- fre 09 aug 2013, 15:25
#777448
OBS!!!! Informationen är ändrad och ny information + film + bild har tillkommit!
Ni som läst/svarat i tråden tidigare, vänligen läs första inlägget(detta inlägg) på nytt. '
Det är editerat ty jag upptäckte att mina mekaniska kunskaper var bristfälliga vid senast ställda diagnos om urtrampningslager.
Jag skulle testa min nyinköpta laddtrycksmätare, för att se om laddtrycket är som det ska. (bilen är original, 160hk)
Med inkopplad mätare for jag ut på vägen. När jag skulle gå från 1:an till 2:ans växel (5500rpm) så small det till. Bilen slutade driva framåt följt av missljud i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet.
Jag rullade in den till vägkanten där jag kunde konstatera att det går att få i samtliga växlar om man är stillastående med motor avstängd.
Kopplingspedalen fjädrar tillbaka som den ska, vid första anblick tyckte jag dock att motståndet i kopplingen(när man trycker ned kopplingen) blev mindre, men ju längre tiden går sedan detta hände, blir jag allt mer osäker på om den är lättare att trycka ner. Känns precis som vilken kopplingspedal på vilken bil som helst.
Startar jag motorn så låter den helt normalt i friläge.
Trampar jag däremot ned kopplingen så får jag ett ljud som kommer 1 sekund senare som låter som någonting som klonkar och snurrar runt någonting och skapar ett susande/surrande ljud också.
Låter ganska harmlöst om man jämför med missljudet man får om man försöker lägga i växel med kopplingen nedtryckt.
Jag provade att stänga av bilen, lägga i växel och sen starta med kopplingen nedtryckt.
Då var ljudet mycket tydligare och mycket mer otrevligt.
Kändes som att något mer kommer att gå sönder om jag fortsätter provocera.
Då provade jag istället att starta bilen med 2:ans växel, kopplingen uppsläppt.
Icke förvånande nog så startade bilen utan att driva framåt. Missljudet i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet kom dessutom på ovälkommet återbesök.
Idag tänkte jag, att nu får det kosta vad det kosta vill (i form av axlar, lager och drivknutar) nu ska jag ha reda på vad det är som hänt.
Jag vred på ratten, fullt rattutslag vänster, tog tag i vänster framhjuls drivknut. Upptäckte ett par millimeter glapp när man ruckar den fram och tillbaka mot drivaxeln. Höger sida saknar glapp i drivknut/axel(!)
Då bestämde jag mig för att starta bilen med växel i och kolla om det är något som snurrar om man tittar på drivlinan från motorrummet. (se video)
:?: Är det något som inte snurrar som borde snurra?
:arrow: Den där "stången" som jag är ute efter att filma(se bild). Ska den snurra? Det gör den inte åtminstone.
Knackande ljudet är inte några knackade ventiler, det kommer när man lägger i växel. Observera att missljudet är nästan helt försvunnet på videon och mindre aggressivt och framförallt mycket lägre oljudsvolym ju fler gånger jag startat bilen.
Så något har definitivt lämnat rum åt whatever som orsakar ljudet. (Att missljudet nästan är borta kan eventuellt bero på att jag startade bilen med fullt rattutslag mot vänster) ska testa att vrida ratten åt höger och starta med växel i imorgon. Så får vi se om missljudet förvärras. Annars har helt klart något möblerat om i där missljudet kom ifrån.
Några idéer vad detta kan vara?
Vad på drivlinan kan orsaka dessa symptom?
ECU rapporterar inga felkoder. :|
Vad är det där för vatten som kommer upp ur tröskeln???? ??:-/ Trycket verkar antingen öka när jag öppnar dörren eller när motorn går eftersom vattnet verkar rinna upp ur tröskeln. Såvida den inte är vattenfylld :-O) Har varit så i flera dagar.
Video:
[youtube]ozRSojFKrhM[/youtube]
Bild på "stång(?)" som verkar vara fäst åtminstone i höger drivaxel och löper vågrätt bakom motor till ? ska den snurra? ?:-/ :
Fabrikat: VOLVO
Modell: V40 (I)
Årsmodell: 2000
Chassinummer: YV1VW2522YF421269
Motorkod: B4204T2
Typ: 2.0 Turbo
Tillverkningsdatum: 199905
Ni som läst/svarat i tråden tidigare, vänligen läs första inlägget(detta inlägg) på nytt. '
Det är editerat ty jag upptäckte att mina mekaniska kunskaper var bristfälliga vid senast ställda diagnos om urtrampningslager.
