editerat ty jag upptäckte att mina mekaniska kunskaper var bristfälliga vid senast ställda diagnos om urtrampningslager.


Jag skulle testa min nyinköpta laddtrycksmätare, för att se om laddtrycket är som det ska. (bilen är original, 160hk)

Med inkopplad mätare for jag ut på vägen. När jag skulle gå från 1:an till 2:ans växel (5500rpm) så small det till. Bilen slutade driva framåt följt av missljud i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet.

Jag rullade in den till vägkanten där jag kunde konstatera att det går att få i samtliga växlar om man är stillastående med motor avstängd.


Kopplingspedalen fjädrar tillbaka som den ska, vid första anblick tyckte jag dock att motståndet i kopplingen(när man trycker ned kopplingen) blev mindre, men ju längre tiden går sedan detta hände, blir jag allt mer osäker på om den är lättare att trycka ner. Känns precis som vilken kopplingspedal på vilken bil som helst.


Startar jag motorn så låter den helt normalt i friläge.
Trampar jag däremot ned kopplingen så får jag ett ljud som kommer 1 sekund senare som låter som någonting som klonkar och snurrar runt någonting och skapar ett susande/surrande ljud också.

Låter ganska harmlöst om man jämför med missljudet man får om man försöker lägga i växel med kopplingen nedtryckt.


Jag provade att stänga av bilen, lägga i växel och sen starta med kopplingen nedtryckt.
Då var ljudet mycket tydligare och mycket mer otrevligt.
Kändes som att något mer kommer att gå sönder om jag fortsätter provocera.


Då provade jag istället att starta bilen med 2:ans växel, kopplingen uppsläppt.
Icke förvånande nog så startade bilen utan att driva framåt. Missljudet i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet kom dessutom på ovälkommet återbesök.

Idag tänkte jag, att nu får det kosta vad det kosta vill (i form av axlar, lager och drivknutar) nu ska jag ha reda på vad det är som hänt.

Jag vred på ratten, fullt rattutslag vänster, tog tag i vänster framhjuls drivknut. Upptäckte ett par millimeter glapp när man ruckar den fram och tillbaka mot drivaxeln. Höger sida saknar glapp i drivknut/axel(!)


Då bestämde jag mig för att starta bilen med växel i och kolla om det är något som snurrar om man tittar på drivlinan från motorrummet. (se video)
:?: Är det något som inte snurrar som borde snurra?
:arrow: Den där "stången" som jag är ute efter att filma(se bild). Ska den snurra? Det gör den inte åtminstone.

Knackande ljudet är inte några knackade ventiler, det kommer när man lägger i växel. Observera att missljudet är nästan helt försvunnet på videon och mindre aggressivt och framförallt mycket lägre oljudsvolym ju fler gånger jag startat bilen.
Så något har definitivt lämnat rum åt whatever som orsakar ljudet. (Att missljudet nästan är borta kan eventuellt bero på att jag startade bilen med fullt rattutslag mot vänster) ska testa att vrida ratten åt höger och starta med växel i imorgon. Så får vi se om missljudet förvärras. Annars har helt klart något möblerat om i där missljudet kom ifrån.

Några idéer vad detta kan vara?

Vad på drivlinan kan orsaka dessa symptom?

ECU rapporterar inga felkoder. :|

Vad är det där för vatten som kommer upp ur tröskeln???? ??:-/ Trycket verkar antingen öka när jag öppnar dörren eller när motorn går eftersom vattnet verkar rinna upp ur tröskeln. Såvida den inte är vattenfylld :-O) Har varit så i flera dagar.

