Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#709545
Ärade bilentusiaster.

Till att börja med vill jag nämna att mina bilkunskaper är näst intill noll.

Jag köpte för ett år sedan min dagislämnarbil, en Volvo S40 med den fantastiska GDI-motorn. Jag har nu i besiktningen fått problem med något som verkar mer regel än undantag med just denna motor. Jag får inte igenom bilen på grund av för höga miljövärden.

Första besiktningen gav mig dessa anmärkningar.

CO: 0,0 (0,5)
HC: 217 (100)
CO 2500 0,8 (0,3)
LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)

(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång. för hög.
(EG: 8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång, för hög.


Efter första besiktningen lämnade jag in bilen på verkstad för att fixa ett gäng andra fel åtgärdade plus att dom gjorde en grundservice. Det blev ett oljebyte samt nytt luft- och oljefilter. Mekanikern tipsade mig om att tanka bilen med 25l 95 oktan och 15l E85 och sedan besiktiga bilen på nytt och hoppas på det bästa. Jag läste även runt på nätet och fick tips om en produkt från Wynn's för just denna typen av motor. Jag köpte denna spray (http://www.wynnsbutiken.com/bensin-egr- ... motor/91-0) som skulle avhjälpa problemet och bilen kräkte ur sig en hel del otyg. Efter denna fix, med tankningen enligt mekanikerns tips och en välvarvad och varmkörd bil körde jag idag till besiktningen och fick följande resultat.


CO: 0,0 (0,5)
HC: 130 (100)
CO 2500 0,0 (0,3)
LAMBDA 1,14 (0,96-1,04)

(EG: 8.2.1.2) Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
(EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång, för hög.

Det skiljer sig alltså en aning, men är inte godkänt. Så, för att slippa cykla en mil varje dag i snöstorm med sonen på pakethållaren skulle jag behöva tips och råd på hur jag löser detta? Kan man lösa det själv? Måste jag lämna in bilen? Vilka delar kan jag behöva byta ut? Vad kan det tänkas kosta?

Tack och tack!
Senast redigerad av 1 twomonkies, redigerad totalt 0 gånger.
#709567
Haha, jag hade nog hoppat etanolen om jag var du. Gdi motorn skall ju inte ens kunna klara nya E10 bensinen. Att du har högt lambdavärde kan du nog tacka din kära mekaniker, bilen går snålt. Bilens dator klarar aldrig kompensera för etanolens lägre energiinnehåll, framförallt inte med originalspridare och utan att ändra i bilens dator.

Hur som helst, GDI motorerna skall helst ha så lågt etanolinnehåll som möjligt. Knappt att de gillar dagens 5% inblandning. Gick inte bilen dåligt och ryckigt när du tanka in etanolen?
#709570
Hah! Intressant.

Jag har faktiskt upplevt bilen som mycket rappare och mindre ryckig efter att jag tankade E85, men körde även Wynn's-sprayen samma dag så det kan lika gärna bero på detta. Så, om jag kör slut på tanken och tankar 95 igen så borde alltså LAMBDA-värden bli okej?

Men kan det då även vara så att E85 istället löste mitt höga CO 2500, och hur får jag ner HC-värdet?
#709579
INgen aning, HC kan bero på mycket, är ju oförbrända kolväten. Vevhusventilation är ett hett tips att göra rent. Bästa är väl att göra de lätta åtgärderna först som olja, tändstift, filter, rengöring av spjällhus. m.m. Du har ju gjort en del redan. Varmkör bilen ordentligt oh låt den stå på tomgång när du väntar på besiktning. Kan ju även testa någon injection clean för att försöka få bort beläggning på kolvar och cylinder. Iof lär ju etanolen tvättat bort en del beläggning i insprutningen nu.

Kolla även alla vakuumslangar väldigt noga, du kan spruta startgas på dom och ökar motorn i varv så har du en läcka.

Sedan om det inte fungerar kommer de tråkigare reparationerna, typ katten, ventiltätningar, topplockspackning.

Edit: eller vänta lite nu, om jag inte minns fel så kan det även funka att gasa ur motorn någt fruktansvärt. Ut och tokvarva motorn på motorvägen så att sotet och beläggningarna släpper. Har förmig att det kan vara så illa att toppen och insug måste demonteras och blästras/rengöras för att bli av med allt sot. Står säkert mer om det på nätet om du söker runt.

Här är en med liknande problem http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=74789
#709600
Tack för alla tips julisgranis.

Tråden du länkade till så löste det sig med en ny katalysator. Det har jag även läst på andra ställen, samt att man kan byta lambdasonden. Det är rätt dyra grejer så det vore bra att veta om det löser problemet. Går det på något smidigt sätt se om det är dags för byte av dessa, eller är det en chansning?

Både katalysator och lambdasond går att köpa på bildemontering. Är detta något man kan göra eller köper man normalt nytt?
#709754
Jo det går säkert bra att köpa hos biltema. Du måste bara vara säker på att det är rätt till din bilmodell. Finns en uppsjö av olika modeller till s/v 40. Lambda är viktigt att köpa en originalsond till just v40, jag gjorde misstaget att inte göra det. Den kommer klaga på uppvärmingskretsen antagligen om du inte köper original. Lambdapower.uk säljer originalsonder billigt, men som sagt är jag tveksam till att lambdan är dålig. Lyser motorlampan förresten?

Sen kan jag nog inte hålla med dig om att det är smidigare att köpa på biltema, det brukar ta 3 dagar från tyskland och du får antagligen leverans till din dörr.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]