Jag skulle testa min nyinköpta laddtrycksmätare, för att se om laddtrycket är som det ska. (bilen är original, 160hk)
Med inkopplad mätare for jag ut på vägen. När jag skulle gå från 1:an till 2:ans växel (5500rpm) så small det till. Bilen slutade driva framåt följt av missljud i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet.
Jag rullade in den till vägkanten där jag kunde konstatera att det går att få i samtliga växlar om man är stillastående med motor avstängd.
Kopplingspedalen fjädrar tillbaka som den ska, vid första anblick tyckte jag dock att motståndet i kopplingen(när man trycker ned kopplingen) blev mindre, men ju längre tiden går sedan detta hände, blir jag allt mer osäker på om den är lättare att trycka ner. Känns precis som vilken kopplingspedal på vilken bil som helst.
Startar jag motorn så låter den helt normalt i friläge.
Trampar jag däremot ned kopplingen så får jag ett ljud som kommer 1 sekund senare som låter som någonting som klonkar och snurrar runt någonting och skapar ett susande/surrande ljud också.
Låter ganska harmlöst om man jämför med missljudet man får om man försöker lägga i växel med kopplingen nedtryckt.
Jag provade att stänga av bilen, lägga i växel och sen starta med kopplingen nedtryckt.
Då var ljudet mycket tydligare och mycket mer otrevligt.
Kändes som att något mer kommer att gå sönder om jag fortsätter provocera.
Då provade jag istället att starta bilen med 2:ans växel, kopplingen uppsläppt.
Icke förvånande nog så startade bilen utan att driva framåt. Missljudet i form av rassel, slag, och skrapljud som om något höll på att trasa sönder något i motorrummet kom dessutom på ovälkommet återbesök.
Idag tänkte jag, att nu får det kosta vad det kosta vill (i form av axlar, lager och drivknutar) nu ska jag ha reda på vad det är som hänt.
Jag vred på ratten, fullt rattutslag vänster, tog tag i vänster framhjuls drivknut. Upptäckte ett par millimeter glapp när man ruckar den fram och tillbaka mot drivaxeln. Höger sida saknar glapp i drivknut/axel(!)
Då bestämde jag mig för att starta bilen med växel i och kolla om det är något som snurrar om man tittar på drivlinan från motorrummet. (se video)
:?: Är det något som inte snurrar som borde snurra?
:arrow: Den där "stången" som jag är ute efter att filma(se bild). Ska den snurra? Det gör den inte åtminstone.
Knackande ljudet är inte några knackade ventiler, det kommer när man lägger i växel. Observera att missljudet är nästan helt försvunnet på videon och mindre aggressivt och framförallt mycket lägre oljudsvolym ju fler gånger jag startat bilen.
Så något har definitivt lämnat rum åt whatever som orsakar ljudet. (Att missljudet nästan är borta kan eventuellt bero på att jag startade bilen med fullt rattutslag mot vänster) ska testa att vrida ratten åt höger och starta med växel i imorgon. Så får vi se om missljudet förvärras. Annars har helt klart något möblerat om i där missljudet kom ifrån.
Några idéer vad detta kan vara?
Vad på drivlinan kan orsaka dessa symptom?
ECU rapporterar inga felkoder. :|
Vad är det där för vatten som kommer upp ur tröskeln???? ??:-/ Trycket verkar antingen öka när jag öppnar dörren eller när motorn går eftersom vattnet verkar rinna upp ur tröskeln. Såvida den inte är vattenfylld :-O) Har varit så i flera dagar.
Video:
[youtube]ozRSojFKrhM[/youtube]
Bild på "stång(?)" som verkar vara fäst åtminstone i höger drivaxel och löper vågrätt bakom motor till ? ska den snurra? ?:-/ :
Fabrikat: VOLVO
Modell: V40 (I)
Årsmodell: 2000
Chassinummer: YV1VW2522YF421269
Motorkod: B4204T2
Typ: 2.0 Turbo
Tillverkningsdatum: 199905
Senast redigerad av 2 enklast, redigerad totalt 0 gång.
----------------
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.