Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av supra77
#625238
Hejsan.

Hoppas nàgon här kan hjälpa mig :)

Har en v40-01, 1.8.
Bilen har gàtt 20.000mil och fullservad pà volvo.

Den har varit lite svàrstartad, typ vrida nyckeln ca 5 sec innan den vill starta.
Har gjort service, med stift, luftfilter etc. Men ingen skillnad.

Sen bytte jag bränslepumpen, bayonettkopplingen paja sà jag satte pà en bit bränsleslang. Men efter detta ville inte bilen starta.
Bytte bränslepump men den vill ändà inte starta.

Tänkte att det màste vara bränsletrycksregulatorn??

Vad tror ni?

Mvh,
Tony
av defacto
#625685
supra77 skrev:Hejsan.

Hoppas nàgon här kan hjälpa mig :)

Har en v40-01, 1.8.
Bilen har gàtt 20.000mil och fullservad pà volvo.

Den har varit lite svàrstartad, typ vrida nyckeln ca 5 sec innan den vill starta.
Har gjort service, med stift, luftfilter etc. Men ingen skillnad.

Sen bytte jag bränslepumpen, bayonettkopplingen paja sà jag satte pà en bit bränsleslang. Men efter detta ville inte bilen starta.
Bytte bränslepump men den vill ändà inte starta.

Tänkte att det màste vara bränsletrycksregulatorn??

Vad tror ni?

Mvh,
Tony

om du vrider om nyckeln låter det då som att bränslepumpen blir ansträngd?
har du kollat att du får bränsle fram till motorn?
rekommenderar att du vrider nyckeln av och på ett par gånger(starta inte bilen) så bränslepumpen får jobba lite.
sedan blockar du ur första och sista stiftet. kolla om det är bra med bränsle på stiften (och att det inte är dålig kvalitet på bensinen tex. vatten blandat Och vet du inte hur man känner det så kan du köra redneck lösningen och baka ett par steg ifrån bilen och ta en tändare och tända fram på stiftet och sedan släcka den igen snabbt, börjar det brinna på en gång så är det inte vatten blandning,) Denna lösning är INTE till att rekommendera.

alternativt så är det nog som du säger att det kan vara bränsletrycksregulatorn kan även vara tätt i bensin filtret. har du prövat felsöka bilen med kod läsare?
av supra77
#625688
Hej.
Det konstiga är att pumpen fungerar bra men det kommer inget fram till motorn. Blàser jag i returröret i motorn sà hör man att luften kommer fram till tanken.
Bränslefiltret är nytt. När jag provat att starta och sedan tryckt pà ventilen som sitter vid bränslefiltret sà sprutar bensinen ut. Sà gott om tryck är det.

Fràgan är om det skall kunna komma fram bränsle till motorn om man har röret urkopplat fràn bränsletrycksregulatorn??

Eller är det sà att bränsletrycksregulatorn ger ett visst mottryck/vacum till bränslepumpen som dà gör att bränslet matas fram?
av defacto
#626095
supra77 skrev:Hej.
Det konstiga är att pumpen fungerar bra men det kommer inget fram till motorn. Blàser jag i returröret i motorn sà hör man att luften kommer fram till tanken.
Bränslefiltret är nytt. När jag provat att starta och sedan tryckt pà ventilen som sitter vid bränslefiltret sà sprutar bensinen ut. Sà gott om tryck är det.

Fràgan är om det skall kunna komma fram bränsle till motorn om man har röret urkopplat fràn bränsletrycksregulatorn??

Eller är det sà att bränsletrycksregulatorn ger ett visst mottryck/vacum till bränslepumpen som dà gör att bränslet matas fram?



du har inte förväxlat slangarna då?

Bränslet ska in på den högra sidan på fuelrailen.

Utgående (retur) sitter vid regulatorn (vänster sida).

Låter som du förväxlat tryck och retur.
Bränsleflödet ska in "obehidrat" i fuelrailen, regulatorn sköter sedan uppdraget att bara släppa tillbaka så mycket soppa som krävs för att hålla trycket i fuelrailen.

har hänt mig en gång att jag förväxlade slangarna..
av supra77
#626293
Nu när du säger det blir jag fundersam..
Men har bara lossat ett rör som gàr in vid regulatorn, det kanske är reuren jag lossat??
Jobbar utomlands och har den bara som sommarbil, ville gärna ha klart för mig vad det är sà jag kan fixa det när jag kommer hem.

Har ju bytt bränslefilter, stift, hela kittet vad gäller bränslepump och armatur. Med startgas startar den ögonaböj..
Men skall kolla detta med slangen, men tror inte jag skulle missta mig att jag lossat returen istället för ingàende, men man vet aldrig hehe :)
av defacto
#626356
supra77 skrev:Nu när du säger det blir jag fundersam..
Men har bara lossat ett rör som gàr in vid regulatorn, det kanske är reuren jag lossat??
Jobbar utomlands och har den bara som sommarbil, ville gärna ha klart för mig vad det är sà jag kan fixa det när jag kommer hem.

Har ju bytt bränslefilter, stift, hela kittet vad gäller bränslepump och armatur. Med startgas startar den ögonaböj..
Men skall kolla detta med slangen, men tror inte jag skulle missta mig att jag lossat returen istället för ingàende, men man vet aldrig hehe :)


ta en titt:)
av perbagarn
#1152831
defacto skrev:
supra77 skrev:Hej.
Det konstiga är att pumpen fungerar bra men det kommer inget fram till motorn. Blàser jag i returröret i motorn sà hör man att luften kommer fram till tanken.
Bränslefiltret är nytt. När jag provat att starta och sedan tryckt pà ventilen som sitter vid bränslefiltret sà sprutar bensinen ut. Sà gott om tryck är det.
Fràgan är om det skall kunna komma fram bränsle till motorn om man har röret urkopplat fràn bränsletrycksregulatorn??
Eller är det sà att bränsletrycksregulatorn ger ett visst mottryck/vacum till bränslepumpen som dà gör att bränslet matas fram?
du har inte förväxlat slangarna då?
Bränslet ska in på den högra sidan på fuelrailen.
Utgående (retur) sitter vid regulatorn (vänster sida).
Låter som du förväxlat tryck och retur.
Bränsleflödet ska in "obehidrat" i fuelrailen, regulatorn sköter sedan uppdraget att bara släppa tillbaka så mycket soppa som krävs för att hålla trycket i fuelrailen.
har hänt mig en gång att jag förväxlade slangarna..
Jag har en V40 T4 -99 på den sitter ledningen från filtret på det "övre" röret, vid toppens gavel.
Det går till BTR toppanslutning och är det enda med snabbkoppling.
Det undre röret är pluggat, har ingen snabbkopplingsfläns och går till railens gavel där det är fasthakat med en plåtflik.
Underligt är att bilen har gått "bra" tills jag bytte BTR pga startptroblem.
Om någon kan hjälpa mig att reda ut denna oklarhet är jag tacksam.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]