Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#930085
Byte bromsklossar bak.

17 nyckel och 13 nyckel. STOR polly alt. spårringstång. Kan vara segt att vrida i början, var gärna två. En som håller oket o en som skruvar kolven.

Lossa 13 bultarna 2 st. Bort med gamla bromsbelägg. Jag släppte "fjädern" till handbromsdelen...vet ej om det behövs.
Vrid på kolven något varv, pressa sedan in den någon millimeter. Vrid igen...pressa in någon millimeter. Håll på så tills kolven är såpass inne att nya belägg kommer in mellan bromsskivan. Ihop med allt och det är klart. :wink:
#1011175
Känns som att det är Bättre att bumpa en sådan här bra tråd än att skapa nya :)
"Jag" måste byta klossarna fram på S40-00 2.0t.
Är det något lekmannen ska försöka göra eller är det rekommenderat att man vänder sig till en verkstad?
Jag har ingen lyft utan enbart domkraft.
Ej heller några kunskaper om bilar.

Sist jag var inne på Bilia om det här skulle Klossar fram kosta drygt 3000:- för bara arbetet.

Har ni kanske tips om någon trevlig "gubbe" i Stockholmstrakten som kan tänka sig att hjälpa till mot rimligare ersättning? :roll:

Såg en film på Youtube där dom visar hur man gör och det ser ju faktiskt ganska enkelt ut :)
(iallafall om man har en egen verkstad).

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]