Video:
[youtube]ozRSojFKrhM[/youtube]

Bild på "stång(?)" som verkar vara fäst åtminstone i höger drivaxel och löper vågrätt bakom motor till ? ska den snurra? ?:-/ :
Bild





Fabrikat: VOLVO
Modell: V40 (I)
Årsmodell: 2000
Chassinummer: YV1VW2522YF421269
Motorkod: B4204T2
Typ: 2.0 Turbo
Tillverkningsdatum: 199905
Senast redigerad av 2 enklast, redigerad totalt 0 gång.
#777449
Jag hade köpt en hel kopplingssats där det ingår uttrampningslager. Kolla på ebay och utländska sidor, de brukar ha sådant billigt. Annars brukar det vara så att när kopplingen tar högt, det är då den börjar bli sliten. Fast det där kan variera väldigt mycket från märke till märke. På tex äldre passat tar kopplingen oftast väldigt högt, fast den inte är dålig.

Edit: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat ... S40&_sop=2

Du får leta upp din modell där och ett kit som passar.
Användarvisningsbild
av enklast
#777466
julisgranis skrev:
Edit: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat ... S40&_sop=2

Du får leta upp din modell där och ett kit som passar.
Tack för det tipset! Det var verkligen skillnad på pris!
Men tror du att det räcker att byta urtrampningslagret?

Sen undrar jag varför inte T4:ans urtrampningslager passar på 2.0T. Brukar man inte behöva installera en T4 koppling när man chippat sin 2.0T för att dennes koppling är för klen och klarar inte vridet efter trimmning?

T4:
http://www.ebay.co.uk/itm/OEM-Quality-C ... 43aff3b861

2.0T:
http://www.ebay.co.uk/itm/OEM-Quality-2 ... 19d1172c0d


Jag skulle alltså vilja installera en T4 koppling istället för en klen 2.0T när jag ändå är där och grisar... :P
#777480
Om du ändå där och håller på så är det lika bra och byta hela kopplingen, lagom roligt om du bara byter lagret och sen visar det sig att kopplingen behövs bytas ändå. Om du tycker det är roligt och har överskott av tid och fritid så visst! Annars byt alltihop.
Användarvisningsbild
av enklast
#777657
Jag ger upp min 00:a. Upptäckte precis att FAS2 är galvade så jag kommer att lägga mina pengar där istället. Det blir tippen eller alternativt ett varmgarage som jag kan meka ihop skiten allt eftersom.

För att jag antar att jag måste hissa motorn för att kunna byta urtrampningslagret?
Låt oss anta att jag vill bara göra den körduglig och sen kränga den så fort som möjligt.
Finns det någon steg för steg som förenklar Haynes guide för demontering av utrampningslager?
#779167
bump!
Läs första inlägget! Detta är har blivit editerat med helt ny info!
#779208
julisgranis skrev:Är väl bara att palla upp båda framhjul och lägga i en växel. Så ser du om drivaxlarna snurrar.
Ja, men det är ett jävla meck att göra detta. Inte att palla upp skiten utan att få den till ett ställe där jag kan palla upp den. Jag vill ogärna ha bilen på det stället mer än nödvändigt. Risken är att den blir ståendes där tills pengar kommer på kontot så att jag kan köpa reservdelar och eventuellt byta ut whatever som är trasigt.

Kan jag inte se om axeln snurrar från motorrummets ovan där jag filmar? Ingenting snurrar där iallafall.
observera att jag har växel i och motor igång när jag filmar i motorrummet.
Kan jag se om axeln snurrar från hjulhusen?

Jag kan inte lokalisera vart ljudet kommer ifrån exakt. men om jag inte är helt döv så kommer det ifrån motorns baksida någonstans centrerat.
#779210
rudarmy skrev:låt dyrt..
gissning: svänghjul el tryckplatta som spruckit..
den högra drivaxeln är fastskruvad ej den vänstra den har stopp/lås-ring el vad det heter..
aha, det kan förklara varför de ser så annorlunda ut!

ja, allt som är dyrare i reservdelar än 1500kr får mig att backa ur detta. Speciellt om det är i närheten av ett helvete att byta skiten. (helvete=urtrampningslager) :P

ska googla svänghjul och tryckplatta och se om jag kan få fram om det kan vara detta!

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]