- tis 18 dec 2012, 18:34
#709545
Ärade bilentusiaster.
Till att börja med vill jag nämna att mina bilkunskaper är näst intill noll.
Jag köpte för ett år sedan min dagislämnarbil, en Volvo S40 med den fantastiska GDI-motorn. Jag har nu i besiktningen fått problem med något som verkar mer regel än undantag med just denna motor. Jag får inte igenom bilen på grund av för höga miljövärden.
Första besiktningen gav mig dessa anmärkningar.
CO: 0,0 (0,5)
HC: 217 (100)
CO 2500 0,8 (0,3)
LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)
(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång. för hög.
(EG: 8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Efter första besiktningen lämnade jag in bilen på verkstad för att fixa ett gäng andra fel åtgärdade plus att dom gjorde en grundservice. Det blev ett oljebyte samt nytt luft- och oljefilter. Mekanikern tipsade mig om att tanka bilen med 25l 95 oktan och 15l E85 och sedan besiktiga bilen på nytt och hoppas på det bästa. Jag läste även runt på nätet och fick tips om en produkt från Wynn's för just denna typen av motor. Jag köpte denna spray (http://www.wynnsbutiken.com/bensin-egr- ... motor/91-0) som skulle avhjälpa problemet och bilen kräkte ur sig en hel del otyg. Efter denna fix, med tankningen enligt mekanikerns tips och en välvarvad och varmkörd bil körde jag idag till besiktningen och fick följande resultat.
CO: 0,0 (0,5)
HC: 130 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA 1,14 (0,96-1,04)
(EG: 8.2.1.2) Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång, för hög.
Det skiljer sig alltså en aning, men är inte godkänt. Så, för att slippa cykla en mil varje dag i snöstorm med sonen på pakethållaren skulle jag behöva tips och råd på hur jag löser detta? Kan man lösa det själv? Måste jag lämna in bilen? Vilka delar kan jag behöva byta ut? Vad kan det tänkas kosta?
Tack och tack!
Till att börja med vill jag nämna att mina bilkunskaper är näst intill noll.
Jag köpte för ett år sedan min dagislämnarbil, en Volvo S40 med den fantastiska GDI-motorn. Jag har nu i besiktningen fått problem med något som verkar mer regel än undantag med just denna motor. Jag får inte igenom bilen på grund av för höga miljövärden.
Första besiktningen gav mig dessa anmärkningar.
CO: 0,0 (0,5)
HC: 217 (100)
CO 2500 0,8 (0,3)
LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)
(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång. för hög.
(EG: 8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
Efter första besiktningen lämnade jag in bilen på verkstad för att fixa ett gäng andra fel åtgärdade plus att dom gjorde en grundservice. Det blev ett oljebyte samt nytt luft- och oljefilter. Mekanikern tipsade mig om att tanka bilen med 25l 95 oktan och 15l E85 och sedan besiktiga bilen på nytt och hoppas på det bästa. Jag läste även runt på nätet och fick tips om en produkt från Wynn's för just denna typen av motor. Jag köpte denna spray (http://www.wynnsbutiken.com/bensin-egr- ... motor/91-0) som skulle avhjälpa problemet och bilen kräkte ur sig en hel del otyg. Efter denna fix, med tankningen enligt mekanikerns tips och en välvarvad och varmkörd bil körde jag idag till besiktningen och fick följande resultat.
CO: 0,0 (0,5)
HC: 130 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA 1,14 (0,96-1,04)
(EG: 8.2.1.2) Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång, för hög.
Det skiljer sig alltså en aning, men är inte godkänt. Så, för att slippa cykla en mil varje dag i snöstorm med sonen på pakethållaren skulle jag behöva tips och råd på hur jag löser detta? Kan man lösa det själv? Måste jag lämna in bilen? Vilka delar kan jag behöva byta ut? Vad kan det tänkas kosta?
Tack och tack!
Senast redigerad av 1 twomonkies, redigerad totalt 0 gånger.